voor of tegen globalisering? waarom?

cultuur, communicatie, wetten, en met name bedrijven overschrijden steeds vaker en in steeds hogere mate de landsgrenzen.
Is dit een goede zaak? Gaat dit in tegen de natuur van de mens? Wat voor onvoorziene omstandigheden gaat dit opleveren? Zijn multinational bedrijven potentieel te machtig om nog onderhevig te zijn aan wetgeving?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Globalisering hoeft geen slecht ding te zijn. Bedrijven willen (nee, moeten) hun resources zo effectief mogelijk inzetten en gebruiken, als dat globaal kan, moeten ze dat zeker doen.

Als globalisering betekend dat onze politiek in Den Haag niets te vertellen heeft en de oliemaatschappijen overal ter wereld de natuur mogen vernielen is het natuurlijk een slecht ding. Als het kinderarbeid in de hand werkt of in Midden-Amerika mensen uitbuit moeten we er zeker een stokje voor steken.

Niet per se voor, niet per se tegen... Voor, mits... zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja hele goede zaak...
De wereld is globaal tenslotte
wordt eens tijd dat politici dat gaan inzien...

en er wordt in eerste instantie alles verkeerd gebruikt, kijk maar naar kernenergie...
dus ook het globaliseringsproces zal eerst verkeerd gebruikt worden.
maar het komt allemaal goed, als er maar tijd genoeg is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De globalisering is een feit. Dus je kunt niet meer voor of tegen zijn. Voor bepaalde produkten is dit een zegen op concurentieel gebied, voor andere produkten nefast en gevaarlijk. Neem nu de gecopieerde medicamenten (zonder enige kwaliteitscontrole) van China die stilaan heel Afrika overspoelen. (malaria pillen oa)
De globalisering draagt ertoe bij we (de westerse wereld) zich zal moeten herbronnen en bezinnen over de toekomst. De G20 is bv ook al een gevolg van de globalisering. Een sterker overkoepelende wetgeving zal ook nodig blijken indien China aan dit rithme blijft produceren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ok lees dan: globalisering: goed of slecht?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meer goede neveneffecten dan slechte.Niemand was voorbereid op de snelheid waarmee de globalisering bijna automatisch gerealiseerd werd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Snap alleen niet zo goed waarom je tegen goedkope medicijnen voor Afrika bent. Wil je niet dat mensen die kunnen kopen?
Ook al zouden we willen: we kunnen niet meer terug naar alleen binnen ons kleine kikkerlandje blijven.
Ten eerste zijn we van oudsher een handelsland. Dan zouden we onze cultuur moeten verloochenen. Nederland was niet voor niets een van de eerste landen die het idee van de Europese Unie omarmden.
Ten tweede is een ander land wel heel dichtbij door de huidige communicatiemiddelen.
Ik denk wel dat we kritisch moeten zijn. Waarom halen veel goederen uit andere landen als het bij ons milieu- en arbeidsvriendelijker kan? Ook al kost het meer geld?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op zich voor, met elkaar communiceren helpt om elkaar te begrijpen en conflicten te vermijden. Maar we moeten respect hebben voor elkaars cultuur. Er zal een middenweg gevonden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Globalisering' is een containerbegrip, het houdt heel veel verschillende dingen in met als enige gemeenschappelijke eigenschap dat het mondiaal grensoverschrijdend is. Ik kan er dan ook geen zinnig woord over zeggen, en begrijp helemaal niets van mensen die er 'voor' of 'tegen' zijn. Wáár zijn ze dan precies voor of tegen?

Overigens zijn er weinig bewegingen zo geglobaliseerd als de anti-globalisten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor natuurlijk. Zelf met de economische crisis waren we nog nooit zo rijk als we nu in deze geglobaliseerde wereld zijn.
Bedrijven zijn helemaal niet machtig: ze willen alleen maar winst maken en zullen dus precies doen wat jij als consument wil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm, ik denk niet dat je het aan globalisering kan wijten dat die landen zo arm zijn, eerder aan slecht bestuur.
Denk bijvoorbeeld aan Zuid-Korea. Dit land was rond de jaren 60/70 nog zo arm als een gemiddeld Afrikaans land, en is inmiddels een van de rijkste landen, vooral omdat ze hun export-sector sterk gestimuleerd hebben; je zou dus bijna kunnen zeggen dat ze dankzij globalisering eindelijk welvarend zijn geworden.
Hetzelfde zie je nu gebeuren in Oost-Europa, China en India, landen die de globalisering omarmen en zo economisch sterk groeien.