Waarom hebben broers of zussen vaker en erger ruzie met elkaar dan met vrienden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Broers en zussen die nog samenwonen, hebben veel met elkaar te maken en kunnen eigenlijk niet om elkaar heen. Dat vergroot de kans op ruzie. Soms ook omdat ze qua karakter erg op elkaar kunnen lijken en dat kan botsen.

Daarbij komt dat de bloedband altijd blijft bestaan. Een vriendschap is soms makkelijker te verbreken. Er kan vertrouwen heersen dat de familieband niet op het spel wordt gezet door een ruzie. En dat ruzie maken dus 'veilig' is.

Overigens hangt het erg af van de band tussen familieleden en vrienden. Er zijn hele sterke vrienschappelijke banden en hele slechte familie-relaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja. Vrienden zijn op een bepaald moment geen vrienden meer:Als spanning opbouwt, bouwt de vriendschap af. Je broer of zus blijft altijd je broer of zus en zo kan spanning zich zterker opbouwen en tot grotere ruzies leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij vrienden of kennissen hou je eerder de schijn op. Je denkt waarschijnlijk ook eerder dat een fikse ruzie het einde van de vriendschap kan betekenen.
Broers en zussen houden elkaar minder makkelijk voor de gek. En , de bloedband is erg sterk. Het moet al wel heel gek gaan, wil je ' breken' met elkaar.
Een andere reden is, dat er nog altijd wat oud zeer kan zitten van eerdere ruzietjes. Je hebt immers al zo lang met elkaar van doen gehad. En ook in de lastigste tijd (pubertijd) van je leven. Oud zeer kan opspelen bij een nieuw conflict. Dan werkt het dus heftiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrienden kies je zelf uit, je broer en zussen niet.

Vriendschappen zijn verder over het algemeen niet voor het leven lang. De band met je broers en zussen wel. Je maakt als broers en zussen dus meer mee met elkaar en dit kan spanningen oproepen. Bij ruzies komt dan oud zeer soms naar boven, wat tot heftige ruzies kan leiden. Wat bij ruzies tussen familieleden echter wel vaak is, is dat je uiteindelijk toch wel veel van elkaar accepteert, omdat je van elkaar houdt, waardoor ruzies over het algemeen ook weer vlot worden bijgelegd.

Wordt een ruzie tussen familieleden echter niet bijgelegd, dan nog blijft het wel een familielid van je. Wordt een ruzie tussen vrienden niet bijgelegd, dan betekent dit waarschijnlijk einde vriendschap en daarmee eigenlijk ook einde probleem. Leven gaat dan gewoon weer verder.
13 jaar geleden
Ik heb een keer gelezen dat wetenschappers het onderzocht hebben. Het is normaal als broers en zussen ruzie hebben. (On)bewust willen ze meer aandacht van de ouders. Puur natuur. Gebeurt ook wel bij dieren.

Veel met elkaar gemeen hebben vraagt ook naar botsingen.

Stel je bent zelf altijd chagrijnig en je broer is dat ook. Of beiden willen achter de computer of beiden willen op die speciale plek op de bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij broers en zussen hoef je geen blad voor de mond te nemen. Ze zijn eigen. En hoe groot de ruzie ook is, ze blijven je broers en zussen, ook als het contakt verbroken wordt. Bij vrienden pas je bij een ruzie toch onwillekeurig meer op wat je zegt. Want als die door jouw scherpe woorden afhaken zijn ze je vrienden niet meer en worden het waarschijnlijk ook niet opnieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kennen elkaar door en door. Weten elkaars knoppen feilloos te vinden om de ander te ergeren. Ze praten niet met elkaar over hun emoties/ergernis.

Vrienden doen dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broers en zussen zie je bijna de hele dag in het zelfde huis.
(zolang ze in het zelfde huis wonen)
Broers en zussen ken jou eigen persoon het beste.
En je broers en zussen heb je niet voor het kiezen.
De meeste mensen zien hun broers en/of zussen vaker als hun vrienden.
En als er ruzie is dan begint het meestal klein en gaat meestal nergens over.