Vond jij jezelf een lastige puber, als je terugdenkt aan die tijd?

En kun je uitleggen waarom of waarom niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn jeugd was zo repressief dat ik niet tijdens mijn pubertijd kon/mocht puberen... Ik heb dat later, in de dertiger jaren gedaan, waarvoor dank aan mijn toenmalige partner, die dat toestond (en het niet overleefde)...
Puberen is ondanks alles een eigen gezicht, een eigen mening, een eigen persoon, een eigen identiteit laten ontstaan... Daarvóór was de mening van de ander die gold... Toen begon het puberen, dat is alle meningen van de ander eruit gooien... En vervolgens nieuwe meningen elders gaan ophalen... Om dan weer te schrikken van jezelf hoe veel van die oude meningen uit de kindheid toch weer binnengeslopen zijn, veel meer dan je lief is...

Mag dit als antwoord volstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix, langzaam begin ik je beter te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft mij ook heel veel tijd gekost hoor om daar een beetje van te snappen en nog steeds ken ik mezelf totaal niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter laat puberen dan helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor iedereen geldt dit en er zijn genoeg mensen die NOOIT, maar dan ook NOOIT aan puberen toe komen, helaas... Zelfstandigheid treedt pas op nadat het proces van puberen doorlopen is...
Je kunt een vrucht voor rijpen behoeden, door het te koelen, zo lang je wil, maar als de temperatuur op enig moment toch oploopt, begint alsnog het rijpingsproces, als je me een beetje kunt volgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik het ook pas rond mijn 30e ga doen....

Andere antwoorden (8)

Wars van elke authoriteit, kom je vanzelfsprekend in conflict met strenge katholieke "ex cathedra" lesgevers en vervolgens met je ouders die moeilijk konden begrijpen dat kinderen opstandig werden vooraleer ze hun studies beeindigd hadden. Elke puber worstelt met gevoelens van wereldverbeteraar en "ik doe het anders" tot de realiteit je terug achter de studieboeken plaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Nooit door de pliesie opgepakt geweest, geen vechtpartijen, geen foute vrienden, geen drugsgebruik, niet zomaar nachten van huis weggebleven, nooit weggeglopen, nix gestolen; ik denk dat het met mijn pubergedrag nogal is meegevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was een heel makkelijke puber. Tenminste in mijn tienertijd ging ik nergens tegenin, was heel braaf en enorm verlegen.
Gelukkig heb ik vanaf mijn 25 tot ... (vandaag en verder?) de schade ingehaald.
Ik denk dat ik ondertussen mijn eigen identiteit wel heb ontdekt. Begin wat te verrustigen.
Hoe het komt dat ik als tiener niet echt gepuberd? Belachelijk strenge opvoeding? Nee, mijn ouders waren zeer consequent, ik wist precies waar ik aan toe was, maar ik heb nooit straf gehad, er werd altijd overal over gepraat. Ik denk dat ik gewoon een laatbloeier was/ben. Een geluk voor mijn ouders, pech voor mijn toenmalige partner. Ik heb inmiddels 3-4 pubers in huis en weet dat dat voor een ouder geen pretje is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel. Ik ben in het algemeen heel begripvol omdat ik juist door mijn eigen leven (en mijn studie psychologie) veel inzicht heb in de ontwikkeling van en verschillen tussen mensen.
Wil niet zeggen dat ik nooit eens gefrustreerd ben door het gedrag van de kinderen, ik word ook wel eens boos. Maar ik denk dat ik er in het algemeen makkelijker mee overweg kan dan andere ouders. Voor de goede opletter: inmiddels hebben mijn vriend en ik een stiefgezinnetje gevormd (4 pubers)en dat levert weer een hoop nieuwe problemen op en vraagt nog eens 1000x zoveel begrip dan het gedrag van alleen je eigen kinderen in je eigen gezinnetje.
Ik was voor mijn ouders een redelijk lastige puber omdat ik ALLES persoonlijk opvatte. Dat niet alleen, ik vond ook dat de hele wereld om mij draaide en dat mijn ouders er niet toe deden. Gelukkig ben ik aardig opgedroogd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was absoluut niet lastig als puber...*GRIJNZ*

Ik was gewoon een onmogelijke draak van een puber...

En dan ben ik gewoon heel realistisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik in vergelijking met anderen best gemakkelijk was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, lastig voor mijn ouders, denk ik. Eigenwijs en somber. Dwars tegen de wil van mijn ouders, maar uiteindelijk deed ik het dat ook weer niet extreem anders. Als leerling denk ik dat ik redelijk onzichtbaar ben geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dat moment niet. En ik was ook best lief, maar kon mijn enorm vervelende momenten hebben... Achteraf heb ik mijn ouders toch heel wat grijze haren bezord.

En tja, dat doe ik nog steeds wel eens met m'n 24 jaar, vrees ik