Waarom worden mensen gehaat die 'anders' zijn of willen zijn?

Zoals: Subculturen, homo's en lesbie, handicap mensen etc.

Toegevoegd na 2 uur:
sorry voor die handicap. die telt niet mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (8)

Volgens mij zijn juist die mensen, die de zgn. subculturen haten " anders". Ik ga er tenminste van uit dat je ieder ander respecteert, ongeacht zijn/haar uiterlijk of levensopvattingen.
13 jaar geleden
De haat vloeit voort uit het niet accepteren dat mensen plezier kunnen hebben aan iets dat voor jou taboe is. Het is dus een soort van jaloezie gemengd met frustratie, waarbij het aspect egoïsme ook nog een beetje meespeelt.

Overigens vraag ik me af wat er gehaat wordt richting gehandicapte mensen. Dat is toch geen haat? Hooguit ergernis omdat iemand extra hulp nodig heeft om de trein in te komen of zo en dat je daar geen geduld voor kunt opbrengen.
itsme
13 jaar geleden
Waarschijnlijk alleen door mensen die niet weten hoe hiermee om te gaan, niet begrijpen en zich geen houding kunnen geven. Het makkelijkst is dan zich af te zetten tegen deze 'andere' mensen wat zich vaak uit in haat-gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
subculturen, ja omdat sommigen denken dat ze beter ,waardevoller zijn dan anderen
uit alles blijkt dat dat afgunst is zij willen er ook zo uit zien
dan gaan ze lippen inspuiten en in de zon liggen bakken
dikke billen zetten
bah!
God heeft de mens geschapen zoals hij dat goed vindt al die kleuren zijn toch prachtig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de 'normale mensen' hun oordeel over deze mensen vooral baseren op vooroordelen.
Het wijkt te veel al van de sociaal aanvaarde norm en dat kan natuurlijk helemaal niet.
Ook wordt er veel te snel een label op mensen gedrukt.
Als je homo bent, ziet iedereen je als een homo, maar ook bij mensen met subculturen is dat zo. "Van die mensen moet je maar zo ver mogelijk uit de buurt blijven".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit zijn oorsprong heeft in de diverse religieuze tradities.
Toen het christendom, de islam, en andere religies zich ontplooiden, werd alles wat niet leefde volgens de regels van de kerk verketterd en afgewezen.
Dit is honderderden jaren zo ingeprent.
Inmiddels weten wij niet beter meer, dan dat alles wat ook maar enigszins 'anders' is, minderwaardig, gek en idioot is.

Zoals Robert Long lang geleden al zong:

Toen 't christendom op aarde kwam
en ieder mens het recht ontnam
om zo te leven als hij dacht dat goed was
en heel de aardkorst dik bevlekt met bloed was
werd het meteen de hoogste tijd
dat heidenen na zware strijd
met legers, door de kerk geleid,
van hun cultuur werden bevrijd

dat hield men eeuwenlang in stand
vol liefde werd de rechterhand
van dieven, slaven, kinderen en vrouwen
als zij een misstap deden afgehouwen
men zorgde voor een schuldcomplex
wanneer je rondliep in iets geks
of je te buiten ging aan sex
je stond al snel bekend als heks.

Gelukkig maar dat er ook altijd mensen zijn geweest die zich hebben afgezet tegen deze bekrompen manier van denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst voor het onbekende
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens.
gehaat denk ik niet
gepest is wel een grote kans op
bijvoorbeeld gothics worden vaak gepest