Waarom zijn wij als Nederland niet in staat om bepaalde dingen binnen onze landsgrenzen te houden?

Hierbij doel ik op goede voetballers, techologie, en bijvoorbeeld kennis. Je Ziet dat alles verdwijnt uit Nederland, bedrijven gaan weg, voetballers, goede studenten, enz. Er lijkt niets goeds binnen te komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die T.I.Panda;

Ligt eraan hoe je het bekijkt; Nederland is door een gunstig fiscaal zakelijk klimaat een belangrijke (vaak papieren) hoofdvestigingsplaats voor veel bedrijven. En technologie die hier wordt ontwikkeld verwijnt natuurlijk niet, die wordt geëxporteerd, daar wordt dus aan verdiend. Sporters gaan misschien naar het buitenland als ze talentvol zijn, maar daar komen weer jonge talenten uit het buitenland voor terug. Al deze dingen kun je effecten van globalisering noemen. Misschien niet altijd leuk, maar als een klein land als het onze hierin niet meegaat in de vaart der volkeren zou het op den duur wel eens buitenspel kunnen komen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat we minder geld overhebben voor bijvoorbeeld een goede voetballer. Een club als Ajax kan niet op tegen een club als Barcelona als het op geld aankomt.
Veel bedrijven gaan weg omdat productie in andere landen goedkoper is (omdat mensen daar lagere lonen hebben).
Tegelijkertijd zijn er veel bedrijven die (administratief) in Nederland zitten omdat buitenlandse bedrijven belastingtechnisch hier goed zitten (denk aan het management van de Rolling Stones).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo ik denk dat het meer een onderlinge verschuiving is. Kennis gaat en komt. Mensen vanuit de hele wereld net als bedrijven komen en gaan. Kennis wordt zo verspreid. Niets op tegen
13 jaar geleden
nederland is klein en compact. . als je een "grote ster" bent dan zijn andere landen in veel opzichten beter om je verder te ontwikkelen.
de voornaamste rede is eigenlijk simpel. degene die het meeste biedt krijgt het.
mensen laten zich leiden door geld en als ze in het buitenland meer kunnen verdienen dan is de keuze snel gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgeschoten marktdenken, oftewel het geloof in vrije handel als oplossing van alle problemen, ook op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg.