Wie helpt mij aan spelletjes van het oude schoolplein?

In de jaren 50 en 60 werden er op het schoolplein spelletjes gespeeld met geen of nauwelijks materiaal.
Op 29 september is er hier een autoloze zondag en nu ben ik op zoek naar spellen van de schooljeugd van die tijd.
Als het kan graag met korte uitleg.

Behalve tikkertje en verstoppertje heb ik al:
*Joepie, Joepie is gekomen.
*Annemarie koekoek
*Bokspringen
*Landveroveren

Wie weet er nog 'verboden' (te gevaarlijk?) spelletjes, zoals
*Jonassen
*Iets met kusjes geven in een kring (?)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt er al een hoop. Ik zal nog wat uit eigen herinnering bijvoegen. - Twee emmertjes water halen ( weet niet meer precies hoe het ging) - Witte zwanen Zwarte zwanen (idem, maar lezers kunnen je vast verder helpen) - zaklopen (jute zakken) - maak nu een kringetje van jongens en van meisjes - In de kring staan en de huls van een luciferdoosje met de neus doorgeven aan de volgende - bevries polonaise : achter elkaar in de rij. Wie voorop loop maakt gebaren die de anderen moeten imiteren. Zodra de leider fluit of roept, blijft iedereen in dezelfde houding onbeweeglijk staan. Bij de volgende fluit mag iedereen weer bewegen. Telkens wisselen wie voorop loopt. - Een treintje ging uit rijden. ( Ook weer achter elkaar. Een persoon staat ernaast en geeft steeds , bij, " en ze deden zo " een gebaar aan wat de anderen meteen overnemen. - flesbal : In een wijde kring. Iedereen heeft een flastic fles water voor de voeten staan. Een bal wordt van de een naar de ander gerold. Tegen de fles aan. De eigenaar moet de bal laten rollen, maar als die de fles heeft geraakt deze weer vliegensvlug overeind zetten. Wiens fles leeg is, is af. - Rooie Thomas tiereliereliere ( Er wordt steeds een kind gekozen wat erbij in de kring mag. Niet echt leuk, want dezelfde kinderen zijn altijd het laatst..) - Jan Huigen in de ton (vergeten hoe het precies gaat) - Joepie Joepie is gekomen ( ook vergeten) - Inspringliedje, voor het spel met een lang springtouw, waar kinderen uit de rij 1 voor 1 mogen springen: " In spin, de bocht gaat in; (Inspringen) Uit spuit, de bocht gaat uit " (uitspringen)

Tollen.....!

Springtouwen Elastieken Kaatseballen

Het aardappelpistool ha ha ha Dat was toen leuk maar ik ben bang dat wanneer je dit nu gebruikt je wellicht voor poging tot moord aangeklaagd wordt *_*

In deze bron staan wel wat (oude) school spelletjes. Succes

Knikkeren, verstoppertje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100