Waarom is er geen vrijwillige politie, zoals bij de brandweer?

8 jaar geleden
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Dat gaat, lijkt mij, tot veel gecompliceerde situaties leiden. Want wat voor gezag heeft een burger die beweert bij de vrijwillige politie te zitten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrijwillig niet maar wel deeltijdagenten. Tijdens mijn KT-kamp was de badmeester van het plaatselijke zwembad tevens de enige lange arm van het dorp...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoe zie je dat voor je met alle wetten etc? Brand blussen (en ander werk van de brandweer) is een expertise, maar minder complex als het complete politiewerk. Bij de politie zie je dan ook een onderverdeling in afdelingen. Wil je dit op vrijwillige basis gaan doen dan wordt het allemaal wel erg complex. Net als met EHBO-ers, die zijn ook geen vrijwillige ambulanceverpleegkundige
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is wel degelijk vrijwillige politie. Ondersteunen de reguliere agenten bij hun reguliere werk. Kijk op " kom bij de politie".

Antwoorden (2)

Die is er wel degelijk. Veel gemeenten hebben een ondersteuning van hun politiekorps die door vrijwilligers wordt uitgevoerd.

De vrijwillige politie agent krijgt in principe dezelfde opleiding als hun professionele collega's en zijn daarna bevoegde opsporingsambtenaar. Het enige dat de vrijwillige politie agent niet mag is een wapen dragen.
De vrijwillige politieagent wordt daarom meestal ingezet bij o.m. verkeerscontroles, het regelen van verkeer en ondersteuning bij grote festiviteiten en/of calamiteiten.

Iedereen die affiniteit heeft met de politie en voldoet aan de eisen die de politie bij sollicitatie stelt kan zich melden voor een vrijwillige baan bij de politie.

https://www.kombijdepolitie.nl/politievrijwilliger
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is dat een BOA?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
BAO zijn buitengewoon opsporings ambtenaar. Bv : parkeercontroleur-toezichthouder-milieusambt. Maar ook boseachter enz
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok wrk132, dat zal zo zijn dan, maar dan vraag ik mij toch wel af of er dan geen sprake is van verdringing in de politie wereld. Als je als overheid ook vrijwilligers de gehele politietaak laat uitvoeren dan kan ik me de stakingen en acties van de politiebonden wel voorstellen. @Vrouwe70, nee dat zijn dan geen BOA's ( buitengewone opsporing ambtenaren) maar semi volwaardige politie agenten. Ze vullen die taken in waar de gewone politie geen of onvoldoende capaciteit voor heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Yep, ik heb het gezien. Nou, dat verklaard een hoop voor wat betreft de CAO eisen die de beroepsagenten nu hebben. Feitelijk ben je als vrijwilliger beter af, je hoeft geen verplichte roosters te lopen omdat het een nevenbaan is. Je beschikbaarheid bepaalt wanneer je dienst doet. De beroepsagent is tegenwoordig al heel veel weekeinden per jaar aan de beurt.
Nederland kent vrijwillige politie. Tot 1994 heette dit reserve politie.

De opzet ten opzichte van vrijwillige brandweer is wel anders. 70% van de brandweerlieden in Nederland behoren tot de vrijwillige brandweer. De brandweerkorpsen in de kleinere gemeenten worden meestal gehuul gevuld door vrijwilligers. Zij zorgen voor de brandveiligheid in hun gemeente.

De vrijwillige politie biedt ondersteuning aan de politiekorpsen in de regio. De vrijwilligers worden niet opgenomen in de sterkte en vormen dus ook geen bedreiging voor de beroepscollega's. Ze zijn extra.

Leden van de vrijwillige politie krijgen dezelfde opleiding als de beroepscollega's. Ze kunnen opgeleid worden als surveillant ( niveau 2 en niet vuurwapendragend), of agent ( niveau 3 en wel vuurwapen dragend). De inzet van vrijwilligers verschilt per politieregio. Van extra surveillance op straat, begeleiding van evenementen, verkeerscontrole of volwaardig meedraaien in de noodhulp.

Groot verschil met de brandweer is wel dat de brandweer een normaal uurloon krijgt bij inzet en de vrijwillige politie het moet doen met een vergoeding. Is op dit moment rond de 6,90 euro bruto per uur. Hier moet dus nog belasting vanaf. Het lijkt er op dat de overheid wel volwaardige opsporingsambtenaren wil kunnen inzetten, maar hier slecht een bedrag onder het minimumuurloon voor over heeft. Een stukje extra veiligheid mag dus niet teveel kosten.