Hoe kun je ruzie met iemand anders voorkomen terwijl je tegelijkertijd toch eerlijk blijft, en aan jouwzelf trouw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Vaak kun je ruzie al voorkomen, door rustig te blijven. Vertel de boodschap in nette bewoordingen en haal er geen dingen bij, die op dat moment niet ter zake doen. Ga dus niet met moddergooien.
13 jaar geleden
Dat ligt aan de ander die moet je van tevoren inschatten.
Daar naast moet je bedenken dat de waarheid zonder liefde hard is. Ik ben wel van mening dat eerlijkheid het beste ook al wordt het niet altijd gewaardeerd. Je kan natuurlijk ook de zaak links laten liggen en net doen of je neus bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het er over eens te zijn dat je het oneens bent. Je kunt bij mensen waar je het niet mee eens bent, proberen niet te fanatiek te worden, en je te bedenken dat het maar de mening van één persoon is. Je kunt duidelijk zeggen dat je het er niet mee eens bent en het nooit zult worden. Of je kunt het onderwerp uit de weg gaan door te gaan kletsen over koetjes en kalfjes.

Maar als die ander voor jou heel belangrijk is, en je bent het oneens over hele principiële dingen, is dat heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ruzie kun je soms niet voorkomen. Misschien is het ook nodig om juist alle opgekropte emoties eens uit te spreken. Wees dus niet bang voor ruzie.

Wat belangrijker is, dat je na een ruzie, het weer kunt bijleggen. Dat je alles uitspreekt en elkaar de ruimte geeft om boos te mogen worden.

De meeste mensen zijn bang voor ruzie omdat het zelden opgelost wordt. Beide partijen blijven dan achter met een rotgevoel. Dat is het gevaar van ruzie. Maar als je na een ruzie opgelucht weer verder kunt, versterkt dat de band alleen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas jouw verwoording van jouw gevoel aan, aan het niveau van de ander. Vaak ontstaan ruzies, doordat men elkaar niet verstaat of begrijpt. Wijk dus niet af van wat je wilt zeggen, maar let op de manier (en de woorden) waarop je het zegt.

Duidelijkheid schept rust, rust schept mogelijkheden tot elkaar te komen, mogelijkheden tot elkaar te komen scheppen een weg naar het antwoord op jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het best oneens zijn met iemand zonder ruzie. Je kunt eerlijk een mening geven, maar ook in het achterhoofd houden: Is het nodig dat ik die mening ,op deze manier geef.
Je kunt iemand vertellen dat je het niet leuk vindt dat hij rookt,(als voorbeeld) maar daarom kun je andere punten van hem wel waarderen.
En hou bij een discussie in de gaten dat n mening anders dan de jouwe, geen slechte mening hoeft te zijn. En als die ander dat idee ook heeft, staat niets n gezonde discussie, zonder ruzie in de weg
13 jaar geleden
Ruzie voorkomen en toch eerlijk blijven en jezelf trouw is heel erg lastig. Dit hangt namelijk af van de reactie van de ander op jouw eerlijkheid.
Je kunt heel eerlijk zijn en erg direct: dan heb je snel ruzie.
je kunt ook eerlijk zijn en goed nadenken voordat je iets zegt en het zo vriendelijk en duidelijk mogelijk zeggen wat jij wilt overbrengen.

Echt ruzie voorkomen kun je alleen als je anderen altijd naar de mond praat en alles doet wat een ander wil, voorde lieve vrede. Dan ben je alleen niet trouw aan jezelf en welke behoeften jij hebt.

Het lijkt dus haast uitgesloten om nooit ruzie te krijgen als je eerlijk bent en trouw aan jezelf.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je altijd ruzie krijgt als je eerlijk bent. Er zijn namelijk mensen die heel goed om kunnen gaan met een anders mening ook als is die niet wat zij zelf vinden.

Ruzie is dus afhankelijk van de communicatie en het omgaan van reacties van beide partijen. Jij bent de ene partijd en op je eigen reactie heb je invloed. De reactie en emoties van de ander heb jij niet in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft ruzie alles met onmacht te maken. Als we niet bij machte zijn om aan de ander duidelijk te maken hoe we iets zien, en de ander kan ons met zijn standpunt niet overtuigen dan voelen we ons machteloos en dit lijkt op ruzie.