Overleefd liefde alles?

Als je trouwt, beloof je elkaar trouw te zijn. Je belooft ook elkaar in dun en dik te steunen. Maar is het werkelijk zo dat liefde alles overleefd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (21)

Echte liefde overleeft alles. Wat voor drama's en tragedies je ook samen meemaakt. Echte liefde zal alles overleven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf geloof ik daar niet zo in, het is ook wat je toe laat en wat je niet toe laat,uiteindelijk bepaal je zelf wat je wilt, je ziet ook dat veel huwlijken het niet overleven omdat er te hoge verwachtingspatronen zijn, maar met geven en nemen kan je het lang volhouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, dat liefde alles overleefd.

Maar mensen groeien en veranderen, maken dingen mee die soms erg ingrijpend zijn, dus dan kan je ook uit elkaar groeien.

Als het dan niet meer goed gaat vind ik niet dat je kan zeggen dat het geen liefde was. Liefde kan ook overgaan/veranderen. Maar eens was het liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Echte liefde kan ook ten onder gaan. De tand des tijds doet slijten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, soms is liefde helaas niet genoeg, al zou je het graag anders zien.
als je partner bijvoorbeeld lijdt aan een psychische stoornis, kat dat een te hoge tol vragen.

Toegevoegd na 30 seconden:
sorry, kat = kan.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens. Sommige dingen kunnen zo'n enorme druk op je relatie leggen, dat ook al is er wederzijdse liefde, het toch een keer ophoudt. Het hoeft dan niet eens aan de geliefden zelf te liggen, het kunnen externe dingen zijn.
Nee, natuurlijk niet. Ik ken al een aantal huwelijken, die op de klippen zijn gegaan vanwege de dood van een kind bijv. De kracht van liefde is een romantisch idee uit de late middeleeuwen, en is op weinig gebaseerd.
Dit wil niet zeggen, dat sterke verbondenheid tussen twee mensen niets voorstel. Integendeel, maar je moet er geen wonderen van verwachten. De tijd zal uitwijzen wanner jouw liefde knapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onvoorwaardelijke liefde, bijvoorbeeld ouderliefde voor kinderen, overleeft volgens mij inderdaad alles. Wat er ook gebeurt.. het is onverwoestbaar. En dat is maar goed ook, want kinderen kunnen zich , zeker op weg naar de volwassenheid, verdraaid lastig gedragen.
Andersom is de liefde meestal ook sterk, maar als kinderen zich slecht behandeld voelen door ouders, maken ze nog wel eens de keuze om met die ouders te breken.
Liefde tussen ' geliefden ' kan ook buitengewoon sterk en duurzaam zijn. Maar of deze liefde even onvoorwaardelijk is, betwijfel ik.
Ten eerste is zulke liefde onderhevig aan ontwikkeling (verliefdheid die evt overgaat in liefde) en invloeden van allerlei aard. Jaloezie, verveling, veranderingen in het uiterlijk, waardoor aantrekkingskracht vermindert, ontmoeting nieuwe/andere aantrekkelijke mensen, verschillen in een door te maken groei, ernstige ziekte, of zelfs economische factoren.
Ik ken meerdere huwelijken die gestrand zijn vanwege spilziek gedrag van een der partijen..
Je kunt, kortom, volgens mij niet in het alhgemeen stellen dat liefde alles overwint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, liefde kan niet alles overleven. Liefde is namelijk niet onvoorwaardelijk.
Het kan voorkomen dat je niet meer met iemand samen kan zijn ondanks dat je heel veel van iemand houdt.
Als iemand iets verschrikkelijks doet bijvoorbeeld. Je zult wellicht op een bepaalde manier wel gevoelens blijven houden, maar dat is dan meer voor de persoon die hij was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde is het enige dat eeuwig is en inderdaad alles overleeft.
Sterker nog: Liefde is het enige wezenlijke dat er is.

Maar: Dat wil niet zeggen dat in elk huwelijk (nog) liefde aanwezig is. Je moet dus eerst duidelijk hebben of er werkelijk liefde in het spel is.

Ware liefde heeft niet zoveel met huwelijk of geloftes te maken.
Ware liefde, dat is die ene schoolvriend die levenslang je beste vriend blijft, de poes waar je zo vreselijk veel van houd of je moeder, die je lang na haar dood nog altijd zo verschrikkelijk mist.
Dat is ware liefde. En die is eeuwig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien heel tegen de romantiek in maar als je gaat kijken ontstaat liefde vanuit het ego. Je vind het fijn dat iemand jou een fijn gevoel geeft en vind iemand leuk daardoor. Het draait hierbij om jouw gevoel dus ik denk zodra je ego er niet meer uit zou kunnen halen de liefde het niet zo overleven..

Alhoewel het wel een mooi iets is te er vanuit te gaan dat het kan..

Over liefde moet je zo min mogelijk denken, zoveel mogelijk voelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Echte liefde is dat je elkaar volledig aanvoelt. Dan kan er namelijk ook geen onbegrip ontstaan, en dan krijg je dus automatisch onvoorwaardelijke liefde.

Eigenlijk is het allemaal heel simpel, Johan Cruijff zei het al. Probeer heel simpel, heel basic te redeneren. Niet te ingewikkeld redeneren vanuit kennis die door mensen is opgedaan. Veel mensen zijn onwetend, daarom maken zij fouten. Die informatie is dus onbetrouwbaar! Probeer alles geheel ZELFSTANDIG te beredeneren.

Ik kan het iedereen aanraden.

Toegevoegd na 20 minuten:
ennovy1963, ik begrijp je reactie.
Maar ik wil je toch echt op het hart drukken dat het echt zo is zoals ik zei. Probeer zelf te redeneren, en heb volledig vertrouwen in wat je zelf geredeneerd hebt. Daarom is het ook logisch. Niet twijfelen aan jezelf.

De reden dat ik dit zeg, is dat ik het gevoel van echte liefde heb ervaren, 2 dagen geleden.

Er ontstaat dan automatisch een enorm krachtveld tussen jullie twee, zo onbedwingbaar dat je geen kans hebt eraan te ontkomen. Alsof je 'geleid' word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit niet kan omdat iedereen andere ideeen heeft over wat liefde is. Mensen veranderen en degene waarmee je getrouwd bent soms niet. Dat kan een reden zijn om uiteindelijk toch je eigen weg te gaan.
Veel van de mensen die nu gescheiden zijn, hebben ooit beloofd en geloofd dat ze voor altijd bij elkaar zouden blijven.
Liefde is een momentopname en moet je aan blijven werken. Aandacht voor elkaar en elkaars behoeften blijven houden, elkaar de ruimte geven etc. Dat geldt voor mij maar kan dus voor jou weer anders zijn.
Ook weet ik uit ervaring in mijn omgeving dat de liefde voor je kind heel groot kan zijn maar dat er dingen kunnen gebeuren die maken dat het niet meer gaat. Triest maar ook onderdeel van het leven waarmee je moet leren omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie moet je ook in de liefde hebben. Mensen trouwen en gaan samen op de avontuur van hun leven, veel onverwacht uitdagingen, mooie en minder mooie momenten. Tegelijk veranderen ze met de jaren als individuen en daarom moet hun liefde kunnen evolueren.
Het wordt een dieper liefde die gebaseerd is op hun gezamenlijk ontwikkeling en inzichten en net als goede wijn die bewaard wordt onder ideale omstandigheden wordt het beter en waardevoller met de tijd.
Dus liefde overleeft alles als het de kans krijgt om te evolueren.
Eigenlijk kan heel veel geschreven worden hierover...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ja en nee. het hangt af van wat nou echt je vraag is. De liefde kan wel altijd blijven bestaan maar tegelijk kan de situatie veranderen. Of jouw liefde alles overleeft weet jij alleen het antwoord. helaas zegt dit niets over de ander. Jij zou altijd van die "ene" kunnen blijven houden en die ander ook van jou maar een relatie zoals jij hem/haar wenst zou er misschien nooit meer in kunnen zitten. Liefde betekent in de praktijk vaak het vermogen om los te kunnen laten. Als je daar toe in staat bent weet je in ieder geval dat je een stuk dichter bent bij het ervaren van liefde welke alles overleeft dan menig ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles, behalve...

Dood...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte liefde overleeft alles. Wanneer je zo verliefd bent dat je echt alles voor de ander wil doen, dan overleeft de liefde het zeker.
De liefde moet natuurlijk wel van beide kanten komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het liefde is ,ja dan wel maar vaak is het ook het afhankelijk zijn van elkaar en om dat om te gaan zetten in liefde dat is een heel proces
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde overwint alles, huwelijken niet.
13 jaar geleden
Na scheiding van een huwelijk van bijna 25 jaar, ben ik een paar jaar later mijn liefde tegengekomen, ik was niet op zoek omdat ik door mijn eerdere ervaring dacht dat de liefde die ik zocht niet bestond. We zijn totaal verschillend, maar het is gewoon Ying Yang. Echte liefde is het geluk van de ander voorop stellen, ook als de ander gelukkiger zou zijn zonder mij, onvoorwaardelijk. Echte liefde overwint ook de dood. Iemand zit in je hart en gaat er nooit meer uit. Ook van mijn ex hou ik nog steeds, alleen niet op de manier zoals je van een partner kunt houden, maar dat weet je pas als je het idee hebt echte liefde te mogen ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de liefde is als een prachtige roos ook zij verwelkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee en ja. Helaas bestaan er nog steeds mensen met een bord voor hun kop. Maar zolang je zelf blijft liefhebben, komt het goed, in ieder geval met jou. Want aan jou heeft het dan in ieder geval niet gelegen...