een vriend van mij is 10 jaar geleden ontslagen,maar heeft een uitkering voor aangevraagd. kan dit nog?

een vriend van mij is 10 jaar geleden ontslagen maar heeft daar nooit een www uitkering voor aangevraagd. in die tijd heeft hij wel voor zijn moeder gezorgd maar daar ook nooit een vergoeding voor mantelzorg of iets dergelijks aan-gevragen.
nu is hij door een hersenbloeding opgenomen in het ziekenhuis.
en halfzijdig verlamt.
moeder is naar een verpleegtehuis gegaan.
waar kan zo iemand terecht voor het oplossen van financiële en sociale situatie? want geld heeft hij niet en thuiswonen aleen zal ook een probleem worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
een vriend van mij is 10 jaar geleden ontslagen,maar heeft GEEN uitkering voor aangevraagd. kan dit nog?
G vergeten in de vraag

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het niet, en zit met dezelfde vraag ongeveer voor mijn broer. Ze zijn nu aan t uitzoeken (mbv maatschappelijk werk) of dit mogelijk is. Ik volg je vraag even!
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe heeft hij in die 10 jaar alles gefinancierd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
op pensioen moeder?? denk ik?

Het beste antwoord

Eventuele WW-rechten zijn allang verlopen. Mogelijk heeft hij op dit moment recht op een Bijstandsuitkering. Als dat zo is, kan hij vanwege zijn handicap waarschijnlijk een ontheffing krijgen van de arbeids- en sollicitatieplicht. Bijstand wordt niet met terugwerkende kracht toegekend, dus het is zaak zo snel mogelijk een aanvraag te doen bij de afdeling sociale zaken van zijn gemeente. Als hij wordt opgenomen in een AWBZ-instelling (zoals een revalidatiecentrum), krijgt hij mogelijk tijdelijk een lagere uitkering. De wetgever gaat er vanuit dat iemand dan weinig kosten maakt en slechts zak- en kleedgeld nodig heeft. Wel is het mogelijk om - wanneer de verwachting is dat iemand binnen een jaar weer thuis komt wonen - bijzondere bijstand te ontvangen voor de vaste lasten van het huis.

Mantelzorg is onbetaalde zorg. Als zijn moeder in de jaren voor ze werd opgenomen een AWBZ-indicatie had, mocht ze over die jaren wel het mantelzorgcompliment uitdelen. Dat is een kleinigheidje (€200 per jaar) voor mantelzorgers. Als zij hier recht op had, maar niet de formulieren heeft ontvangen, kan ze die alsnog aanvragen bij de SVB. Nu zij is opgenomen, komt ze er niet meer voor in aanmerking.

Voor de hulp die je vriend straks thuis nodig heeft, kan een aanvraag gedaan worden bij het CIZ voor persoonlijke verzorging en eventueel verpleging en bij de gemeente (WMO) voor huishoudelijke hulp. Als thuis wonen zelfs met hulp echt niet meer kan, zal het CIZ een indicatie afgeven voor verblijf en moet er gezocht worden naar een geschikte woonvorm of verpleeghuis.

Het is gebruikelijk dat zeker relatief jonge mensen na een CVA vanuit het ziekenhuis naar een revalidatiecentrum gaan. Daarnaast valt zeker de eerste zes maanden nog functieherstel te verwachten, dus het zal even duren voor precies duidelijk is wat voor zorg hij op de lange termijn nodig zal hebben.

Als niet duidelijk is of hij naar huis gaat binnenkort en hoe de zorg dan geregeld is, vraag dan een gesprek aan bij de transferverpleegkundige van het ziekenhuis. Die zal ook helpen bij het in gang zetten van de aanvraag bij het CIZ, als daar nu al sprake van is. Voor zijn inkomenssituatie is het misschien verstandig een afspraak te maken met de maatschappelijk werker in het ziekenhuis. Als hij naar een revalidatiecentrum gaat, zal het vanzelf ter sprake komen bij het maatschappelijk werk, maar zoals ik schreef wordt Bijstand niet met terugwerkende kracht toegekend, dus ik zou aandringen op een snelle aanvraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een WW-uitkering moet je zo snel mogelijk aanvragen na ontslag, en heeft maar een beperkte looptijd. Je vriend zou nu bij de bijstand terecht komen, maar ook deze moet aangevraagd worden. Het beste kan je contact opnemen met de gemeente waar je vriend woont en daar de situatie voorleggen. Het is namelijk geen standaard-situatie.

Leg de situatie voor aan de werknemers daar. Naar alle waarschijnlijkheid kunnen zij je helpen met de benodigde aanvragen voor uitkeringen.