Waarom zijn de woorden "homo" en "lesbo" scheldnamen?

Als je homo of lesbisch bent,waarom vinden vele het dan erg als ze roepen,"heej homofiel"?Ik ben nederlandse en vind het toch ook niet erg als ze mij roepen met "heej nederlandse"?
By the way...mij mogen ze gerust aanspreken met lesbo hoor.Ik ben trots op datgene wat ik ben,ookal ben ik bi.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met drie puber zoons in huis, floept er wel eens een scheldwoord uit hier. Ook toen een (homo) vriend hier op de koffie zat, werd er ineens iemand uitgescholden voor homo.
Ik kon wel door de grond zakken, mijn vriend moest erom lachen: Bedoel je mij?? zei hij.
Drie rode koppies waren het gevolg :)

Het beste antwoord

Omdat het in de volksmond beladen woorden zijn. Hetero is een woord wat in dit rijtje niet zou misstaan maar niemand stoort zich eraan als hij voor hetero uitgescholden wordt. Dergelijke woorden worden in het normale taalgebruik altijd een beetje afgezwakt, met name door de mensen die denken iemand met zo'n beladen woord te beledigen, terwijl het normale woorden zijn. Een voorbeeld hiervan is: Nederlanders, Belgen en Joodse mensen. Het woord Jood is in deze zin beladen maar in dit verband zeg je eigenlijk dat Nederlanders en Belgen geen mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door het als scheldwoord te gebruiken is de lading van het woord homo en lesbo anders geworden, heeft negatieve klank gekregen.
Jij mag er dan geen problemen mee hebben wat mensen tegen je roepen, (dat laat je nickname wel zien) de meeste mensen worden niet graag uitgemaakt voor iets wat ze niet zouden willen zijn.
Dus door het tegen die groep mensen te roepen veranderd een gewoon woord in een scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je homosexueel bent,waarom dan moelijk doen?Je bent toch ook homo(sexueel)?
Hetero word het meest normaalst gevonden. Dat begon ook door allochtonen, ik ben zelf een turk, maar ik vind het zelf belachelijk.. Ik zou dan maar denken, ach die stomme moslim heeft toch niks te doen, dit is echt een feit.

als je met iemand bekvecht, en als een persoon geen scheldwoord kan vinden, noemt die je 80% wel homo/lesbi, het is gewoon ONZIN ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er ook aan wie het gebruikt en aan de toon waarop...
Als een homo het zelf zegt, is het vaak een geuzennaam, juist omdat het door mensen met rare gedachtes over homo's als scheldwoord wordt gebruikt.
Zoals ook een nuanceverschil zit in homofiel en homoseksueel (de eerste term kom ik vooral tegen bij bepaalde religieuze groepen en mensen die denken dat homo's zielig zijn en genezen moeten worden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Homo en Lesbo zijn op zich geen scheldnamen in het dagelijks woordgebruik. Pas als ze met kwetsende of met andere frisse bedoelingen worden gebruikt is het een scheldwoord.
Als mensen als zodanig luid worden aangesproken, kunnen zij dit als kwetsend of onprettig ervaren, ook al is dit niet kwaadaardig bedoeld. Dit komt omdat deze mensen nog lang niet door iedereen worden geaccepteerd. Soms is er sprake van (onterechte) schaamte.
Respect en oplettendheid bij woordgebruik zijn in relatie tot iedereen belangrijk, ongeacht ras, geloof, sekse of geaardheid.