Kan je met goed fatsoen aan een bejaarde dame vragen te stoppen met die medische verhalen?

sinds een jaar of 10 ga ik maandelijks langs bij een nu 84 jarige dame, om haar kat te controleren en een pipetje te geven.
dat waren altijd korte, maar gezellige bezoekjes.
het laatste jaar echter, is het al medische verhalen wat de klok slaat.
waar je ook over begint, dat maakt niet uit.
zij is nog prima bij de pinken.
kan ik open en eerlijk vragen daarmee te stoppen, of ben ik dan te hard?

13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg dat je geen tijd hebt, omdat je naar het ziekenhuis moet ;-)

Het beste antwoord

Ik zou het bij jezelf houden. Dus leg het uit als een overgevoeligheid van jou (niet dat ik het afkeur, ik snap het) en vraag of ze er rekening mee wil houden.
Dus zeg niet dat zij wat fout doet, maar dat jij er niet mee kan omgaan. Op die manier leg je de 'fout' bij jezelf en maak je het wat makkelijker om te zeggen.
Dus: ja, ik vind dat je het kan vragen.

Als ze er toch weer over begint, zeg je weer: het spijt me, maar ik kan hier gewoon niet mee omgaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien is ze zelfs blij als ze dit weet, en kunnen jullie bezoekjes nu weer langer en gezelliger worden.
Is zij ook blij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja, het is echt jammer, dat de vrouw met wie je gezellig kon praten, nu zo n klein wereldje heeft gekregen, dat alleen haar lijf en lijden haar nog boeit.

Ik vrees, dat hier niet veel tegen te doen is. Hoe goed ze ook bij de pinken is. Wat je wel, naar mijn gevoel kan zeggen, en wat ik doe in soortgelijke situaties: ""ik ben zo benieuwd wat u hier..........van vindt. Ik stel uw mening op prijs."" Dus afleiden. En als het lukt, blij zijn met de afleiding. Je kan ook nog aan haar vragen of ze het leuk vond om wat te praten over iets anders. Want je snapt wel dat haar gezondheid haar heel erg bezighoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wat Ineke al schreef,haar wereldje wordt kleiner.
Laat haar praten,die ene keer in de maand dat je er komt en gezien de leeftijd van die vrouw,nam ik het praatje medisch maar voor lief...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees je reactie bij Ineke...Kan een ander het niet van je overnemen Rieneke?
Als je er moeite mee krijgt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
nee joh dat kan niet.
het is ook weer niet zo'n ramp hoor.
maar ik vroeg mij af of het bot zou zijn het ter sprake te brengen.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bot vindt ik het niet,je kent haar nu 10 jaar dus kan je op een vriendelijke manier zeggen dat je er moeite mee hebt in verband met je eigen medische achtergrond.
Dat je liever hebt dat het onderwerp ziekte verzwegen wordt.
Het lijkt mij als je het deze mevrouw uitlegt,dat ze het wel begrijpt.
Rieneke1
13 jaar geleden
dank muts, dat gevoel heb ik ook, maar ik waardeer wat streun!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht niet na,bij het geven van mijn antwoord,dat je zelf opklauterd na een ziekte. Rieneke,leg het haar uit,dat het je pijn doet..
De kat is kennelijk belangrijk. Dit is immers de reden van uw bezoek aan de oude dame. Belangrijker wellicht dan de dame zelf. Immers, haar vraag om aandacht voor haar angst om dood te gaan - zo mag u haar medische verhaal wel duiden - is u teveel. Pas als u zelf rond de 80 jaar oud bent zal u wellicht aan dit antwoord terugdenken. Zeker wanneer uw kleinkinderen wegblijven omdat oma altijd over haar ziektes (doodsangst) zeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer hetdie dame aan het verstand te peuteren,dat je er,gezien je eigen ziekte verleden niet meer tegen kunt. Als ze idd nog compos mentis is,zal ze er toch begrip voor op kunnen brengen. Lukt dat niet, dan kun je er beter rigoreus mee stoppen, hoe jammer ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de 84 jarige dame tijdens haar verhaal onderbreken door haar bij naam te noemen en haar een gerichte vraag te stellen over d`r kat.
Probeer dit iedere keer te doen en omzeil lange verhalen.
Als je klaar bent en ze begint weer met een klaagzang, zeg heel beleefd, het spijt me, maar ik moet echt gaan. Het is ZO druk!
Ouderen zeggen vaak... de jeugd van tegenwoordig hebben nergens geen tijd meer voor, alleen maar haasten haasten en haasten :)
Succes

NB: Ik ben geen oudere mensen hater hoor!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al tien jaar bezoek je deze mevrouw.
ik zou haar zeggen wat het met je doet
hetgeen ze verteld.
mogelijk vind er opnieuw een opening plaats.
ze kan relativeren immers.
hopelijk kunnen de bezoekjes in alle openheid
en met goed gevoelen blijven bestaan.

sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een vervelende situatie die ontstaan is. Of ze nu wel of niet bij de pinken ben, hoe ouder je wordt, hoe meer je over jezelf gaat praten. Ik denk zelfs, dat zij het zelf wel doorheeft, maar er weinig aan kan doen. Ze zal ook verder niet zoveel beleven? Dat jij daar niet tegen kan begrijp ik heel goed. Ik denk wel dat het zinnig is om te proberen haar uit te leggen, dat je heel graag wilt blijven komen, maar daar niet tegen kan. Maak een afspraak met haar daarover, en als het weer zover is, gelijk met een knipoog zeggen: "daar zouden we niet over praten, weet je nog?"
Ondanks dat ze nu bij de pinken is, kan het best dat er iets onder opzeiling is. Dat gaat soms zo langzaam en is moeilijk te constateren. In elk geval wens ik je veel sterkte met die dame en met jouw eigen problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat ze prima bij de pinken is. Nou, dan is het toch simpel. Zeg op zo'n moment gewoon; zullen we het over iets gezelligs hebben, ik vind dat we hier allebei een beetje triest van worden en ik ben juist hier om een gezellig uurtje met je door te brengen.

Ook bij oude mensen, altijd heel kort en duidelijk zijn, anders nemen ze een loopje met je. Niet bewust, maar om de aandacht. Het zijn soms net kleine kinderen ;)

Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke, weet zij het, van jouw eigen heftige ziekte?

Of is dat verhaal misschien de aanleiding geweest voor die mevrouw om ook maar uitgebreid haar eigen kwalen te bespreken?

Ik vind wel dat je haar open en eerlijk kan vragen
om dat soort verhalen niet meer te vertellen,
omdat het jou te veel raakt, omdat je er niet tegen kan.

Het is niet zo dat - omdat iemand oud is - die persoon maar als een onnozel kasplantje behandeld moet worden.
Zeker niet omdat ze goed bij de pinken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het volste recht om wel of niet naar welke verhalen dan ook te luisteren. Je bezoekjes zijn immers op vrijwillige basis?
Dat de oude dame veel medische verhalen vertelt, zal ongetwijfeld met haar eigen situatie samenhangen. Zoals veel jonge meisjes niet uitgepraat kunnen raken over hun liefdes, jonge mensen over hun carriere, opa's en oma's over hun kleinkinderen .. enzovoort.
Wat hoog zit, ligt nu eenmaal op de tong.
Eerst was het gezellig, schrijf je. Voor jou. Ik denk dat mevrouw het nog steeds gezellig vindt.
Misschien kun je een middenweg vinden door eens iets op te merken als: " Het valt me op dat u veel meer over lichamelijke dingen praat dan voorheen.." Dan zul je misschien te horen krijgen waarom dit zo is. Het kan ook leiden tot wat meer over andere dingen praten.
Zelf zou ik er niet te zwaar aan tillen. Het is maar 1 x per maand en je kunt het zo kort houden als je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de jaren dat u de dame bezoekt om haar kat te verzorgen, heeft dat een band geschapen tussen elkaar waar ieder zijn/haar eigen invulling aan geeft.

Met het verstrijken van de jaren is men onderhevig aan de tand des tijds. Heeft u zich in de jaren wel eens verdiept in de interesses van uw gastvrouw?

Zo ja, neem dan eens een kleinood mee waar u beiden over kunt praten. Verman u en geef beiden de aandacht die ze nodig hebben zolang het nog duurt. U bent een goed mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon zeggen,draai er niet omheen.volgens mij is t van die vrouw n schreeuw om aandacht.jij komt voor de kat en n gezellig babbeltje niet om haar problemen aan te horen.ze maakt misbruik van je en je bent er met beide benen in getrapt.als je t niet meer wilt zeg t gewoon.waarom niet,jij bent ook maar n mens en als je er niet tegen kan of er n beetje kriechel van word word je uitstapje er iedere keer minder leuk door tot dat je zegt ik doe t niet meer.succes.