Waarom doen mensen de hand voor de (open) mond bij een schrikreactie?

Dit lijkt zo'n oerreactie, niet gebonden aan culturen of afkomst.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hand voor de mond slaan lijkt me eerder iets dat je doet als je verbaasd bent. De reactie van iemand die hoort dat hij een geldprijs heeft gewonnen is geen schrik maar verbazing, ongeloof.

Het beste antwoord

Als iemand schrikt en de hand voor de mond slaat, bijvoorbeeld na het winnen van een
grote geldprijs, kan dat gezien worden als een soort reflex, zodat niemand kan zien dat
door de schrik de mond openvalt.

Als iemand schrikt, komen er emoties vrij, zoals verbazing en verwondering. Je reageert
op deze emoties door bepaalde lichaamsuitdrukkingen. Zo bewegen door schrik
bijvoorbeeld de ogen veel sneller en staan ze verder open dan normaal. Dit gebeurt bij
iedereen automatisch en heeft als functie dat je sneller en meer kunt zien. Ook ga je
een stuk sneller ademhalen. Maar bij emoties als verbazing en verwondering worden er
in je lichaam ook bepaalde stoffen aangemaakt, die zorgen voor een lichte vorm van
spierverslapping. En deze verslapping leidt er weer toe dat je mond letterlijk openvalt
van verbazing. In een soort reflex of tegenreactie sla je dan je hand voor de mond.
Hierdoor kunnen andere mensen niet zien dat je mond openhangt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 wegens thumb down zuurpruim.

Andere antwoorden (5)

Omdat je verbaasd bent. Je wilt iets zeggen maar je weet niet wat. En aangezien het niet netjes staat met je mond open doet men een hand ervoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ze nadenken doe je het ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga er van uit dat je tot deze vraag kwam door de beelden van het ongeluk in Apeldoorn. Zoals je zelf suggereert dat het een oer reactie is ga ik met je mee en het laatste waar je dan aan denk is etiquette. Mijn inziens is dit het smoren van je uitroep welke je uit om omstanders te waarschuwen en gelijktijdig het trekken van aandacht te verbergen om jezelf geen mikpunt van nog meer gevaar te maken.

Als experiment kan je ook de beelden nog eens bekijken en dan ook je hand voor je mond doen. Als het moment dat je dat doet een “geruststellend”gevoel geeft roept het ongeveer het zelfde op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk ook dat de reactie ouder is dan enige vorm van etiquette; +1.
Wat ik me vooral afvraag is waarom je precies hetzelfde doet als je moe bent..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je doet niet precies hetzelfde; bij schrik is de handbeweging aanmerkelijk sneller.
Om niet luidop te roepen of te krijsen. Een pavlov reactie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pavlov is zeker interessant maar heeft niets met overlevingsreacties te maken. Meer iets wat bruikbaar is bij de opvoeding van huisdieren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hond_van_Pavlov