Waar kan je etiquette leren ?

hoi ik wil graag etiquette leren en mijn vraag is weten jullie misschien waar je die kan leren of weten jullie er een paar ? of een goede website/boek waar ik op kan kijken /die ik kan lezen
het gaat om omgangsvormen etiquette,s
en dine etiquette,s
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eerst een te googlen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al gedaan

Antwoorden (10)

Daar zijn veel boeken over. Probeer het eens via google. Of bij bol.com.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is contact te leggen met chique mensen en dan bedoel ik niet de niveau riche.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaalgesproken leer je dat van je ouders.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou dat heb ik dan toevallig niet geleerd anders vraag ik het niet he
laat maar je bent mijn aggressie niet waard
itsme heel erg bedankt heb wel wat van je geleerd me tijd en moeite niet te verspellen aan mensen die het niet waard zijn of me druk te maken om hun
Bedankt !!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat laat je niet merken hoor, dat je, je niet druk maakt. Gewoon negeren werkt het beste in deze situaties!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar heb gelijk in maar eerst wou ik wat anders type en later kwam het in me hoofd op van laat het lekker het is het niet waard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groot gelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Itsme.
Jouw antwoord lezende vraag ik mij af op welk onderdeel [etiquette] jij die zilveren medaille "verdient" hebt.
itsme
13 jaar geleden
pardon?
als iemand vraagt waar je omgangsvormen leert, dan is het antwoord dat dit in principe bij je ouders vandaan moet komen. Volkomen correct antwoord, misschien niet voor iedereen geldig, maar goed.
@lifehacker: er is geen onderdeel [etiquette] bij GoeieVraag.nl, wel is er een onderdeel 'Maatschappij - Samenleving'. Daar heb ik een zilveren medaille voor gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100% met je eens itsme. +1.
Je ouders horen de basis te leggen voor je "normen en waarden" (etiquette).
Helaas komt dat tegenwoordig niet meer zoveel voor. Iedereen moet tweeverdiener zijn, kinderen moeten maar opgevoed worden door de buitenschoolse opvang en als de kinderen dan eindelijk een keer thuis zijn, ja, dan ga je ze toch niet verbieden dingen te doen die niet netjes zijn, want stel dat ze een hekel aan je krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@itsme
Ik dacht van het ontbreken in jouw antwoord aan empathie, voor mij zeker een belangrijk onderdeel van Maatschappij en Samenleving.
Cryofiel
13 jaar geleden
Vraagsteller heeft kennelijk geen etiquette van zijn of haar ouders meegekregen, anders was deze vraag niet gesteld. Dat vraagsteller die etiquette niet heeft meegekregen, is overduidelijk te zien aan zijn/haar reacties. Toch wel goed dat vraagsteller graag etiquette wil leren. Laten we hopen dat vraagsteller dan ook zal leren, niet meer op deze manier zal reageren.
rose
13 jaar geleden
Ik wil hier even de kanttekening plaatsen dat er niet één etiquette is, maar dat etiquette slaat op het geheel aan regels en zeden die in een groep gelden. Ik legde mijn schoonouders ooit uit dat, in het gezin waar ik ben opgegroeid, het een faux-pas zou zijn geweest om bij het ontbijt om een vork naast je bord te vragen. Doe normaal zeg! Als ik mijn vader met u had aangesproken , dan had mij dat wellicht op een draai om de oren, een watjekouw of gewoon een hengst kunnen komen te staan. Een groep jongeren op straat heeft zijn eigen etiquette, zijn eigen gedragsregels (waar je je maar beter aan kunt houden). Etiquette is afhankelijk van de groep waarin je je beweegt, iedereen krijgt derhalve automatisch een etiquette mee van zijn ouders, het is alleen de vraag of dit altijd de meest geschikte is om in de meeste maatschappelijke situaties mee weg te komen. Met 'de' etiquette bedoelt men doorgaans de etiquette van de have's, de bourgeoisie. Je kunt er voor kiezen je daaraan aan te passen of niet.
Mensen aankijken als je tegen ze praat.
Hand geven als je met iemand ga praten.
Vork links mes recht.
Ellebogen van tafel als je eet.
Kleine stukjes eten.
Niet gelijk heel je bord naar binnen werken.
Niet boeren.
Met je mond dicht eten.
Recht lopen.
Niet teveel alcohol drinken. Ga je gekke dingen van doen.
Complimenteer mensen.
Niet dialect praten, maar ABN (algemeen beschaaft Nederlands)
En dan heb je de belangrijkste wel denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, nee, dit is nog erg fundamenteel. Maar je bent dan wel op de goede weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de bibliotheek zijn er boeken over. Typ als zoekwoord in de bieb-catalogus het woord 'etiquette' en je vindt ze!

Mocht je geen lid zijn van de bibliotheek, dan kun je er toch naar binnen gaan en de boeken daar ter plekke lezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is redelijk veel "mode " in de etiquette, er verandert nogal eens wat.
Je doet er toch goed aan een gedegen boek van een erkende etiquettedeskundige door te nemen.
Ook per land en provincie zijn verschillen, net als in de culturen die ons land rijk is.
Er bestaat niet zoiets als universele etiquette, dus is het van belang met wie je omgaat.
Ga je met royalty om dan heb je heel andere regels als met tycoons of met bruiloftsgasten.
De algemene regels zoals hoffelijkheid tov ouderen (!) , dames en mensen met een hoge functie is weinig gewijzigd, maar je zult als aangenaam beschouwd worden als je blijk geeft deze regels te kennen.
De emancipatie is in de etiquette weinig doorgedrongen, men behoort vrouwen met zorgzame hoffelijkheid (galant gedrag) te bejegenen.
Noem ouderen altijd u, maar ook leeftijdgenoten.
Het ge-je en ge-jij, het niet opstaan als man als je een hand krijgt en mensen tijdens het begroeten en handen schudden niet aankijken is in Nederland onbehoorlijk.
In Engeland kijken mensen bedienden echter niet aan en andersom slaan bedienden de ogen neer.
In Nederland wordt dat echter als uitermate beledigend en arrogant gezien.
Ik geef dit als voorbeeld omdat het allemaal nauw steekt.
Met de goede manieren en fatsoen op het juiste moment bereik je meer dan met (alleen) een stapel diploma's
In zijn algemeniteit wordt een zwijgzame maar geinteresseerde houding als positief ervaren.
Ga maar eens lekker onderzoeken in welk milieu je het toe moet passen en zoek dan de juiste etiquette erbij en zorg dat je die kent.
Vergeet niet de achterkant van je schoenen te poetsen.
Veel succes en plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag en goed dat je dit wilt leren. Ik heb wel e.e.a. van huis uit meegekregen maar ik heb veel geleerd aan het boek "zo hoort het nu etiquette van de jaren 80" en "hoe hoort het nu eigenlijk moderne etiquette". Hierin staat heel goed en eenvoudig uitgelegd wat je wanneer behoort te doen. Natuurlijk hoef je het niet te beschouwen als een wetboek maar het is fijn als je weet hoe het eigenlijk hoort. Zeker in onbekende situaties. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Etiquette is eigenlijk heel simpel ; het is wellevendheid, een smeermiddel om de omgang tussen mensen zo prettig en duidelijk en soepel mogelijk te maken.
De meeste dingen krijg je netjes van je ouders mee - als het goed is. Netjes eten, met twee woorden spreken, groeten, bedanken en dergelijke.

Daarnaast zijn er een heleboel 'regeltjes' afgesproken die tevens die wellevendheid en soepele omgang garanderen, maar wat minder voor de hand liggen. Een deur openhouden voor een dame, een stoel aanschuiven of een jas aannemen, een dame voor laten gaan behalve op de trap en dergelijke. Die zijn niet allemaal even actueel meer, maar in bepaalde kringen nog wel gewenst, en in elk geval nóóit fout of onbeleefd.

Dat soort dingen - maar ook hoe je een tafel moet dekken of hoe je officiele briefjes moet schrijven - kun je nog steeds uit boeken leren. Hedendaagse etiquette van H.F. van Loon is een prima boekje om mee te beginnen, maar ook de boeken van Amy Groskamp-ten Have zijn hoewel wat gedateerd nog steeds leuk en leerzaam. Even googelen en je kunt vermoedelijk een hele boekenkast bij elkaar sprokkelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel HEEL goed op welke etiquette je wilt leren ; per land of streek kunnen er nogal wat verschillen zijn, en sommige fouten wil je ECHT niet maken. De kring waar je mee om wilt gaan moet je leidraad zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel leuk en goed te lezen boekje op dit vlak is "Hoe hoort het eigenlijk?" van Reinildis van Ditshuyzen. En kijk eens op http://etiquette.startpagina.nl/.