Wat zeg je tegen iemand die gewoon niet wil? die nergens in gelooft en al zeker niet in zichzelf?

Er zit een persoon op mijn msn die zich zo noemt, hij zit ontzettend vast in een negatief zelfbeeld.
hij vraagt mij om advies, hoe hij liefde kan krijgen, want dat mist hij zegt hij.. Waarop ik heb geantwoord dat je dat pas kunt vinden wanneer je positief in het leven staat.

Ik heb uren en uren met hem gepraat, ondertussen gaat het al meer als 3 jaar zo met hem

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt een beetje als het toppunt van zelfmedelijden en aandachttekort

Het beste antwoord

Zulke personen kun jij niet helpen en hij eet jouw kostbare energie. Je zult bekaf zijn na urenlang chatten terwijl het niets helpt. Ik zou hem adviseren professionele hulp te zoeken. En verder zelf niet teveel je er in mee laten trekken.
Probeer afstand te houden en ga om met mensen die met jou positief in het leven staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Adviseer deze persoon om te leren om van zichzelf te gaan houden. Wanneer je van jezelf houdt, heb je op de eerste plaats altijd liefde in je leven, namelijk de liefde voor jezelf. Op de tweede plaats maakt dit je veel ontvankelijker voor de liefde van een ander.
Wanneer het al zo lang (3 jaar!) zo slecht met deze persoon gaat, is hij meer gebaat bij professionele hulp.
Hij kan zijn leven best veranderen, maar daar moet hij dan ZELF aan willen werken.

Het is fijn om een ander te helpen, maar pas op dat je niet als praatpaal wordt gebruikt om negatieve gedachten te ventileren terwijl de persoon in kwestie geen stappen onderneemt om echt iets te veranderen aan zijn leven.
Dan ben je over drie jaar nog steeds die praatpaal, jij wordt er moe van en die persoon is er niet mee geholpen!

Misschien heeft deze persoon in het verleden ook wel eens hulp gezocht maar is dit niet goed bevallen. Dit kan een reden zijn om nu negatief tegen hulpverlening aan te kijken. Het is soms even zoeken naar een hulpverlener die bij je past.

Als voorbeeld heb ik in het verleden een probleem gehad waar ik lang mee rond heb gelopen, ondanks dat ik verschillende hulpverleners had geraadpleegd. Totdat ik terecht kwam bij een maatschappelijk werker die vrijwel meteen de vinger op de zere plek wist te leggen en heel adequaat aan de gang ging met me.
Een paar maanden later was mijn probleem opgelost ;)
En dat terwijl ik dacht dat ik rijp was voor een psychiater of, nog erger, een inrichting, haha! Nee hoor, een 'simpele' maatschappelijk werker liet mij 'het licht' zien!

Dit was echt een geweldig persoon, maar dan nog was het zonder mijn eigen inzet niet gelukt. Hij adviseerde me, luisterde en dacht met me mee, maar IK deed het werk!

Deze persoon over wie jij het nu hebt zal ook zelf inzet moeten tonen om hier uit te willen geraken, wanneer jij besluit om contact te houden, zou ik jou adviseren om naar veranderingen te kijken. Is het over een tijd nog steeds hetzelfde gemopper zonder dat er iets verandert, ondanks jouw goede bedoelingen? Steek je energie en tijd dan lekker ergens anders in!

Of, wanneer je toch een praatpaal wil blijven, doe dit dan vanuit een zekere afstand. Laat hem lekker klagen maar laat het niet op je inwerken. Echter of dit nut heeft??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om liefde te krijgen, moet er iets zíjn om van te houden. Als je voortdurend een houding aanneemt die aangeeft dat je letterlijk niks bent........wie houdt er van niks?
Bovendien: iemand die het voortdurend heeft over 'niets waard zijn' lijkt me zelfs mensen af te stoten die hun liefde naar hem graag zouden uiten, uit angst die hele litanie van anti-zelf-reclame over zich heen te moeten krijgen keer op keer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou best met die persoon willen praten. Ik zit in hetzelfde schuitje namelijk .. volgens mij een maatschappelijk probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om gelukkig te worden.
Moet je niet je bezit vergroten.
Maar je hebzucht verkleinen.
( plato)
Voor mij zit geluk in drie dingen.
1, voor pret ( de voorbereiding van wat je gaat doen of naar toe gaat)
2. Het beleven ( even stilstaan bij het gene wat je doet)
3, na pret ( het genieten van het gene wat je gedaan had)
Wat ook een leuke ( soms moeilijke opgave is)
Is het proberen om minimaal 5x per dag te lachen ( stil staan om te genieten) je zult zien dat het de ene dag makkelijk is en een andere dag erg moeilijk zal zijn.