Wie helpt mij aan spelletjes van het oude schoolplein?

In de jaren 50 en 60 werden er op het schoolplein spelletjes gespeeld met geen of nauwelijks materiaal.
Op 29 september is er hier een autoloze zondag en nu ben ik op zoek naar spellen van de schooljeugd van die tijd.
Als het kan graag met korte uitleg.

Behalve tikkertje en verstoppertje heb ik al:
*Joepie, Joepie is gekomen.
*Annemarie koekoek
*Bokspringen
*Landveroveren

Wie weet er nog 'verboden' (te gevaarlijk?) spelletjes, zoals
*Jonassen
*Iets met kusjes geven in een kring (?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Je hebt er al een hoop.
Ik zal nog wat uit eigen herinnering bijvoegen.

- Twee emmertjes water halen ( weet niet meer precies hoe het ging)
- Witte zwanen Zwarte zwanen (idem, maar lezers kunnen je vast verder helpen)
- zaklopen (jute zakken)
- maak nu een kringetje van jongens en van meisjes
- In de kring staan en de huls van een luciferdoosje met de neus doorgeven aan de volgende
- bevries polonaise : achter elkaar in de rij. Wie voorop loop maakt gebaren die de anderen moeten imiteren. Zodra de leider fluit of roept, blijft iedereen in dezelfde houding onbeweeglijk staan. Bij de volgende fluit mag iedereen weer bewegen.
Telkens wisselen wie voorop loopt.
- Een treintje ging uit rijden. ( Ook weer achter elkaar. Een persoon staat ernaast en geeft steeds , bij, " en ze deden zo " een gebaar aan wat de anderen meteen overnemen.
- flesbal : In een wijde kring. Iedereen heeft een flastic fles water voor de voeten staan. Een bal wordt van de een naar de ander gerold. Tegen de fles aan. De eigenaar moet de bal laten rollen, maar als die de fles heeft geraakt deze weer vliegensvlug overeind zetten. Wiens fles leeg is, is af.
- Rooie Thomas tiereliereliere ( Er wordt steeds een kind gekozen wat erbij in de kring mag. Niet echt leuk, want dezelfde kinderen zijn altijd het laatst..)
- Jan Huigen in de ton (vergeten hoe het precies gaat)
- Joepie Joepie is gekomen ( ook vergeten)
- Inspringliedje, voor het spel met een lang springtouw, waar kinderen uit de rij 1 voor 1 mogen springen:
" In spin, de bocht gaat in; (Inspringen)
Uit spuit, de bocht gaat uit " (uitspringen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Probeer aan dit boek te komen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/bres-spelenboek/1001004001957445/index.html

Deze staat vol met spelletjes die je buiten kunt doen.

Echt een super boek hiervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tollen.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elastieken
heb je alleen n lang stuk elastiek voor nodig, 2 kinderen doen dat om enkels/ knieen anderen doen allerlei sprongen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Van tikkertje had je veel variaties, zoals ook slierttikkertje: er was een tikker, zodra die iemand anders getikt had, gaven ze elkaar een hand en gingen samen de andere tikken, dan met 3-4 enzovoort.

Toegevoegd na 23 minuten:
ik herinner me ook nog het handstand met zoveel mogelijk kinderen:
de eerste ging op handen tegen de muur, daar tegenaan nr 2 , 3 enzovoort, totdat er iemand het niet meer hield en de hele rij omviel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oja elastieken was leuk! +
Springtouwen
Elastieken
Kaatseballen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aardappelpistool ha ha ha Dat was toen leuk maar ik ben bang dat wanneer je dit nu gebruikt je wellicht voor poging tot moord aangeklaagd wordt *_*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze bron staan wel wat (oude) school spelletjes.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hinkelen. Met gekleurd stoepkrijt geef je aan op welke stenen met één been en op welke met 2 benen gesprongen mag worden. Of hink-stap-sprong.

Touwtje springen. Twee mensen houden elk twee lange touwen vast en zwaaien die om en om. De kinderen springen er tussendoor en dan in een variërend patroon.

Knikkeren. Zie bijvoorbeeld http://www.kinderwereld.net/infoSpel/knikkeren.htm

Schipper mag ik overvaren. Twee rijen kinderen staan tegenover elkaar en 1 kind in het midden. Dat bepaalt op welke manier de rijen naar de andere kant mogen: rennen, lopen, huppelen, springen, rollen, kruipen, enz. Het kind in het midden probeert met dezelfde beweging een overstekende te tikken. Als dat gelukt is komt dát kind in het midden. Hoeven de kinderen geen tol te betalen, dan mogen ze gewoon naar de overkant lopen, zonder te woden getikt.

Zakdoekje leggen. De kinderen zitten in een kring. Eén kind loopt buiten om de kring heen. Hij of zij heeft een zakdoekje (of een ander voorwerp) in de hand. De kinderen in de kring zingen het liedje. De kinderen hebben hun hoofd voorovergebogen, zodat ze niet kunnen zien waar de zakdoeklegger is. Aan het eind van het lied legt het kind het voorwerp achter een kind dat in de kring zit.
Dan wordt het volgende gezongen: Kijk voor je... Kijk achter je... Het kind, bij wie het voorwerp ligt, staat op en probeert de zakdoeklegger te tikken. Dat moet voordat de zakdoeklegger om de kring is gelopen en weer op zijn of haar eigen plaats is gaan zitten. Het spel eindigt als dat kind getikt wordt of op zijn eigen plaats gaat zitten. Het kind dat de zakdoek heeft gekregen, is de nieuwe zakdoeklegger.
Amadea
13 jaar geleden
Pijltjes schieten met een pvc buis en pijltjes van papier, maar ook besjes in de buisjes doen was leuk :)

1,2,3,4,5,6,7, wie mag ik een kusje geven.
1 kind met ogen dicht en arm vooruit (wijzend) in de kring, de rest loopt eromheen, aan het einde van het liedje staat iedereen stil, degene waar het kind in het midden naar wijst moet hij/zij een kusje geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
steltlopen. We liepen ook op lege bussen, met een touwtje er doorheen.
Slingerdeslang. met een hele rits kinderen aan de hand over het schoolplein hollen. De achtersten kregen het heel moeilijk.

Stomme ambachtje. Beroepen uitbeelden en raden.

Trefbal, Iemand ""af"" gooien met een bal.

Stabal. De bal werd in de lucht gegooid, en zodra die was gevangen moest iedereen stil staan.

Kaatsenballen, met twee of drie ballen, tegen een muur, onder het zingen van: Karel Een, brak zijn been, Karel Twee, kopje thee enz. met de bijbehorende gebaren.

Wat speelden we toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij deden o.a, 2 spellen waarvan ik de clou niet meer weet maar misschien herinneren anderen zich die. Het ene spel heette Scheer. Het was een heel brede rij kinderen, met de armen in elkaar gehaakt, die in de maat over het schoolplein huppelde, al zingend "Wie doet er mee scheer?". Steeds meer kinderen sloten zich dan aan maar vooral voor de buitenste kinderen van die rij werd de snelheid van verplaatsen dan zo groot dat het gevaarlijk was. Het andere spel was Beelden Gooien. De leider pakte je dan bij een arm en gaf je een flinke ruk. Je vloog dan een eind opzij en in de houding waarin je tot stilstand kwam moest je als een standbeeld blijven staan. Wat er moest gebeuren nadat iedereen in een beeld was veranderd herinner ik me niet.
13 jaar geleden
Beelden trekkertje grappig daarna moest je iemand kiezen die moest dan wel getikt worden. De oude spelletjes wie kent er niet duivenringen gooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bliklopen, hoepelen, koekhappen, diabolo, skippybal, autopet, hoelahoepen, haktollen, zweeptol, priktol, radslag, spijkerpoepen, stokpaardje rijden, bellen blazen, bikkelen, steppen. Wat hadden we toch een plezier zonder duur speelgoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jan huigen in de ton
sorry voor mn spelling ik ben nog niet zo oud:P
dan moest je met z'n alle om een ton heen staan en jan huigen in de ton zingen
en na een paar zinnen zing je en de ton die viel om
en dan liet je elkaars handen los en liet je je op je rug vallen
gevaarlijk als er een steen onder je ligt haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knikkeren, verstoppertje.