waarom is de zomer- en wintertijd ingevoerd?

en sinds wanneer?
wat is het nut ervan? (heeft het heden ten dage nog nut?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk ook even in de links onderaan de vraag. Daar staan ook interessante vragen en antwoorden bij!

Het beste antwoord

Zomertijd is de tijd die gedurende de zomermaanden wordt aangehouden door de klok een uur vooruit te zetten, dit wil zeggen de klok een uur voor te laten lopen op de standaardtijd (die in dit verband ook wel wintertijd genoemd wordt). Wintertijd is dus de standaardtijd, zomertijd is de afwijkende tijd.

In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober.

Net als de wintertijd heeft de zomertijd een afwijking ten opzichte van de zonnetijd. De grootte van die afwijking is afhankelijk van de plek waar men zich bevindt: in het meest oostelijke deel van het Nederlandse taalgebied Nieuweschans in Groningen) staat de zon 's middags om 13.31 u. (zomertijd) op haar hoogste punt terwijl dat in het meest westelijke deel van het Nederlandse taalgebied (De Panne in West-Vlaanderen) pas om 13.50 u. (zomertijd) het geval is.

Mensen worden een bepaald aantal uren na zonsopgang wakker. In de zomer komt de zon echter al zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten is het minder lang licht als mensen nog slapen, en blijft het 's avonds (als de mensen wakker zijn) juist langer licht. De gedachte achter zomertijd is dat men hierdoor zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden.

Ongeveer 70 landen kennen momenteel zomer- en wintertijd.

Geschiedenis
De eerste praktische toepassing van zomertijd was door de Duitse regering gedurende de Eerste Wereldoorlog, tussen 30 april 1916 en 1 oktober 1916. Kort daarop volgde ook het Verenigd Koninkrijk, voor het eerst van 21 mei 1916 tot 1 oktober 1916. Vervolgens voerde het Congres van de Verenigde Staten op 19 maart 1918 verschillende tijdzones in (die al sinds 1883 bij de spoorwegen in gebruik waren) en maakte de zomertijd officieel (in werking tredend op 31 maart) voor de rest van de Eerste Wereldoorlog. Het werd in 1918 en 1919 gedurende zeven maanden in acht genomen. De wet bleek echter zo onpopulair (hoofdzakelijk omdat men destijds meestal vroeger opstond en eerder naar bed ging dan tegenwoordig) dat deze werd afgeschaft.

Ook in de Tweede Wereldoorlog was de zomertijd in gebruik. In het Verenigd Koninkrijk kende men zelfs een dubbele zomer- en wintertijd.

De oliecrisis van 1973, die tot een golf van energiebesparende maatregelen leidde, was voor veel landen aanleiding om ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik heb gemerkt dat mensen eigen woorden helemaal niet zo leuk vinden en dat hoe meer tekst, hoe meer waardering :)

Andere antwoorden (8)

Het is ooit bedacht om energie te besparen. Onder het motto: Als het langer licht is, hebben mensen geen lamp nodig.
Maar in de tegenwoordige tijd met alle moderne apparatuur zal het nut wel minder groot zijn dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om optimaal gebruik te maken van het daglicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wintertijd is nooit ingevoerd. Dat is slechts een benaming als tegenhanger van de zomertijd.
De zomertijd heet in het engels 'Daylight saving time',
het gaat dus echt over energiebesparing omdat het
's avonds een uur langer licht is en iedereen toch zijn normale tijd-ritme aanhoudt waardoor bijv. verlichting
korter aan is totdat je naar bed gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1977 werden zomer- en wintertijd opnieuw ingevoerd. Dit vanwege de oliecrisis. Door in de zomer langer gebruik te maken van het zonlicht, zou er er energie bespaard worden.
fremar
13 jaar geleden
De zomertijd is bedacht in de eerste wereldoorlog.
Om zo de dag qua licht langer te maken.
Zo konden de mensen in die tijd 's avonds hun tuintje onderhouden en voor de veetelt natuurlijk.
Er was meer licht en dus minder elektriciteit nodig.
Toen de eerste wereldoorlog eindigde.
Eindigde ook het korte tijdperk van de zomertijd.
Tijdens de tweede wereld oorlog is de zomertijd weer ingevoerd om precies dezelfde reden als in de eerste wereld oorlog.
Na de tweede wereld oorlog is de oorlog gestopt maar de zomertijd gebleven.

Het was eigenlijk een goedkope oplossing voor meer licht en minder elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag laat zich raden. Als de zomertijd naar wintertijd gaat betekent dit dat het vroeg in de ochtend eerder licht is en in de avond eerder donker. De winterdagen zijn in ieder geval kort. Mocht de zomertijd nog gelden in de winter dan zou de zon in de winter pas rond 10 uur in de ochtend opkomen. Andersom geldt dat gedurende de zomertijd het dus later licht is in de vroege ochtend, maar langer licht is gedurende de avonduren. In de ochtend wordt er nog geslapen en tijdens de avond, als het langer licht blijft, hoeft men dus geen gebruik te maken van verlichting, wat weer een energiebesparing oplevert. De energiebesparing is dus de feitelijke reden dat de zomertijd/wintertijd-regeling is ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ingevoerd om energie te besparen met lampen enz.. maar volgend mij heeft het nu niet zoveel nut meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zomertijd is een politieke stoplap waarmee voor weinig geld het gevoel ontstaat dat er toch iets voor het milieu wordt gedaan. Het nut is dus vrijwel alleen het sussen van het geweten van politici.