Wie is een nakomertje?

Is het het jongste kid van ouderen? Of die op wie de ouders zijn dol? Of iets anders?

Bijvoorbeeld in deze zin: 'Als jongste van in totaal elf kinderen was ik een nakomertje.'

In deze zin is het duidelijk dat ze de jongste is en dus een nakomertje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ik moet je zien om te weten hoe een nakomertje eruitziet. Ik ben nieuwsgierig. Het woord klinkt mooi en leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... maar de naam 'platje' vind ik persoonlijk weer wat minder... ;;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja ik kan er niks aan doen....sommige mensen hebben deze achternaam:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bedoeld... WAT is een nakomertje? ;-)

Het beste antwoord

Een nakomertje is een kind dat duidelijk NA de eerste kinderen komt ; we noemen het ook wel - schertsend- 'tweede leg' als dat bewust gebeurt en meer kinderen betreft, maar vaak gaat het - ook vandaag de dag nog - om 'ongelukjes'. (Niet gepland betekent overigens niet per definitie ongewenst.)

Een nakomertje ben je pas als je broertjes en zusjes echt een hele grote voorsprong op je hebben in leeftijd ; tien jaar of meer. Zo'grote voorsprong dat de kinderen eigenlijk ook weinig aansluiting hebben op elkaars belevingswereld. Kinderen die minder dan tien jaar verschillen zijn gewoon broertjes en zusjes. De kinderen zitten dan voortdurend in een totaal andere levensfase, en de positie van het nakomertje is eigenlijk bijna gelijk aan die van het eerste kind, maar dan met en ervaren, wat rustigere moeder.

Nakomertje in een rij van elf (!) lijkt me wel een lastig geval, al kan het als de moeder jong begonnen is en eventueel wat meerlingen heeft gekregen. Als je tussen je 20e en 30e tien kinderen krijgt, en op je 42e per ongeluk nog één, ja, dan is dat nadrukkelijk het nakomertje. Krijg je dat elfde kind op de 33e, terwijl de rest allemaal maar een jaar scheelt, dan is dat wel het jongste kind, maar technisch gezien beslist nog geen nakomertje.

Mijn man is een klassiek nakomertje en scheelt 16 resp 17 jaar met zijn broer en zus (die de leeftijd hebben van mijn ouders) en dat is ECHT een TOTAAL andere generatie, door alle levensfasen heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf beschouw ik de 'tweede leg' altijd als het tweede gezin dat een man veel (?) later verwekt bij een andere vrouw dan bij wie hij zijn eerste kind(eren) verwekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, ja, zou ook kunnen, Ik heb het zelf echt gezien als iets van de moeder juist (vaak overigens wel in combinatie met een nieuwe man) ; die 'legt' de eieren tenslotte ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wat betreft die eieren(pfff, haha) heb je natuurlijk wel gelijk, maar het zijn toch de mannen die doorgaans op veel latere leeftijd nog eens kunnen beginnen aan een nieuw gezin, vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8 jaar is al te weinig om van een nakomertje te spreken, dat sowieso, dus ja, als er dan ook nog een paar andere brusjes tussen zitten.....

Andere antwoorden (8)

Een nakomertje is vaak het jongste kind dat geboren wordt en dan zit er tussen de tweedlaatste en en laatste een groot leeftijdsverschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn beleving is een nakomertje een kind dat niet alleen jongste is, maar ook nog eens een stuk jonger is dan het daarna jongste kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nakomertje wil zeggen dat dit kind is geboren, vrij lang na de geboorte van het voorlaatste kind. Dus stel: als kinderen in een gezin bijv. 12, 10 en 8 jaar zijn en vervolgens wordt er nog een kind geboren, dan zit daar dus 8 jaar tussen en wordt die jongste een nakomertje genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ weer een onterechte min
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ , waarom is er een - ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk van iemand die misschien boos is omdat ik een keer een onwelgevallig antwoord of reactie heb gegeven. Ik zit er niet mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is alleen jammer dat de vragensteller door zulke onterechte acties misschien op het verkeerde been wordt gezet en denkt dat er toch iets mis is met het antwoord. In dit geval is daar toch echt geen sprake van.
Bedankt voor de plus in elk geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gebeurde mij net ook, toen ik wilde plussen, drukte ik per ongeluk op de min. Maar dat kun je nog wel veranderen gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, is dat zo? Dat wist ik niet. Toch eens uitproberen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kunt één keer van gedachten veranderen en een min in een plus veranderen of andersom. Ik geloof dat dat binnen een zekere hoeveelheid tijd moet, maar daar weet ik het precieze niet van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, als je het wilt uitproberen, doe dat dan maar op mij. Ik lig niet wakker van een min.
een nakomertje is het jongste kind dat een aantal jaar na het een-na-jongste kind word geboren
soms is er ook sprake van meerdere nakomertjes, dan gaat het over 2 of 3 kinderen die vlak achter elkaar komen:
bijvoorbeeld: kind 1 is 13 jaar, kind 2 is 10 jaar, en kind 3/4/5 zijn tussen de 1-5 jaar
dan zijn ze dus samen erg 'laat' geboren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een nakomertje is vaak een ongelukje maar soms was het juist de bedoeling. het is als je bijvoorbeeld 3 kinderen hebt de oudste is al 15 daarna nog een van 12 en de derde is net geboren er zit dan heel veel verschil tussen en dan noem je het een nakomertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het jongste kind, maar waarbij er betrekkelijk veel jaren tussen of het 1a jongste kind/kinderen (die al dan niet met kortere tussenpozen zijn geboren)

een nakomertje is ALTIJD het laatste kind (op dat moment)

het kind waar de ouders het mee dol op zijn is het 'oogappeltje' of de 'benjamin'.

vaak zijn dit de nakomertje, omdat er meer tijd is om aan dit kind te besteden, en oudere broers/zussen zich ook meer schikken naar het kind (concurrentie om lego bv is niet meer nodig, klikken bij je ouders gaat echt niet, etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nakomertje is in mijn ogen een kind welke als verrassing toch nog verwekt is ofschoon het gezin als compleet ervaren werd.

Toch worden er relatief veel nakomertjes geboren en ze zijn dikwijls zeer geliefd.

Soms merken ouders , als hun gezin als voltallig beschouwd wordt, dat er nog een hoeveelheid "ouderschap 'over is, terwijl de eerste kleinkinderen mogelijk nog niet in zich zijn.

Soms gaan de ouders dan toch zo verlangen naar nog een kind dat -soms bewust, soms onbewust- er nog een kindje verwekt wordt.

De ervaren ouders en de oudere broers en zussen overladen niet zelden de kleine met genegenheid, zo een benjamin is dan bepaald niet slecht af.

De ouders hebben dan vaak van hun opvoedingsfouten geleerd , bevinden zich economisch in beter vaarwater en de kleine kan dan ook schromelijk verwend raken.

Soms wekt het bij oudere broers en zussen jaloezie op, wat zij nooit mochten kan nu ineens wel, dit komt echter niet zoveel vol.

Ik heb menig oudere broer/zus apentrots achter de kinderwagen gezien en de kleine wordt stevig geknuffeld en (niet zelden door broers en zussen) ook verwend.

Als een kind meer als 5 jaar na de laatste geboren wordt en de rest kort op elkaar zit, is er eigenlijk al sprake van een nakomertje, het hangt ook wat van de leeftijd van de ouders af.

Het is aandoenlijk te zien , hoe relatief oudere mensen weer volledig geabsorbeerd worden door hun ouderrol.

De benjamin (zo worden nakomelingen dan ook vaak genoemd) heeft het doorgaans bepaald niet slecht.

Nakomertjes brengen hun omgeving meestal veel vreugde en geluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken een stel . waarbij tussen de 3e en 4e kindje een groot leeftijds verschil zit .

dus het 4 kind zou dan een nakomertje zijn .
en ze kregen vervolgens hun 5e telg 2 jr later daarop .

is het dan 2 nakomertjes in dit geval .?
Overigens waren en zijn allen kinderen zeer gewenst en welkom .

De kleintjes leren wel eerder die woorden die oudsten in de puberleeftijd gebruiken .

is wat minder .... je gaat erom lachen omdat je het niet verwacht van zon kleine uk.