Heeft media veel invloed op het denken van mensen?

b.v. reclame of documentaire of juist een programma als CSI? of journaal? hoe beinvloed het jou leven? word je b.v. bang om naar amsterdam te gaan of kijk je anders aan tegen bepaalde soort mensen? of koop je sneller iets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Aber naturlich, de gemiddelde mens kijkt dacht ik tussen de twee en drie uur per dag tv. Naar het Journaal 6/8/10u en ook op rtl kijken elke dag miljoenen mensen, dus natuurlijk worden zij beinvloed. Helaas heeft het te veel invloed en weten de omroepbazen er niet mee om te gaan.

Ook op mij heeft het invloed. Vroeger dacht ik altijd dat het Journaal een 'redelijk' objectieve programma was die nieuws bracht. Tegenwoordig weet ik beter en neem ik niks meer zo maar aan van welk tv programma of krant dan ook. Ik ga maar uit van wat mij logisch lijkt ipv een aandachtsgeile presentator en kijkcijfergeile omroepbaas.

Misschien een intressant artikeltje van wiki; http://nl.wikipedia.org/wiki/Mediacratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Uiteraard heeft de media veel invloed. Waarom dacht je dat er zoveel aan reclame wordt uitgegeven?

Ik kan wel zeggen dat het mij niet beïnvloed, maar dat doet het onbewust toch. Ik lees om die reden ook niet meer zo vaak de krant omdat het wemelt van de sensatie en narigheid. Ik zoek actief goed nieuws op over onderwerpen die me interesseren. Wat dat betreft is het Internet een heel welkome uitvinding, want je maakt je eigen media.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Media, de tv dus bepaalt voor bijna 100% je denken en je ideeën... Of anders gezegd, meer dan je lief is...

Als op een dag 5 mensen tegen je zeggen, dat je er slecht uitziet, kijk dan maar eens wat er met je gebeurt... Laat staan als het er 10 worden... Ik weet zeker dat het steeds slechter met je gaat... Dat is nu reclame, zo werkt dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de media is meer dan de tv. en als die jouw denken bepaald zou ik toch maar eens in therapie gaan
Er zijn een aantal programma's en reclames die mij tot op zekere hoogte aan het denken zetten. Maar dit heeft vooral betrekking op het verschil tussen fictie en de werkelijkheid. Of juist om eens na te denken in hoe verre de fictie de werkelijkheid benaderd...

Maar verder laat ik me er niet echt door beïnvloeden. Ondanks fictie en werkelijkheid soms akelig dicht bij elkaar liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat reclame betreft koop ik niet iets dat ik niet nodig heb. Wat wel kan is wat ik noem antireclame daar bedoel ik mee dat er sommige reclames zijn waardoor ik dat product of die dienst zeker niet zal kopen.
Voor journaal geld dat ik 1 zender of 1 krant als waarheid zie. Ze zijn allemaal min of meer gekleurd de kunst is om door verschillende "strekkingen"te lezen/kijken daaruit je eigen menig te ziften.

Toegevoegd op 08-06-2009 15:14:41
Voor journaal geld dat ik NIET
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De MSM niet, althans niet op mij.
Individuele blogs met onafhankelijke denkers daarentegen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet op mij, want ik kijk geen tv en lees nauwelijk algemene tijdschriften. Wat hierboven al gezegd is. tv-makers en schrijvers hebben hun eigen en meestal verborgen agenda, en ik vind dat je een programma of artikel zou moeten beginnen met en statement inzake jouw uitgangspunten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk hebben de media veel invloed op het denken van mensen. De wereld zit enorm complex in elkaar, en verandert betrekkelijk snel. Om een beetje op de hoogte te blijven zijn we toch primair aangewezen op de media om ons van informatie te voorzien; het is tenslotte onbegonnen werk om zelf *alle informatie* op te zoeken.

Maar zowel de selectie van welke informatie aangeboden worden, en de manier waarop dat aanbieden gebeurt, kleurt natuurlijk wel ons beeld van de werkelijkheid.

Daarnaast is het bij het gros van de media vaak niet in hun belang om de werkelijkheid ook maar enigszins genuanceerd of evenwichtig te brengen: hun inkomsten worden mede bepaald door de kijkcijfers; dus wat (in hun ogen) meer kijkers trekt, zullen ze ook prominenter aan de man brengen, ook wanneer kijkers daar een vertekend beeld door krijgen.

Dankzij internet (ook een medium) is het tegenwoordig vaak mogelijk om meerdere invalshoeken te vinden over een bepaald onderwerp. Maar ja, dat kan veel tijd kosten, en het blijft moeilijk om het kaf van het koren te scheiden.

Ik kijk geregeld het journaal van acht uur, maar probeer regelmatig eens naar ander nieuws te kijken, bijvoorbeeld het franse, duitse of britse nieuws. Daarnaast een weekendabonnement op een beetje kwaliteitskrant voor wat meer diepgang, en her en der het internet afstruinen. Daarnaast een beetje discussies aangaan met familie, vrienden en collega's (zeker als die elders hun nieuws vandaan halen), en dan hoop ik wel een beetje de waarheid uit het midden te halen... :-)

Hoe het mijn leven beïnvloedt? Ik vind het tenenkrommend om te horen hoeveel de media op sensatie uit zijn; of om een kort artikeltje te lezen waar dan helemaal geen achtergronden bij geleverd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, helaas, het journaal dicteert enorm wat wij vinden. Wie wij goed vinden, en wie wij slecht vinden.

Waren hier voor Obama, en tegen Al Gore.
Voor de Albanezen, en tegen Milosevic.
Voor Taiwan, en tegen China
Voor de Dalai Lama, en tegen China
Voor Georgië, tegen Rusland

Dat heeft het journaal ons namelijk verteld.

Maar wees eens eerlijk. Zijn er echt landen waar slechte mensen wonen? Die zo slecht zijn, dat ze als onmenselijk moeten worden weggezet in ons journaal? Of is de werkelijkheid niet ietsiepietsie meer complex, maar is er geen wil of geduld om dat ook zo te brengen?