Worden in Turkije gewone woorden gebruikt als voornaam?

Ik ken nu twee Turkse voornamen waarvan ik ook de betekenis ken: Yunus (een man) - dat betekent dolfijn. En Meltem (een vrouw) - dat betekent bries.

In Nederland heten we Piet of Marie - namen die misschien oorspronkelijk iets betekenden, maar die nu puur voor voornamen worden gebruikt.

Is het in Turkije gebruikelijk, om dagelijkse woorden als voornaam te gebruiken, of hebben Turken meestal voornamen zoals wij, die normaal gesproken niets betekenen?

Cryofiel
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland heb je toch ook zulke namen(Jasmijn,Lente,Storm).
Cryofiel
13 jaar geleden
Jasmijn en vele andere bloemennamen ken ik wel. Lente, heb ik nog nooit van gehoord. Tegenwoordig kom je heel af en toe een aparte naam tegen - Storm, of Schip. Dat zijn echter (nog?) enorme uitzonderingen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Echt nog nooit van gehoord. Ik zou er echt van opkijken als ik zo'n naam zou horen. Hoe oud zijn de mensen die zo heten? En zijn het kinderen uit families die al generaties lang puur Nederlands zijn, of is hier "import" aan het werk, bijvoorbeeld Turken die hun zoon Dolfijn noemen omdat Yunus nu eenmaal een gebruikelijke naam is in Turkije?

Het beste antwoord

Het is in Turkije en de rest van Azië heel gebruikelijk om gewone woorden als voornaam te gebruiken.

Maar in veel gevallen gebruik je die woorden niet in de dagelijkse taal, het zijn de wat klassiekere woorden.

Zo noemen Turken hun kind:

Regen
Sneeuw
Sneeuwklokje
Water
Zon
Bloem
Alle bloemennamen
Rots
Bliksem
Wolk
Appel
Kers
Citroen
enz.

En dit zul je niet geloven, maar als men b.v. genoeg kinderen had en niet meer wilde, dan noemden ze het kind Yeter, wat letterlijk GENOEG betekent hahahaha.

Voor ons klinkt het allemaal vreemd in de oren, want zeg nou zelf, wie noemt zijn kind nou Citroen? Maar in het Turks zijn de klanken heel anders en de taal leent zich er voor om het wel te gebruiken.

Toegevoegd na 59 seconden:
Het LAATSTE kind noemden ze Yeter dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel veel Turkse namen hebben een betekenis.

Asuman=lucht
Damla=waterdruppel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar worden zeker voornamen gebruikt die eigenlijk voorwerpen zijn. Dat zie je in Turkijke, maar ook in veel andere landen. Maar dat heb je in Nederland toch ook wel, al is het niet altijd zo veel als in andere landen.

bv. Peer, Toon, amber, merel, mees, jade, jasmijn, madelief... enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Cryofiel;

Deze gewoonte komt niet alleen in het Turks voor, maar ookin andere talen. Ook in het Nederlands komt het de laatste tijd steeds meer voor. Namen voor meisjes als Sterre, Zon, Fleur en bij jongens heb ik Storm ook algehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken o.a. een Vrede, een Hemel, een Onbevreesd, een Laatste Roos, een Engel, een Leider, een Steil en een Eer. De voornamen hoeven niet altijd een betekenis te hebben zoals bv Hassan, Ahmet, Sinan, Mehmet, Selahattin, maar er zijn dus veel gewone woorden die ook een naam zijn.