40% vrouwen op hoge posities wettelijk verplicht. Een goede zaak?

Een vrouwen organisatie heeft aangegeven dat de overheid beter moet zorgen dat er meer vrouwen op topfuncties komen en willen een wet die bedrijven verplicht minimaal 40% vrouwen op hoge posities te hebben. Zal dit werken? Welke effecten heeft dit op deze posities & is het een goed idee om dit wettelijk te regelen?

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.nu.nl/economie/2092186/vrouwen-willen-meer-topfuncties.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik heb het toen ik lid was van een politieke partij meegemaakt; gelijke kansen voor mannen en vrouwen stonden bij deze partij hoog in het vaandel (een goede zaak) dus werd er extra aandacht aan besteed dat er genoeg vrouwen bestuurdfuncties konden krijgen en op de lijst voor de verkiezingen geplaatst werden. Nobel bedacht, maar het resultaat was enkele zeer ongeschikte vrouwen die posities kregen omdat ze als vrouw werden voorgetrokken.

Dat effect krijg je als je zo'n streefgetal vaststelt. Je doet dan je best om het quotum te halen in plaats van geschikte mensen uit te kiezen. Als je als vrouw écht geschikt bent voor een functie, dan heb je die hulp niet nodig. Persoonlijk zou ik dan ook diep beledigd zijn als ik erachter kwam dat ik voor een bepaalde functie was gekozen omdat ik een vrouw was.

Het trieste feit waarom er minder vrouwen aan de top staan: er zijn meer vrouwen die liever parttime werken, of in ieder geval niet bereid zijn de meer dan fulltime te werken die sommige functies vragen. Er zijn meer vrouwen die de kinderen op gaan halen als de school belt dat ze ziek zijn. Daar kan de organisatie waar ze werken niets aan doen, dat moeten die vrouwen samen met hun partner regelen. En iemand die bereid is 50 uur te werken, is al snel gewoon objectief geschikter dan iemand die 30 uur werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee, dat zou onzin zijn!

Als een man vele malen geschikter zou zijn dan een vrouw voor een bepaalde positie, maar er moet een vrouw komen om de 40% te halen, is da echt niet bevorderlijk voor de bedrijfsvoering.

Gewoon de meest geschikte kandidaat op die positie, of het nou een man of een vrouw is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee geen goede zaak.
Als er een man en een vrouw van gelijke geschiktheid zijn, dan mag wat mij betreft de vrouw wel voorgaan, maar als de mannelijke kandidaat duidelijk beter is, dan moet je die nemen.

Het zou toch van de zotte zijn dat je op kwaliteit gaat inleveren alleen maar om een zotte doelstelling te gaan halen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de beste persoon op de positie, man of vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede zaak, hele goede zaak... En voor mij mag het 60% worden meteen... Die verplichting is dan weer niet zo goed, wellicht zetten ze dan stropop-schoonmaaksters op strategische plekken alleen om de cijfers te halen... Die mannencultuur die haal je zomaar niet onderuit, daar hebben die lui hard en lang voor gevochten...

En kijk maar eens hoe de mannen in andere culturen hun stempel hebben weten te drukken op vrouwen, ze dwingen ze om als "vuilniszak" over straat te gaan... (tav de vergelijking burka en vuilniszak, zie graag elders op GV)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemde mening. Waarom iets forceren als dat misschien veel slechter is voor een bedrijf? Nog geen -1...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mannen in nederland willen hun vrouw niet in burka, kromme vergelijking, ook het risico van vergelijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de onderdrukking van de man op de vrouw, zoals dat in de vraag dat er een wet moet komen om vrouwen evenredig vertegenwoordigd te krijgen op bestuursposities... En de burka is HET voorbeeld van die onderdrukking...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu zeker een -1. De persoon die het meeste geschikt is voor de functie, moet de functie gaan bekleden. Als er voor 10 posities, voor allemaal een vrouw het beste geschikt is, dan overal een vrouw. Als voor de functie een man de meest geschikte is, dan een man. Niet kijken naar het geslacht, maar naar de capaciteit. -1.
Ik vind dat dit niet wettelijk geregeld moet worden. Als je als vrouw de kwalificaties hebt om hogerop te komen,dan kom je er wel. Dat er zo weinig vrouwen op een top-positie zitten komt m.i. omdat er niet zo veel full-time werken. Omdat de vrouw met kinderen altijd haar gezin boven alles stelt, zijn vooral mannen er huiverig voor een vrouw te nemen. De vrouwen die het wel lukt,zullen er vanzelf voor zorgen dat ook andere vrouwen hogerop komen. Het zal op deze manier nog heel lang duren maar aangezien vrouwen het goed zullen doen(nemen minder risico,kunnen goed plannen en organiseren) komen er over een aantal jaren vanzelf meer vrouwen. Eerst moet de kinderopvang goed geregeld zijn en dan komen er al meer. Als dit wettelijk geregeld wordt zou dit betekenen dat er een vrouw genomen moet worden,ook al is ze niet zo goed als een mannelijke kandidaat.(denk aan die korpschef)
amc
14 jaar geleden
Natuurlijk is het leuk om alles van hogerhand vast te willen leggen. Maar helaas... alles kan niet op die manier geregeld worden.
Vrouwen willen wel gelijke rechten. Zij willen voor gelijkwaardig werk ook een gelijk salaris. Vrouwen willen uiteraard ook de mogelijkheid op topfuncties. Er zijn ook wel degelijk vrouwen die dit ambiëren en waar kunnen maken, maar wat blijkt uit de praktijk is, dat vrouwen over het algemeen andere ambities hebben dan mannen. Vrouwen willen wel leuk en goed betaald werk, maar het hoeven over het algemeen topfuncties te zijn.
Misschien is dit ook wel te verklaren uit het feit dat vrouwen toch de meeste taken en verantwoordelijkheden rondom het huishouden hebben en kennelijk ook willen houden. Hun werk is net zo goed belangrijk maar ze maken dit niet ondergeschikt aan het werk.
Ik werk in een vrouwenwereld en merk dit om mij heen.

Mij lijkt het heel goed en ook eerlijk dat er voor de vrouwen die ambities en de capaciteiten hebben wel mogelijkheden zijn om in een topfunctie te groeien of aangenomen te worden. Dit moet alleen niet bij wet worden geregeld, want een topfunctie betekent vaak dat gezin moet wijken voor de baan. Heel veel vrouwen willen dit niet. Deze vrouwen worden ook niet gelukkig in die topfunctie. Als deze vrouwen hun gezinstaken niet kunnen of willen delegeren, groeit hun verantwoordelijkheid hen snel boven de pet. Dit is niet goed voor het bedrijfsleven en niet goed voor de vrouwen. Dat de vrouwen ook voor een topfunctie in aanmerking moeten kunnen komen en dat daar ruimte voor gemaakt wordt,is prima, maar laat mannen en vrouwen die een bepaalde functie willen hierop solliciteren en kijk naar wie de meeste kwaliteiten heeft.
Dat er een bepaald percentage moet komen is mij te bureaucratisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk heb ik hier niets tegen...

Maar het is in de praktijk volstrekt onmogelijk, omdat maar 25% van de vrouwen FT werkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze organisatie is verkeerd bezig! Als vrouw en man beide even geschikt zijn,zou ik zeggen,geef de voorkeur aan de vrouw tenminste als ze de kostwinner is. In alle andere gevallen degene die het best beoordeeld wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee met goede bedoeling maar werkt niet in de praktijk; bij elkaar geen goede zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lachertje natuurlijk. Waarom zouden vrouwen door een wet zo'n baantje in de schoot geworpen moeten krijgen terwijl mannen zich daar kapot voor moeten werken?
Lijkt mij een kwalijk discriminatoire zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat het eigenlijk niet zo moet zijn: De beste kandidaat moet de functie krijgen.
Helaas zit er nu in de top een 'mannen-wereld', en helaas willen die alleen mensen van hun 'eigen soort'. Hierdoor komen vrouwen er niet in, en als ze wel in de top zitten moeten ze zich aanpassen aan de mannen.
Het is namelijk wel zo dat mannen en vrouwen(in het algemeen) anders denken, en dat mannelijke visie's sneller botsen met vrouwlijke visie's dan met andere mannelijke visie's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin. Moet 50% zijn (minstens).