Hoe ga je om met mensen waar je een hekel aan hebt, en die je niet uit de weg kan gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Wat interessant is, hoe het komt dat je die ander niet mag. Wat is het in de ander dat jou irriteert? Hoe reageer jij hier vervolgens op?
Als je eens anders reageert op die persoon kan er een heel ander gesprek uit komen of als je probeert die ander wat beter te leren kennen, kan het opeens heel anders worden.
Probeer raakvlakken te vinden en ga daar eens over in gesprek. Misschien heeft die ander interessante of leuke hobbies of andere bezigheden die je nog niet weet.
Als een ander negatief gedrag vertoont heeft dat voor die persoon altijd een goede reden (voor die persoon zelf). Het kan een verdedigingsmechanisme zijn.

Het is maar net hoe je zelf naar de wereld kijkt en naar die persoon. Als je minder oordeel hebt en luistert of kijkt naar de feiten haalt dat vaak al veel irritatie weg.

Kun of wil je dat niet? Dan zou ik alleen de nodige dingen met die persoon bespreken, netjes gedag zeggen, respectvol blijven en verder geen persoonlijke dingen met die persoon delen.
Het wordt er dan niet leuker op maar ja als je er geen energie in wilt steken gaat het niet lukken om er iets beters van te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ze proberen zo kort en gereserveerd mogelijk te woord te staan en niet langer dan strikt noodzakelijk is in hun nabijheid te vertoeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gedrag en gewoon blijven doen zoals je tegen iedereen doet. Ondanks dat je een hekel aan iemand hebt hoef je en moet je jezelf zeker niet gaan kwellen, dan wordt de ergernis alleen maar groter. Door normaal gedrag kom je misschien ook wel eens in aanraking met een andere kant van die persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zakelijk, niet familiair.
13 jaar geleden
Sja, je kunt nou eenmaal niet met iedereen goed overweg of vindt iedereen even leuk. Ik zou proberen zo normaal mogelijk te doen als je samen in een kamer bent. Hou een beetje afstand en reageer koeltjes als die persoon wat te persoonlijk wordt met jou of als die persoon je buiten het 'verplichte contact' vaker wil ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het voor je werk is, houd het puur professioneel.Niks persoonlijks.Je hoeft ook niet iedereen te mogen, maar laat een ander zoveel mogelijk in zijn waarde en blijf respectvol, dat zal je zieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In wezen zou je geen hekel aan mensen moeten hebben.

Haat tegen mensen hebben is nooit goed..daarmee heb je in feite alleen jezelf maar te pakken.

Maar goed, als sommige mensen elkaar nu niet echt liggen., accepteer dan dat feit en tracht desondanks op een volwassen wijze met elkaar om te gaan.

Nochtans kun je wèl waardering hebben voor die andere persoon. Want dat je elkaar niet ligt..wil natuurlijk niet zeggen dat die ander slecht zou zijn.

Respecteer de ander dus zo veel mogelijk..en probeer hem/haar te zien als een vriend/vriendin waarin je wat extra kracht moet investeren.

Want het is tenslotte ook zo..dat een mens niet de wereld kan verbeteren.. maar wèl zichzelf.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer te stoppen met een hekel aan wie dan ook te hebben!!!Stel je kwetsbaarder op.Waardoor je meer open staat voor een ander.Heb medeleiden met een ieder die dit niet kan,want hij/zei is een probleem met veel ellende.
Probeer de ander te aanvaarden als gelijkwaardig(niet als je gelijke).Straal vriendschap uit.Ik doe dat al wel 30 jaar en heb alleen vrienden.Dit werkt zelfs in het buitenland waar ik de taal niet spreek.
Je ontvangt hier door een enorme rust en vrede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lastige is dat je de andere mensen niet kan veranderen. Hoe je zelf erover voelt, kan je wel beïnvloeden. Je zou altijd je irritatie"aan diegene kunnen vertellen: bijvoorbeeld "ik heb er altijd moeite mee dat je me nooit laat uitspreken."
Ook kan je kijken naar waarom je zo'n hekel hebt aan iemand. Daar is een handig hulpmiddel voor. Als je de volgende punten invult, kan je erachter komen waarom je je zo irriteert aan de ander:

Je sterke punt ---- Het uiterste van je sterke punt
l l
Je irritatie ---- Je uitdaging

Je uitdaging = het tegenovergestelde van je sterke punt en ongeveer het uiterste van je irritatie
Je irritatie of ook wel "allergie" = het tegenovergestelde van je sterke punt

Als je irritatie weet, dan begin je daar. Dat heb ik ook in het voorbeeld gedaan.

Bijvoorbeeld
"geduldig luisteren" --- "weinig inbreng hebben"
l l
"me niet laten uitpraten" --- "meer laten gelden in een gesprek"

Dus als mijn irritatie bij iemand was dat die me niet laat uitspreken terwijl ik vind dat mijn sterke punt juist geduldig luisteren is, is mijn uitdaging dat ik mij meer moet laten gelden in een gesprek. Als ik me daar bewust van ben, kan ik in gesprek met diegene me meer laten gelden: "Sorry, maar ik wil even uitspreken, dan kan jij erop reageren."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vriendelijk en afstandelijk zijn, en confrontaties uit de weg gaan.