Zou een 24 uurs economie en een winkelopenstelling van 7 dagen per week, de economische groei bevorderen?

Zo ja, waarom gebeurd het niet?

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je 7 dagen per week en 24 uur per dag zaken kan doen, kan je toch meer exporteren en meer potenciele markten aanboren??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je voegt toe aan je vraag:
Als je 7 dagen per week en 24 uur per dag zaken kan doen, kan je toch meer exporteren en meer potentiële markten aanboren??

Het bedrijfsleven werkt al 24/7. Er zijn genoeg bedrijven en werknemers (bv. vrachtwagenchauffeurs) die om 4 uur 's nachts beginnen. En een avond dienst tot 11 of tot 12 uur is ook niet heel vreemd, zeker niet als je met het buitenland samenwerkt.

Dus eigenlijk hebben we al een 24 uurs economie. Er is namelijk niemand die een bedrijf verbied om 24 uur per dag open te zijn met wisseldiensten. Het is dus eigenlijk heel vreemd dat die beperking er wel is voor winkels.

Ja, een 24 uurs economie biedt ruimte om zaken te doen met meer markten en je kunt zaken doen met meer verschillende mensen. Daarom doen bedrijven dat ook. Als er geen geld mee te verdienen was zou iemand niet om 4 uur snachts beginnen met werken om de aziatische beurzen te bekijken.

Qua winkels zal dit de economie niet veel veranderen. Sinds op zondag de supermarkt ook open is haal ik vaker nog wat verse groenten, of ingredienten die ik vergeten ben. Voorheen deed ik zonder. Als ik om 7 uur thuis kom van m'n werk ben ik maar wat blij dat de winkel nog open is om wat lekkers te halen voor bij de thee. Als de winkel dicht was geweest had dat niet gekund.

Grote kans dat dat geld anders op mijn rekening was blijven staan, en dat helpt de economie in elk geval niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk niet dat dat nou veel verschil zou uitmaken. Je kunt je geld immers maar 1x uitgeven. Als de winkels langer open zijn, heb ik nog niet meer geld.

Toegevoegd na 21 minuten:
Meer tijd om je zaken af te handelen, betekent hooguit dat je minder opslagruimte nodig hebt. Veel ondernemers hebben al moeite genoeg om klanten te vinden. Meer tijd geeft ze er niet plotseling meer klanten. Op landelijk niveau gezien, zal er ook niet veel veranderen als we een 24/7-economie zouden creëren. Mensen gaan niet opeens langer werken, we produceren met z'n allen nog net zoveel als daarvoor. Het enige veschil is dat we het verspreid over de gehele dag zullen doen. Dat lijkt me sociaal gezien ook best wel ingrijpend, wat volgens mij niet positief zou uitvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt nogal ingewikkeld. Voorop staat dat er in NL en veel andere landen geen 24 uurs economie is, ook geen 7 dagen per week. Zelfs geen lange winkelopeningstijden (in NL alleen voor een paar winkels). Plus, de economie groeit wel. Die groei is de trend en op die trend lopen sinusvormen van opgang en neergang.
Zorgen dat er minder sluitingstijden zijn van winkels, kantoren, havens, vliegvelden, zorgt ervoor dat er flexibeler kan worden omgegaan met alle processen. Maar het zorgt in een groot deel van de economie ook voor meer sociale nadruk op werk. Het kan een samenleving veranderen naar een minder prettige sfeer. Minder prettige processen, die tezamen en samen met antireacties leiden tot obstructie van de economie.
Het wordt een lang verhaal om het te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in z'n totaliteit niet. 10 jaar terug gingen de supermarkten iedere avond open ipv 1x per week, en in het begin leek er een omzetstijging te zijn, vooral bij die winkels die het eerste vaker 's-avonds open gingen. Maar dat effect ijlt toch weer weg, want we gaan niet meer in de supermarkt kopen wanneer deze langer open is.

Aan de andere kant, vroeger at ik nog wel eens in de snackbar of bij de Chinees als ik te laat was voor de supermarkt, dus in die optiek koop ik wel meer bij de supermarkt dan vroeger. Maar de totale economie is daar niet van gegroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat het iets uitmaakt. Je boodschappen doe je immers toch wel. Er kunnen wel individuele groeisituaties zijn: namelijk van winkeliers die langer en op ongebruikelijker tijden open zijn. Maar dan moeten ze er denk ik zelf wel gaan staan, want buiten normale openingstijden wil personeel wel graag extra betaald worden.
Maar zelfs als er sprake zou zijn van verbetering van de economische situatie, zou het nog nooit van de grond komen vanwege morele bezwaren.
We hebben in ons land politieke partijen (plaatselijke overheden) die zich altijd met hand en tand zullen verzetten tegen permanente opening van winkels. In bepaalde plaatsen is koopzondag taboe en dat gaat vast niet veranderen.
Zondag is door God ingesteld als rustdag en dit zal men te vuur en te zwaard verdedigen!