Mag je met een bivakmuts op voor een bank zitten. zonder sanctie?

Test

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je bank als in €€€€€$$$$$?
Antoni
14 jaar geleden
@Deva, jij zou liever óp dan vóór de bank gaan zitten? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag, ik ga op basis hiervan een vraag stellen die net een ander aspect van een dergelijke situatie belicht.

Antwoorden (9)

Ik denk dat het met één bivakmuts op voor één bank weldegelijk een sanctie opleverd. Je kunt de klok erop gelijk zetten dat er binnen 5 minuten en agent naast je staat. Met de vraag, waarom je die bivakmuts draagt. Bovendien moet in geval van legitimatie je gezicht herkenbaar zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij vat het door een agent vragen om een legitimatiebewijs op als een sanctie Starbless? Heb jij trouwens een bron gevonden voor het moeten afdoen van je bivakmuts bij het voldoen aan de identificatieplicht, dit uit interesse, ik weet dat de identiteit anders moeilijk te controleren valt, maar ik kan nergens een wetsartikel vinden dat je daartoe verplicht.
Als dat de zitbank bij je thuis is wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn gemeentes die dit soort zaken bij APV hebben geregeld, dan dus niet. Anders wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat vooral om opvallen en verdacht gedrag. Als je in de winter op koude dagen een bivakmuts draagt, waar dan ook, dan valt dat minder op dan wanneer je dat in de zomer doet. Je verdacht gedragen, kan altijd leiden tot blikken of vragen van personen om je heen, beveiligers en politieagenten. Bankpersoneel zal het in ieder geval niet prettig vinden, een onherkenbaar iemand in de buurt van de bank.
Antoni
14 jaar geleden
Volgens mij is dit in een TV-programma al uitgetest. Bijna stoorde zich er aan. De mensen lieten de man met bivakmuts staan. Volgens mij mag het wel. Als hij raar doet en deze weigert af te doen als hij zich moet legitimeren dan zal er wel een strengere controle plaats vinden, maar afhankelijk van het gedrag en eventuele reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had vroeger een bivak muts omdat het lekker warm was. Maarja, ik denk dat je er problemen mee zou kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan. Als je verder geen kleren meer aanhebt kan ik me voorstellen dat je gegarandeerd problemen krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie mag het, maar je speelt je enorm in de kijker, je zal bedreigend overkomen, en de politie zal snel poolshoogte komen nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag, tenminste als de lokale wetgeving (APV en dergelijke) het niet verbiedt om gemaskerd over straat te gaan, waaronder je dan bijvoorbeeld een burqa, een bivakmuts of een sluier of iets dergelijks kunt verstaan.

Wat anderen hier schrijven dat je aandacht zou kunnen krijgen van de politie kan wel kloppen, maar de vraag was of het mag zonder sanctie. Als de gemeente waarin je je bevindt het niet verboden heeft dan mag het dus.

Het kan dus wel zijn dat ze je om je legitimatiebewijs gaan vragen, ik ben er inmiddels achter dat je dan verplicht bent dit te tonen.

Ik kan nergens vinden dat je tijdens het tonen van je legitimatiebewijs ook verplicht zou zijn om je bivakmuts te verwijderen trouwens, dus hoe ze dan willen kijken of je identiteit klopt is mij een raadsel.