Waarom hebben sommige Nederlandse families zo'n gekke achternaam (bv. Schoenveter)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.5K

Antwoorden (4)

Omdat mensen een tijd lang zelf achternamen konden verzinnen.

In het begin van de 19e eeuw verplichtte Napoleon iedereen om een achternaam te dragen. Als je er nog geen had, werd er een achternaam voor je verzonnen. Die verzonnen achternamen sloegen op je beroep, je woonplaats, je karakter of op je uiterlijk. Zo kon je zien wat hun beroep was (de Smid, Bakker, Wever) of waar ze vandaan kwamen. Dat kon een boerderij zijn, een dorp, streek of stad (Van Aken, Van Geel). Soms ook werden kenmerkende eigenschappen gebruikt (Jan de Kale, Wim de Kromme).

Of je moest zelf snel een achternaam verzinnen. Sommige mensen verzonnen een grappige of vieze naam(zoals Naaktgeboren), waar hun achterachterkleinkinderen nu nog steeds last van hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Een korte aanvulling op je uitstekende antwoord: Sommige mensen bedachten een grappige of vieze naam, omdat zij dachten dat achternamen niet lang zouden bestaan. Ze namen de maatregel van Napoleon dus niet serieus. Ze kregen ongelijk...
LeonardN
5 jaar geleden
-
Zoals altijd wordt het verhaal niet helemaal lekker verwoord: Deze onjuiste voorstelling van zaken blijft vooral levend omdat hij een heroïsch element bevat: men trachtte Napoleons voorschriften te ondermijnen en te bespotten door een rare naam aan te nemen, bijvoorbeeld Naaktgeboren of Poepjes (die twee namen komen altijd naar voren als het daarover gaat). Aan het begin van de 19e eeuw, toen Nederland door de Fransen was bezet, hadden de meeste inwoners echter al een familienaam. Ook de naam Naaktgeboren bestond al en de naam Poepjes, die in 1811 in Friesland door een tweetal families werd aangenomen, was in die omgeving toch ook al bekend voordat Napoleon op het toneel verscheen. http://www.naamkunde.net/?page_id=162
In de tijd van Napoleon was het een bevel om alle burgers een tweede (achternaam) te geven.
Dit om redenen van registratie, als er bijvoorbeeld in een dorp 4 mensen Arie heten, wist men niet welke Arie men moest hebben.
Inschrijvingen voor een achternaam werden op verschillende lokatie gedaan.
Bijvoorbeeld de lokale herbergen in een dorp.
Na een flinke dosis drank op te hebben, hebben mensen gekscherend een rare achternaam opgegeven.
Dit deden ze doordat men dacht dat het niet lang stand hield, echter het tegendeel was waar.
Ze zaten vast aan hun "nieuwe" achternaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen denken dat we in Nederland onze familienamen aan Napoleon te danken hebben. Dat hebben ze ooit eens op school geleerd of uit een weetjesrubriek opgepikt en dit inzicht werd en wordt nog steeds bevestigd als het onderwerp bijvoorbeeld in de media ter sprake komt.
Lang verhaal, lees verder op:
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede opmerking Antwoordman, die had je ook al gemaakt toen deze vraag eerder werd gesteld (in iets andere vorm), kennelijk heeft dat mensen er niet van weerhouden de vraag nog eens te stellen en dezelfde onjuiste antwoorden te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mooi verhaal! Weer wat geleerd. Moet ik mijn lesje naar de kinderen bij gaan stellen... haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 leuk om te weten...
Vaak werd ook aan vondelingen een achternaam gegeven die te maken had met de omstandigheden waaronder zij werden gevonden; b.v. Zuur (gevonden in azijnmakerij) of Potlood (gevonden met in potlood geschreven briefje).
Zie bron.
Ik vermoed dat mensen ook simpelweg hun bijnaam opgaven omdat ze nu eenmaal zo bekend stonden.