Wat is de logische verklaring van dit gedrag? (klik link)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3833917/__Agressie_tegen_zwarte_Suzuki__.html?cid=rss

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Antoni
14 jaar geleden
Ik heb respect voor je vraag en vind het een goede vraag, maar realiseer je je wel dat je De Telegraaf citeert, de krant die van alle Nederlandse kranten het meest gericht is op sensationeel nieuws, en veel minder op waarheidsvinding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shit ik heb ook een oude Susuki Swift die bijna zwart is (heel donker groen). Gelukkig nog niks van gemerkt...

Het beste antwoord

Het is een instinctieve reactie, hetzelfde principe waardoor alle mensen bewust of onbewust vooroordelen hebben.

Het principe is simpel: zie je drie mensen door een leeuw uiteengereten worden, dan zorg je ervoor dat je leeuwen voortaan mijdt uit zelfbehoud. Je wordt bang voor leeuwen, beziet ze met wantrouwen, en wil er niet in de buurt komen. Als je een confrontatie niet kan vermijden, reageer je door te vechten of te vluchten. Dit is instinctief leren door observatie, en de mens had zonder dit principe niet kunnen evolueren tot homo sapiens.

Fast forward naar de 21e eeuw. Mensen zien hoe een zwarte Suzuki door een menigte heenrijdt, de lichamen vliegen door de lucht. De instinctieve reactie daarop, volgens een principe waardoor de mens überhaupt de kans heeft gekregen zich te ontwikkelen, is om zwarte Suzuki's voortaan te mijden, met wantrouwen te bekijken, en, als je heel primair reageert, om bij een confrontatie te reageren door te vechten of te vluchten.

Natuurlijk is dat niet rationeel: met ons intellect kunnen we best begrijpen dat het voor evolutie zo nuttige principe van leren door observatie hier niet opgaat. Een Suzuki is geen roofdier. Een Suzuki is net als iedere auto zo gevaarlijk als zijn bestuurder. Maar hoe minder rationeel de mens denkt voordat hij handelt, hoe primairder instinctief zijn handelingen. En triest, maar waar: er zijn verontrustend veel mensen die überhaupt niet rationeel na lijken te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Daar is geen logische verklaring voor. Enkel dat er nog steeds mensen rondlopen die gewoon niet intelligenter zijn dan dat.. alsof iedereen met een zwarte Suzuki nu in een keer medeschuldig is aan hetgeen er gebeurt is ofzo.. Je zou dus je auto moeten gaan verkopen vanwege hetgeen gebeurt is.. mensen die nu zwarte Suzuki rijders gaan benadelen, die zijn zelf niet helemaal bij hun verstand volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige logische verklaring is: er lopen heel wat domme mensen rond in dit land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad erg vreemd dat mensen deze link leggen. Het heeft er denk ik mee te maken dat deze zwarte Suzuki op het netvlies gegrift staat. De beelden die TV-kijkers hebben gezien, gaan steeds over het autootje wat alle ellende veroorzaakt. De dader zit er in, maar toch.

Ergens wordt deze link in de gedachten van deze mensen zo sterk, dat steeds als ze zo'n auto zien, die link weer gelegd wordt. Omdat ze kwaad zijn over wat er gebeurd is, richt deze woede zich nu tot de eigenaar van de bewuste auto.

Tenminste dit zou een psychologische verklaring kunnen zijn, die ik aannemelijk vind klinken. Nog steeds blijft het erg vreemd gedrag, wat waarschijnlijk vanzelf weer verdwijnt, naarmate de tijd verstrijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belachelijk gedrag.

Ik heb er eerder van gehoord. Dat was jaren geleden, toen Dallas nog op TV was. Toen was er iemand die Larry Hagman aanviel. Waarom? Enkel omdat Larry Hagman de acteur was die JR Ewing speelde, de slechterik in het verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De logische verklaring is dat de dader van het bekende voorval in Apeldoorn ook in een zwarte Suzuki Swift reedt en dat dit voorval zo is gehyped dat een aantal mensen het feit dat iemand in een zwarte Suzuki Swift rijdt zodanig met bewust voorval is gaan asociëren dat elke zwarte Suzuki Swift voor deze mensen verdacht is geworden.
Verschijnselen als het hierboven beschrevene treden bij laagbegaafde mensen eerder op dan bij gemiddelde en hoogbegaafde mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vreemd gedrag. Ik snap hier helemaal niks van. Ik zou eerlijk gezegd niet eens een suzuki swift herkennen al werd ik erdoor overreden (oei, dat is misschien een verkeerde uitdrukking in dit geval).
Ik denk echt dat die mensen niet verder denken en een link leggen die er niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een logische verklaring voor onlogisch gedrag is er niet. Het is dezelfde onlogica die er ook voor zorgt dat als een extremistische moslim een terreurdaad begaat, sommigen hun haat op alle moslims gaan richten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou inderdaad logischer zijn iedereen met een rijbewijs kwaad aan te kijken, of wellicht iedereen die vroeger moedermelk heeft gedronken.

Helaas zijn er mensen die het zogenaamd grappig vinden om zo te laten zien dat ze een Swift kunnen herkennen. Heel sneu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag dat de dader haargroei had en kleren aan.
Zouden volgens deze mensen nu uitsluitend kale nudisten onschuldig zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smoothies aller landen, verenig u!
Eigenlijk staat het al uitgelegd in de gebruikers reacties op die site. Mensen willen een zondebok en daar de dader zelf niet voor de rechter kan komen.... Zoals ook al iemand op die site uitlegt: daar hebben Marokkanen al jaren last van. 1 persoon doet iets en meteen krijgen alle andere de schuld. Daar je niet als blanke autochtone Nederlander jezelf de schuld kan gaan geven moet je iets anders bedenken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domheid, nogal logisch