Waarom spreekt men over heterofielen , homofielen maar altijd over biseksuelen?

Ik heb altijd geleerd dat wanneer men het achtervoegsel -fiel de geaardheid en bij -seksueel de praktijk bedoeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat "bifiel" gewoon niet lekker klinkt en "biofiel" betekent al heel iets anders. Daarnaast, zoals de vorige antwoorder al zei, gebruikt men tegenwoordig gewoonlijk de uitgang -seksueel ipv -fiel, dus "bifiel" zou dan ook overbodig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Men spreekt tegenwoordig eigenlijk altijd van heteroseksuelen, homoseksuelen en biseksuelen.

Het onderscheid dat jij bedoelt, wordt eigenlijk alleen gebruikt om het onderscheid aan te geven tussen pedofielen en pedoseksuelen. Die benamingen lopen niet parallel aan de gangbare betekenis van homo-/hetero-/biseksueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heterofiel wordt ook eigenlijk nooit gezegd.. het is meestal homofiel en pedofiel, omdat in het verleden homo's en nu nog steeds de pedo's gezien worden als ziekte.. daarom werden de namen wat negatiever uitgesproken.
Je zegt namelijk ook geen necrosexueel, maar necrofiel
pedosexueel wordt amper gezegd. dus ook geen bifiel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Beestie;

Ik denk dat dat verschil eerder een taalkundige dan een seksuologische achtergrond heeft. Zoals gezegd, 'bifilie' zou kunnen aanduiden dat iemand met beide geslachten seks zou willen hebben, maar dat met slechts één geslacht heeft. Deze persoon is dan echter vaak toch seksueel actief, wat de kreet biseksueel toch weer min of meer rechtvaardigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste woord van de samenstelling moet blijkbaar minimaal twee lettergrepen bevatten om het woord ''fiel'' erachterna te kunnen bevatten; logisch van 'bifiel' heeft zowel twee klemtonen als twee 'ies', en wellicht klinkt dat 'niet', dus ik 'nies'.