Er zijn door de jaren heen flink wat manieren bedacht om iemand als homo herkenbaar te maken. Een van de beruchtste (en beroemdste) manieren werd bedacht door Adolf Hitler en consorten, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

Zoals bekend wilde Hitler allerlei groepen mensen scheiden en aanduiden. Hij had ook iets tegen homoseksuelen, en homoseksualiteit was in die tijd strafbaar. Mensen werden opgepakt en in kampen gevangen gezet.

In de kampen moesten de verschillende gevangenen uit elkaar gehouden kunnen worden. De joden kregen de bekende gele ster en homo’s die waren opgepakt kregen een roze driehoek op hun linkerschouder en hun rechterbeen. Zo was ook voor de gevangenen onderling duidelijk waarom ze in het kamp zaten, en homoseksuelen hadden het in de kampen dus dubbel zwaar. Niet alleen zaten ze in het kamp, maar ze werden ook nog eens harder aangepakt door bewakers en medegevangenen omdat ze homoseksueel waren.

Daar komt roze als homokleur vandaan. Eerder was er namelijk geen duidelijke kleur. Soms werd lila of rood gebruikt, maar nooit zo structureel als roze na WOII.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De roze driehoek werd gebruikt als herkenningsteken voor de vervolging van homoseksuelen tijdens de Tweede Wereldoorlog en is nadien een geuzenteken voor de homobeweging geworden.

Het roze is dus afgeleid van de roze driehoek, wat een herkenningsteken was voor homoseksuelen.