Hoe komt het dat mensen zo graag anoniem willen communiceren op sites zoals deze terwijl men soms de buren niet eens kent

Ik wil hiermee niet zeggen dat men de buren niet kent, maar binnen de anonimiteit zijn mensen veel vrijer. Hoe komt dat dan? Toch behoefte aan gezelschap misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet al veel langer dat we in dezelfde straat wonen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huuu? Grapje zeker?

Het beste antwoord

Mijn naam is Anita de Ruiter.
Ik ben zo transparant als ik ben, maar dat is jammer genoeg niet iedereen. Er zijn mensen die misbruik maken van mijn eerlijkheid dat is heel jammer. Aan de andere kant moet het toch niet uitmaken wie wat zegt, als het maar gezegd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima Anita, bedankt voor je antwoord. Groet Tineke

Andere antwoorden (6)

Omdat het anoniem is kan je zeggen wat je wilt.
De buren, dat is lastig. Dan weten die opeens allemaal dingen van je enzo ;)

Toegevoegd na 57 seconden:
Anonymitiet is veiliger. Zie ook de anonimiteit van de auto: In de auto scheld men elkaar vol (Want de ander hoort het niet / kan je toch niets doen) terwijl in het dagelijks leven de opmerking 'ik krijg te weinig wisselgeld' al eigenlijk te veel moeite is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand kent je, dus je kan je voordoen zoals je altijd al had willen zijn! Je kan net doen alsof je miljonair bent! En mensen praten makkelijker met elkaar op internet over bijv. problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat privacy concerns de belangrijkste reden is.
Daarom neem ik boven de 100 punten altijd een nieuw account. Ik heb er nu wel 50 versleten of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. In de loop van de tijd geef je informatie prijs over jezelf. Door te combineren kan je een goed beeld van de persoon vormen. Als je dat niet wil, en dat wil ik niet, dan heb je twee keuzes:
1. je vertelt geen feiten
2. je zorgt dat ze niet gecombineerd kunnen worden, dus je neemt regelmatig een nieuw account
Omdat mensen zich in veel gevallen schamen voor de vragen die ze hier soms stellen. Er komen intieme vragen voorbij die men in het dagelijkse leven niet zo snel aan zijn buurman/-vrouw zal durven stellen.
Anonimiteit is veilig...................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vragen zijn in de loop van de tijd dat ik op GV actief ben, erg van karakter veranderd, maar toen ik in mei 2009 GV ontdekte, waren de vragen vaak diepgaand, en ik vond/vind het fijn om na te denken over een situatie, en daar verschillende antwoorden op te lezen, van mensen die in een vergelijkbare situatie hebben geleefd, of die met hun levenswijsheid jouw eigen vaste gedachtenpatroon een nieuwe impuls tot nadenken geven.
Het gaat mij dus minder om de anonimiteit, als om de verrijking.

Ik ken mijn buren best goed, maar om nou te zeggen, dat ik met hen diepgaande, filosofische levensvragen bediscussieer - nou nee...daar heb ik mijn vrienden voor.

Juist de helemaal nieuwe denkbeelden (en bij mij de helemaal nieuwe nadenksels naar aanleiding van een vraag) vind ik het fijne van GV.
En de keuze die ik heb : 'zijn mijn gedachten en ervaringen zinvol, en is het zinnig een antwoord te geven, of lees ik alleen wat anderen ervan vinden', vind ik ook fijn. Net zoals de overweging : kan ik iemand helpen, of is het de 'ver-van-m'n-bedshow?

Door de wat meer feitelijke vragen en weetjes verliest GV dit aspect helaas voor mij - en uit de reacties op een (intussen door de mods verwijderde) vraag, bleek in de heel korte tijd dat hij openstond, dat veel mensen het met mij eens waren, dat GV minder over communicatie, en meer over praktische dingen gaat tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kritische antwoorden komen minder hard aan bij dan bekenden.