Wat zijn de regels voor het in huis hebben van brandgevaarlijke apparatuur?

Er zijn nog apparaten in omloop die niet voldoen aan veiligheidsvoorschriften. Sterker nog die gewoon gevaarlijk zijn.
Wat zijn daarvoor de regels. Is er een meldingsplicht?

Als huurder moet je bijvoorbeeld alles melden wat je eigen woning schade kan toebrengen. Als bedrijf mag je de werknemers en gasten niet blootstellen aan gevaarlijke stoffen en dergelijke. Als verhuurder mag je asbest alleen op de daarvoor voorgeschreven manier verwijderen.
Zo is er nog veel meer.
Kort samenvattend: het mag niet schadelijk zijn voor de volksgezondheid.
Dus hoe omgaan met situaties die anderen in gevaar kunnen brengen.
Heel veel voorbeelden, maar laatst zag ik een koelkast in een woning van oudere mensen en die vond ik wel erg eng. Bepaalde van die apparaten zijn nog niet afgeschermd en storen de ontvangst van andere apparaten.
Fijngevoelige elektronica kan ernstig ontregeld raken. Dat kan ook meetapparatuur betreffen die een beveiliging zijn. Om maar een voorbeeld te noemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vroeg het me af. Bij het zoeken naar voorbeelden werden dat er steeds meer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je haalt heel veek dingen door elkaar, Ten eerste het veroorzaken van interferentie heeft niets te maken met brandgevaarlijk zijn, Ten tweede ook oude koelkasten zijn niet pet definitie brandgevaarlijk ,in tegendeel zelfs, de koelvloeistoffen( Freon R 12) die in oude koelkasten gebruikt werd is onbrandbaar en heeft een kookpunt van 248 K wat een branddovend effect heeft.voor vuur heb je warmte ,voeding en zuurstof nodig en door de koelvloeistof zou je in elk geval warmte wegnemen. Ten derde alle electrische apperatuut is geisoleerd ook oude ,als de isolatie niet aanwezig of kapot is veroorzaakt dat kortsluiting en door de regels wat betreft electrische installaties dient elke aansluiting afgezekerd te zijn en schakelt de zekering vervolgens de stroom uit op de betreffende aansluiting. En vervolgens is moderne electronische apperatuur vanuit zichzelf afgeschermd tegen elke vorm van interferentie en daarmee in hoge mate ongevoelig voor storing vanuit de omgeving. Zeker meet- en regelapperatuur is per defenitie niet aan tastbaar voor dergelijke storing, wat ook weer logisch ist omdat je metingen en regelingen storingvrij wil laten verlopen-
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet is er alleen een aanspraak er op te maken als er zich een voorval heeft voorgedaan en of dat de huisbaas je er op attent maakt dat de mogelijke kosten op de huurder zal worden verhalen als er, sluiting, brand, of erger daar toe zal leiden.

Nu heb je natuurlijk wel een verzekering, echter als de huisbaas dit aangeeft bij een ongeval aan de verzekeraar zou het mij niets verbazen dat je alles zelf hebt te vergoeden.

In bedrijven zijn er duidelijke regels wat wel en niet toegestaan is.

Is het voor jezelf zou ik in zoverre de risico tot het bovenstaande zoveel mogelijk beperken anders de apparaten vervangen.

Is het in geval dat je voor iemand hebt te zorgen, bijvoorbeeld in de thuis zorg , in dat geval heb je een meldingsplicht.

Veel succes