Welke gebeurtenis is de aanzet geweest tot de grootste verandering in de maatschappij?

Positief of negatief.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

waar ik aan denk is negatief en nog gaande... kan toch haast niet zonder gevolgen blijven al die miljoenen liters olie die in de golf van mexico zijn belandt... denk aan al het leven dat is uitgestorven binnenkort... grootste mileuramp ooit... niet dat het de rijke lui wat kan schelen... ze zijn alleen maar blij dat nu het gat gedicht is men hun aandelen weer ziet stijgen... dat onze aardkloot naar de klote geholpen wordt ... boeiend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Het eerste waar ik aan denk is de 2e wereldoorlog en de jodenvervolgingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de grootste verandering denk ik aan het binnenhalen van gastarbeiders.Dit bedoel ik niet discriminerend of negatief.Dit heeft een enorme impact op onze samenleving gehad en is het nog steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe definieer je 'maatschappij'? Want misschien is de grootste gebeurtenis wel de mensheid op zich (dat we bestaan dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitvinding van de anticonceptiepil. Eindelijk werden vrouwen de baas over hun eigen vruchtbaarheid en kon de gezinsgrootte omlaag. Pas door deze uitvinding ging de sexuele revolutie echt lós, of je dat nu positief of negatief vindt.

(En nu smijten we Organon over de schutting, hoera... )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk de industriële revolutie; voor die tijd werkten maar betrekkelijk weinig mensen in loondienst en waren er veel kleine zelfstandigen.
Ook de boekdrukkunst is van grote invloed geweest; denk aan de bereikbaarheid van studieboeken voor een betrekkelijk lage prijs, zonder waren de meeste mensen nog analfabeet.
Het wiel en het vuur zijn natuurlijk al helemaal niet weg te denken evenals de productie van ijzer.
Te veel om op te noemen eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ongelukkige uitvinding van het buskruit!

En als je het strikt op Nederland bedoeld: De watersnoodramp. Sindsdien is men telkens weer bezig met verbetering van de dijken. En denk aan het Deltaplan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens! Plus
Oorlogen geven altijd de gehele geschiedenis door de grootste veranderingen.

De mensheid blijft als het kleine kind dat een torentje bouwt, het weer om gooit, en daarna het zelfde torentje probeert te bouwen, maar het wordt toch weer anders!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland -binnen het functioneren in het dagelijks leven- misschien wel de Provo-tijd in de jaren '60 - '70
Deze tijd is de basis geweest voor vele veranderingen in het politiek en maatschappelijk denken binnen de Nederlandse maatschappij.
Je kunt denk ik wel stellen dat we dank zij deze roerige jaren de mate van vrijheid, denken en handelen, democratie en emancipatie hebben bereikt zoals we die nu ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor wat de Nederlandse samenleving betreft, is dat waarschijnlijk het vrouwenkiesrecht.
De rol van vrouwen is sinds die periode enorm veranderd. Vrouwen zijn niet meer het verlengstuk van hun man, maar hebben een eigen visie , verantwoordelijkheid, .ontwikkeling en rol in de samenleving. Deze verandering is werkelijk op alles wat zich voordoet in de maatschappij, van invloed geweest.
We realiseren het ons waarschijnlijk nauwelijks, maar stel je maar voor dat pakweg een eeuw terug geen meisje ging studeren. Al was ze nog zo leergierig en slim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitvinding van het wiel is een van de grootste.

Als je het wat dichterbij zoekt wat betreft jaren dan is het de laser. Lasers worden overal voor gebruikt (snijden, printers, cdspelers, medische toepassingen, meten enz enz)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dag dat de mens zelf ging beslissen wat goed en wat kwaad was,Gods heerschappij aan de kant schoof en voor menselijke heerschappij koos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is nooit een heerschappij van god geweest, alleen dat mensen dat dachten
In de opvoeding van kinderen, de erkenning dat kinderen de grenzen altijd zullen opzoeken en uiteindelijk tevreden accepteren dat er grenzen gesteld zijn, zodat op een ander gebied nieuwe grenzen opgezocht kunnen worden. Díe erkenning heeft volgens mij de grootste verandering teweeg gebracht.