Maakt de Nederlandse politie ook 'mugshots', zoals we deze van Amerikaanse en Britse criminelen zien?

En worden deze - net als in de buitenlandse media - gepubliceerd voor 'media' en dergelijke?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.7K
Amadea
4 jaar geleden
Wel weet ik dat er een Cold Case kalender onder gevangenen verspreid wordt, in de hoop dat iemand iets van een ander gehoord heeft.
tinus1969
4 jaar geleden
Mbt het tweede deel van de vraag: In Europa worden dit soort foto's niet standaard gepubliceerd. In de VS is een mugshot een zgn government record (overheidsdocument) en valt onder de FOIA - de Amerikaanse Wet Openbaarheid Bestuur. Mugshots zijn dus openbaar. In Europa vinden we dat zulke foto's privacy gevoelig zijn en zulke foto's worden dus alleen met dwingende reden openbaar gemaakt.

Antwoorden (1)

Een mugshot (een informele term voor politiefoto) is een fotografisch portret van een persoon vanaf de taille, meestal genomen nadat een persoon is gearresteerd. Het oorspronkelijke doel van de mugshot was om wetshandhavers in staat te stellen een fotoverslag te hebben van een gearresteerde persoon voor identificatiedoeleinden door slachtoffers, het publiek en onderzoekers.
Ook in Nederland zullen dit soort foto's dus gemaakt worden. Bij de publicatie echter wordt snel een balk over het gezicht gezet i.v.m. de wet op de privacy. Je bent immers pas schuldig of crimineel als dat bewezen is.