Waarom geven mensen niet eerlijk antwoord op de vraag "Hoe gaat het" ?

De meeste mensen zeg goed en stellen de vraag terug. Maar het kan niet altijd goed gaan met de mensen, waarom durft / wilt niemand het echte antwoord geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak zeg je automatisch "goed" Ik althans (vroeger).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen doet dat. Mij kun je bijvoorbeeld beter niet vragen hoe het gaat als je niet echt geïnteresseerd bent, want ik antwoord volgens het idee: als je het antwoord niet wilt weten, moet je de vraag niet stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat ze het antwoord niet willen horen, dus wanneer mensen het vragen, vraag ik ze of ze dat niet meer willen vragen, en geef verder geen antwoord, tenzij het ooit goed gaat gaan, dan ga ik "goed" zeggen. En als mijn kleine nichtje het vraagt zeg ik ook "goed", omdat ik haar geen kutgevoel wil geven met die wedervraag. Maar haar interesseert het ook geen reet hoor. Goeie vraag van je.

Het beste antwoord

Pas als je echt in de problemen zit, begrijp je dit echt.
Wanneer je alleen nog maar kunt denken aan : Hoe kom ik de dag nog door, of: hoe kan ik er op een acceptabele manier mee stoppen,...besef je pas ten volle, hoe leeg dit soort ' ik-geef-me-een-houding' vragen zijn. Niet alleen leeg. Ook belastend. Want je doet een beroep op de ander, die misschien wel een vreselijk beladen antwoord geeft, wat jij helemaal niet wilt horen!
Maar..je vraagt er wel naar.
En voor iemand waar het goed mee gaat, regelt zich dat wel.
Maar voor wie echt sores heeft, is zo'n vraag een verschrikking. Want als je verzuipt in de moeilijk uitlegbare ellende, kun je echt geen feestneus opzetten, of veinzen; het spelletje meespelen c.q. de gewenste rol invullen van: " Goed hoor.." Want dat is wat mensen willen horen. En dat weet de ander. Daarom zegt hij/zij 97 x : " Goed hoor! En met jou dan?" behalve dus als het echt verschrikkelijk niet goed gaat.
Maar omdat je weet dat die oppervlakkige vrager, helemaal niet weten wil wat er dan zo ' niet goed' gaat, hou je je waffel.
Of je zegt heel onopvallend" Goed hoor"!, Ben je er van af.
Wie een eerlijk antwoord op deze vraag wil, moet ook voorbereid zijn op een eerlijk antwoord. En dat kan betekenen, dat er iets anders naar buiten komt dan verwacht werd, of van pas komt.
Daarom is het eerlijker, zo'n vraag alleen te stellen, als je echt interesse hebt. Want iemand die het moeilijk heeft, is helemaal niet in staat een " dan-ben-ik-ervan-af reactie te geven. Zo iemand is meer gebaat bij geen, dan geveinsde belangstelling. En het wordt feilloos aangevoeld!
Het klinkt niet aardig, maar ik praat wel uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat die vraag gezien wordt als een beleefde retorische vraag: Je hoeft er geen antwoord op te geven, dat wordt niet verwacht.
Dus mensen antwoorden met goed omdat :A Het echt goed gaat
B ze anderen (en vooral vage kennissen) niet op dat moment lastig willen vallen met hun probleem
Maar vaker krijg je tegenwoordig op die vraag het antwoord:"Druk,druk, druk".
13 jaar geleden
Omdat mensen ook niet de waarheid willen horen.

Als iemand vraagt: hoe is het?
Dan is het puur om even contact te maken. Maar om dan alle ellende te horen en 3 kwartier er naar moeten luisteren, wil diegene ook niet.
Dus waarom vraag hij het?

Een collega vraagt het altijd: "alles goed?"
Maar zo in de wandelgang. Hij wil echt niet horen hoe het gaat hoor. Alleen de "ja", daar stuurt hij op. Maar naar het verhaal heeft hij geen oren naar. Dat zie je aan de manier waarop hij het vraagt en dat hij gewoon blijft doorlopen.

Dus als mensen het niet werkelijk willen weten, hoeft er ook geen waarheidsgetrouw antwoord op gegeven te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag "Hoe gaat het?" is alleen een ritueel en jouw antwoord "Goed hoor". is ook een deel van dat ritueel. Het is een andere manier van "Hallo" zeggen als mensen geen tijd voor een praatje hebben of de opening voor een gesprek als ze wel tijd hebben. Men wijkt het best niet af van het standaard antwoord "Goed hoor!" want dat wordt niet op prijs gesteld. Mensen willen de ellende van een ander helemaal niet horen en zéker niet als ze zo "druk, druk, druk" zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft verschillende oorzaken wat mij betreft.
Soms vind je dat het de ander niks aangaat hoe het echt met je gaat.
Soms heb je geen zin om erover te praten, of geen tijd, of zijn er anderen bij enzovoort.
Soms is het gewoon té ingewikkeld of té persoonlijk om te vertellen hoe het écht met je gaat.
Soms weet je dat het pure nieuwsgierigheid is en dan houdt ik liever mijn mond dicht. Zo voorkom je dat de volgende dag de hele buurt weet dat jij van het een of ander last hebt bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ook weet ik uit ervaring dat het voor de ander soms heel ongemakkelijk is als je eerlijk verteld dat het niet goed gaat. Op dat antwoord hebben ze echt niet gerekend en weten zich dan ook geen houding meer te geven.
Helaas.