Wanneer worden wij een ander "mens" in de evolutie?

Op welk moment word er bepaald wanneer wij over gaan naar een ander "homo" (mens) type dan "sapiens". Op een gegeven moment zijn wij over gegaan van een "homo" (erectus) naar "homo" sapiens, maar wat bepaald dat en wanneer zullen wij niet meer onder het type sapiens vallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zo blijft regenen, krijgen we binnenkort weer zwemvliezen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha eend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om nog maar te zwijgen over de kieuwen haha

Het beste antwoord

De ontwikkeling gaat heel geleidelijk. Het is dus niet mogelijk een scherpe grens te trekken waar iedereen het over eens is.

Ook tussen (bijvoorbeeld) homo erectus en homo sapiens bestaan tussenvormen.

Het is echt niet zo dat er op een gegeven moment een homo erectus leefde, die een kind kreeg dat er wat "ongewoon" uitzag, omdat dat kind ineens een homo sapiens was.

Vergelijk het met een heuvel en een berg. Wanneer is iets een heuvel, wanneer is het een berg? Ook daartussen bestaat een geleidelijke overgang. Waar je de grens ook trekt, het is een keuze die je maakt, en die keuze had net zo goed anders kunnen zijn.

De grenzen die we bij onze voorouders hebben getrokken, hebben wij pas bepaald. Die voorouders wisten echt van niets, sterker nog, ze konden van niets weten, al zouden ze tien keer zo intelligent zijn geweest als wij.

We hebben de grenzen bepaald op grond van de fossielen. Vinden we veel fossielen van mensachtigen die er ongeveer hetzelfde uitzagen, dan geven we al die fossielen dezelfde naam. Vinden we fossielen die er duidelijk anders uitzien, dan geven we die fossielen een andere naam.

Doordat we steeds meer tussenvormen vinden en daardoor een steeds completer beeld krijgen van onze evolutie, gebeurt het wel eens dat sommige namen in onbruik raken. Het gebeurt ook wel eens dat twee fossielen die we vroeger als één soort zagen, door nieuwe vondsten toch twee soorten blijken te zijn.

Dat verandert niets aan het verhaal, het verandert niets aan wat er in de geschiedenis is gebeurd. Het enige dat verandert, is de naampjes die wij eraan geven.

Toegevoegd na 1 minuut:

Terugkomend op je vraag:

Ook wij zullen heel geleidelijk blijven veranderen. Wanneer wij een ander "mens" zullen zijn, zoals je vraagt, hangt enkel af van waar we (of onze nazaten) de grens willen leggen. Dat is puur een keuze.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De ontwikkeling van de mens is voltooit. Wij zullen niet meer veranderen, naar mijn denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het overgaan naar een ander soort wordt niet bepaald door iets of iemand maar komt tot stand.

Elke kleine verandering, in de genen, zorgt voor een afwijking van de homo sapiens. Dit kan echt járen duren.

Ik denk dat het minstens 10.000 jaar zal duren voordat de homo sapiens niet meer bestaat of dat er een nieuwe homo zal ontstaan.