Hebben we in nederland tegenwoordig genoeg schuilplekken?Stel er zou eens een acute oorlog uitbreken?

Denk je daar wel eens over na?En wat denk of weet je?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Gedurende de jaren vijftig werd de bewoners van Nederland aangeraden zich onder de tafel tegen de atoombom te beschermen.

Natuurlijk was dat de reinste onzin die je maar kunt voorstellen. Maar de overheid trachtte ons wijs te maken dat dit iets zou kunnen uithalen tegen de kernbom.

In geval van een kernbom hoef je je over een schuilkelder, of iets dergelijks, totaal geen zorgen te maken.

Immers vòòr je dat kunt doen..leef je waarschijnlijk allang niet meer.

Breekt er echter een conventionele, dus met kanonnen enz, oorlog uit. Dàn heeft een schuilkelder wellicht nog enige zin.

Echter..wie zou er dan in mogen? Voor heel de Nederlandse bevolking kàn er gewoon geen plaats zijn..

Dat zou een veel te kostbare onderneming zijn. Ook al vanwege het onderhoud.

Het antwoord op je vraag is dus: Nee, er zijn niet voldoende schuilkelders..hoogstens voor het koningshuis alsmede de regering en de wat rijkere bewoners van dit land.

Echter reeds in de jaren vijftig van de vorige eeuw heb ik mij voorgenomen mij niet bang te laten maken om iets dat misschien ooit wel eens zou kunnen gebeuren..maar vermoedelijk nooit zal geschieden.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Die hebben we niet meer. Ik kan me voorstellen dat gezien de beschikbaarheid van kernwapens, deze dingen weinig uit zouden halen..

Mara wiki schrijft:
Officieel zijn er in Nederland geen openbare schuilkelders meer. Halverwege de jaren tachtig, na afloop van de Koude Oorlog, zette het ministerie van Binnenlandse Zaken een streep onder het schuilkelderbeleid. Nederlandse schuilkelders worden steeds vaker voor andere doeleinden gebruikt zoals opslag, archivering en het onderbrengen van servers. In het nationaal handboek crisisbesluitvorming staat dat de rijksministerraad, als de ernst van de situatie daartoe dwingt, kan verhuizen naar de ‘regeringsnoodzaal’ onder het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ook de gemeente Amsterdam beschikt over een dergelijke ruimte. Deze 'bunker' onder het stadhuis biedt bij calamiteiten plaats aan onder andere de burgemeester en andere prominente Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er zo'n oorlog zou uitbreken,dan hoop ik dat de 1ste bom op het dak van mijn huis valt.Ik zou absoluut niet in zo'n schuilkelder willen zitten,want het leven is daarna niet meer hetzelfde.
Ik vind het huidige leven soms al moeilijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk net als jij ik vind het leven ook soms onverdraaglijk
ik ben dus eerder benieuwt dan bang
maar ik zing het uit voor me naaste waar ik van hou en geen pijn wil doen.
Er liggen overal in Nederland nog schuilkelders die na WO2 gebouwd zijn. Ze zullen waarschijnlijk zeer slecht onderhouden zijn, maar een aantal zijn gewoon operationeel. Ik zou er alleen voor geen goud in willen zitten, hoewel dat misschien verandert als het echt zo ver zou komen. Iets te veel enge boeken gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je dat er nog wat te schuilen valt als er hier een atoombom, of nieuwer soort bom met nog gemenere troep erin, afgeworpen wordt? We mogen hopen dat we in zo'n geval onmiddellijk dood zijn. Want een lijdensweg van besmet zijn met radioactiviteit of ander gevaarlijk gif en daarvan allerlei enge ziektes krijgen is vele malen erger. De BB bestaat allang niet meer en de schuilplekken die zij voor de bevolking hadden zullen wel zwaar verwaarloosd zijn zo ze nog bestaan.