Dat de natuur niet met zich laat sollen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie je met ""ons"" bedoeld, weet ik niet, maar BP en de olietankende mensheid heeft het niks geleerd. BP heeft het alweer over stijgende aandelen, en de rest van de mensheid koopt nog steeds olie. De zeedieren zitten met de ellende, en de vissers, en uiteindelijk alle mensen in die omgeving ook. En, waarschijnlijk zal het overal op de wereld zijn weerslag krijgen.
Er zal gewoon in diepzee geboord blijven worden.
De mensheid is hardleers.

Toegevoegd na 8 minuten:
bedoelD, moet zijn bedoelT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord InekevL. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Het schijnt dat BP erover denkt om bij de bewuste plek weer naar olie te gaan boren, omdat gebleken is dat er zo lekker veel olie zit daar......Over niet leren gesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou moet ik eerlijk zeggen dat het mij een goed plan lijkt om alle olie uit die bron maar te verwijderen. Dit om reden dat de druk dan van de boorput is en als de prop het niet houdt of elders komt die olie vrij, dan zijn de gevolgen helemaal niet te overzien. Maar ben het met je eens dat commerciele belangen eigenlijk geen prioriteit zouden moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
InekevL, wat had dan de 'mens' hieruit moeten leren ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bv dat er niet zo risicovol in de leefwereld van andere dieren, nl de waterdieren, tekeer moet worden gegaan.
Dat andere energiebronnen meer en sneller moeten worden ontwikkeld. Maar BP cs gaat gewoon verder op de eenmaal ingeslagen weg. Er worden geen gelden voor ontwikkeling van andere energiebronnen beschikbaar gesteld, want, ach.... die aandeelhouders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar, zijn we bereid om een stuk van onze welvaart op te offeren om de natuur te behouden ? Je opmerking over de aandeelhouders begrijp ik wel, maar de hele samenleving zal een beetje moeten inleveren. Geen enkele andere energiebron is dusdanig in staat om de olie te vervangen. Los nog van het feit dat je olie nodig hebt om de meeste alternatieve energiebronnen te gebruiken.
Dat de natuur een veel sterker zelfregulerend vermogen heeft dan mensen wensen te geloven. Van wat 'de grootste milieuramp aller tijden' werd genoemd, is nu al weinig meer terug te vinden. Vissers vissen weer, de stranden zijn schoon, en het aantal besmeurde vogels was gelukkig minimaal.
13 jaar geleden
Van de olieramp hebben we geleerd dat milieubelangen helaas ondergeschikt zijn aan commerciele belangen. Je mag hopen dat alternatieve energie binnenkort voorhanden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de mens er met zijn poten afblijft, is olie een natuurlijk proces welke zich al miljoenen jaren op dezelfde manier manifesteert. Een directe olieverspilling vanuit de bodem van de zee heeft nauwelijks invloed op de ecologie. Gaat de mens er met een raffinage 'overheen' dan worden stoffen toegevoegd die ontzettend belastend zijn voor het milieu, daar gaan visgronden van naar de nondeju, daar gaan vogelbroedplaatsen van naar de ratsmodee. Een olie'ramp' als in Mexico is veel minder belastend dan de olieramp van de Amoco Cadiz of de Exxon Valdez, Atlantic Empress of de Andros Patria.

De vraag naar olie neemt steeds toe, en de afbetaling op het veroorzaken van een ramp is minder belastend voor een oliemaatschappij dan een rigoureuze omgooi in het transportbeleid, ben dus bang dat 'rampen' , de mens weinig leert. Iedereen stapt tenslotte vandaag, morgen, overmorgen en volgende week weer in hun auto om naar het werk te gaan, wetende dat zulks gedrag van negatieve invloed is op het milieu. De vliegtuigen, enorme uitstoot, zitten barstensvol vakantiegangers die zich alleen maar druk maken om: goed hotel, lekkere mensen, vrienden, eten, drinken, uitrusten. Ze denken echt niet aan het feit dat ze mede schuldig zijn aan afwijkingen in het milieu die drastische gevolgen kunnen hebben voor ander leven dan het hunne.

Resumerend : de mens leert geen reet, zolang ze zelf niet ernstig geconfronteerd worden met de gevolgen van zulk een 'ramp'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord op jouw vraag kan heel kort zijn.

Bedoelde olieramp heeft ons als mensen in elk geval geleerd..HOE HET NIET MOET!

Het mogelijke voordeel uit die ramp is wellicht de strengere wetgeving die er nu aan gaat komen alsmede de grotere voorzichtigheid die de oliemaatschappijen in de toekomst zullen betrachten.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets want van de rampen die gebeuren worden afgedaan als een ongeluk. Vooraf beredeneren we wat te doen als het fout gaat en wat we gaan doen om dan de zaak op te lossen. Maar kan je alles overzien wat er mis kan gaan. Nee dat blijkt wel weer. Kan je vooraf een scenario bedenken waar alles in wordt afgedekt. Hellaas niet want wij beheersen de natuur niet. De natuur beheerst ons en af en toe laat hij dat ook goed zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat we veeeeel zorgvuldiger om moeten gaan met bodemboringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat we geen frituurvet, gesmolten boter of olie in het afvoerputje of door de toiletpot moeten dumpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de aandelen van het russische Gazprom flink zijn gestegen.