Is het voor 1 iemand mogelijk meer te verdienen dan de helft van de wereldbevolking in geld uitgedrukt?

of sterker nog gebeurd dit al?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Op basis van het IMF:

De armste 46 procent (in personen) van alle landen heeft samen een bbp van 3433 miljard dollar. Dit verdienen zij dus elk jaar.

Ter vergelijking: Warren Buffet is nu de rijkste man op aarde, met een bezit van 62 miljard dollar. Dat heeft hij niet in een jaar verdiend, maar is zijn bezit. Per jaar zal hij dit dus bij lange na niet verdienen.

Merk hierbij op dat dit niet helemaal een antwoord op je vraag is: de rijke leiders van de armste landen worden wel meegeteld in deze berekening, en de armste inwoners van rijkere landen in principe niet. Het is dus een benadering. Door databeperkingen is het niet mogelijk om het inkomen van elk afzonderlijk individu te verkrijgen. Maar zelfs als het juiste getal de helft van het bedrag is, is het nog niet mogelijk voor een persoon om zoveel te verdienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb in de vraag geen verwijzing naar "het armste deel" van de bevolking gelezen.... En zo nemen we allemaal onze eigen situatie als uitgangspunt als we gaten in moeten vullen:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens, hoewel het makkelijker is om meer geld te verdienen dan het armste deel, dan het rijkste deel (sterker nog, dat is onmogelijk, omdat je daar meteen zelf toe behoort).
Vond de vraag wel interessant, dus heb het eens opgezocht. Wel aardig trouwens, al die getallen: zo verdient de armste 46 procent van de landen, 5,5 procent van het totale bbp.

Andere antwoorden (8)

Het is uiteraard mogelijk maar niet waarschijnlijk dat dat gebeurd. Maar als iemand op een of andere manier zijn handen krijgt op een systeem om neerslagpatronen te beinvloeden dan is het snel gebeurd met eerlijke verdelingen van geld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is wel zo dat de rijkste 10% in totaal 90% van al het geld in bezit heeft. En die rijke mensen wonen allemaal in het Westen. Oneerlijk verdeeld, hè?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou in ieder geval niet mogelijk behoren te zijn. Een dergelijke wanverhouding is mijns inziens misdadig en rechtvaardigt in extremo gewapend verzet tegen zo'n absoluut zieke scheefgroei.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik verdien meer dan 90% van de wereldbevolking.

Ik moet er alleen nog voor zorgen dat ik het krijg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens even rekenen.
Ervan uitgaande dat de helft van de wereldbevolking onder de grens van 1 dollar per dag leeft, zou zo'n patser moeten verdienen: 3½ miljard maal 365 dollar is: 1.277.500.000.000 dollar.
Eén biljoen 277 miljard 500 miljoen dollar. Per jaar.
Ik niet, dat is zeker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Altruïsten zoals Moeder Theresa verdienen het zeker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens met Hapax, deels.

De vraag is te open: Je zou natuurlijk ook kunnen beargumenteren dat het wel kan, nl. als je "de helft van de wereldbevolking" zou definieren als de groep die zelf niets verdiend maar leeft van het inkomen van hun partner.

En dan verdient die helft opeens (bijna) 0, en hoef is 1 euro omzet voldoende om erbovenuit te komen...

Maar ik wil geen wijsneus zijn:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, met hefboomeffekten in verschillende vennootschappen is dat mogelijk. Nu , hij zal dat nooit kunnen cashen omwille van bepaalde interen afspraken. Het is wel een treistige excess van de kapitalistische maatschappij waar in de meest westerse landen idd een kleine 20 % 60 % van het bnp produkt bezitten. En van die 20% is er op zijn beurt weer 20 % die 80% van de rijkdom bezit. Parteo principe) en zo weer . Klopt trouwens als je de samenstelling bekijkt van de quote 500.