Sommige wel anderen juist niet... en het is de vakbeweging die daartussen staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nóg meer consumeren?
Ik denk dat de oplossing ligt in een flexibele en duurzame opstelling van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het hoog tijd is dat er wereldwijd afspraken rond gemaakt worden.Mao Tse-Toeng zei destijds al:"Leer pianospelen.Bij pianospelen moeten alle tien vingers bewegen, het is niet mogelijk sommige te bewegen en andere niet.Toch onstaat er, als men alle tien vingers tegelijkertijd aanslaat, geen melodie.Wil men goede muziek maken, dan moeten de tien vingers ritmisch en in onderlinge harmonie bewegen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is aan de ene kant iets voor te zeggen, maar dan om de volgende reden. Als we in rijke landen meer gaan produceren levert dat werkgelegenheid op. Als de staat dan de onkosten kan vergoeden in plaats van ontwikkelingssamenwerking-geld, dan kunnen we de producten gratis aan arme landen doneren.

Er moet dan uiteraard wel worden nagedacht aan welke middelen, liefst duurzame.
Door het op een andere wijze benutten van het geld voor ontwikkelingssamenwerking hebben arme landen meer nut ervan (want het gedoneerde geld gaat niet naar de rijken of hun leger) en de rijke landen hebben het voordeel van de werkgelegenheid.

Dit lijkt een win-win situatie.

Als we extra produktie niet op deze wijze kunnen gebruiken en dus meer moeten consumeren lijkt me extra produktie geen goede optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Productiviteit is de verhouding tussen inspanningen en resultaten.
Er is dus verbetering van de productiviteit als deze verhouding verbetert.
Dat hoeft niet altijd te betekenen dat de mens nog harder moet werken, maar misschien dat de organisatie anders gestructureerd moet worden.
Hier zullen dus sommige mensen bij gebaat kunnen zijn, en anderen weer niet.