Mag je op je werk of in gezelschap je eigen taal spreken met zij die dat verstaan?

in feite is dat niet netjes maar stel dat het een groepje is
iedereen heeft zijn gesprekspartner
dan mag ik toch mijn gang gaan heel zachtjes een onder onsje
moet kunnen
ik heb geen moeite mee als anderen dat doen
ik hoef niet alles te weten.

Weet jij het antwoord?

/2500

In een onderonsje lijkt mij dat vanzelfsprekend, in gezelschap ongepast. Hetzelfde telt m.i. ook voor het spreken van een dialect als limburgs of fries.

Op mij heeft het altijd een wat narrige uitwerking, als mensen in een eigen taal of dialect praten, in een gezelschap waar de meerderheid anders spreekt. (Tenzij men niet anders kan, natuurlijk) Hierbij is een echt andere taal (onverstaanbaar voor de anderen) het ergste. Het kan achterdochtig maken ook. ( " Ze lachen..zou het om mij gaan? " ) In onze samenleving, waar integratie steeds meer een beladen item is ( media / internetfora / politiek ) , vind ik het ook niet zo heel handig. Het roept irritatie en achterdocht op. Er is ook sprake van ongelijke behandeling, wanneer de plegers van het onderonsje wel de taal van het gezelschap spreken, maar andersom niet. Het mag wel, maar ik raad het toch af. Dialect is minder beladen, maar ook als dit voor de anderen abacadabra is, kun je het in bepaalde situaties beter vermijden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100