mis je iets in je leven als je altijd maar blijft fladderen?

waarom is het belangrijk om op een bepaald moment in je leven iets serieuzer te worden en ergens voor te kiezen? een huis, een baan, een gezin, een richting? mis je iets aan je leven als je dat nooit doet maar altijd maar los blijft leven, van hot naar her, doet wat op je pad komt, zomaar wat aan leeft zonder plan of richting noch ambitie om iets te worden of te bereiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Fladderen kan een bewuste keuzen zijn en dan is
daar niets mis mee.

Het mooie van deze tijd is juist, dat iedereen een eigen keuze kan en mag maken hoe je leven in te richten.

Wat ik wel belangrijk vind, is dat men dan wel voor eigen verantwoordelijkheid kiest. Ik bedoel, hoe iemand zijn/haar leven leeft, dat maakt niets uit. Maar ga niet later met veel spijt roepen:
had ik die opleiding maar afgemaakt.
had ik die liefde maar geaccepteerd.
had ik maar wel - of geen - kinderen gekregen.

Ambitie om "iets" te bereiken is niet zo belangrijk.

Maar ontdekken waar je talenten zitten en die talenten dan kunnen gebruiken en ontplooien, dat is wel heel mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zonder plan of richting lijkt me niet zo'n bezwaar, het gaat er om dat je op momenten dat je voor de keuze staat, beslissingen niet uit de weg gaat. Als jij besluit dat je je niet wil binden, is dat ook een goede beslissing waar je helemaal gelukkig mee kunt zijn.

Maar als je alleen maar besluiteloos rondfladdert en de hele tijd blijft twijfelen of je wel het goede gedaan hebt, word je erg moe van jezelf, misschien zelfs wel ongelukkig en depressief. Dus of je nou jezelf vastlegt of besluit te fladderen: kies en ga achter je keuze staan, dan komt 't goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het een mooie levensstijl, zo ben ik zelf ook. je volgt en leeft naar wat je hart je ingeeft.
wat ik me wel afvraag, je vraagt het je nu af, dus mischien ben je in een levensfase gekomen dat je er klaar mee bent en toe bent aan een ander soort levensstijl, niks mis mee.
maar vooral niet veranderen wanneer je je dit alleen maar afvraagt vanwege mensen/invloeden om je heen die anders beweren, anders leven.
wees gewoon blij met je eigen gekozen stijl, its your way!!!
het leven hoeft niet perse geleefd te worden zoals je denkt dat het zou moeten horen. er zijn een boel standaard manieren, er is er niet een maar de juiste, ze zijn allemaal oke. anders betekent niet per defenitie ineens niet goed.....
ga voor wat jij goed vind en waar jij je lekker bij voelt.
je kunt ook alleen wat kleine dingen veranderen als je daar behoefte aan hebt.
mijn motto; "het is zoals het is"
en altijd rechtop blijven lopen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe vooral waar je je goed bij voelt, als jij lekker aan het fladderen bent en daarvan geniet. Doe het dan en geniet!

Als je echt wilt weten wat je mist, probeer het eens voor een jaar om je te 'settelen', misschien bevalt het je zo goed dat je het voortzet, maar misschien denk je aan het einde van het jaar dat het niets voor je is en fladder je je weer vrolijk verder.

Maar ik spreek uit ervaring dat het een het ander niet uit hoeft te sluiten, natuurlijk beperken een baan en een huis je enigszins, maar ik zie om mij heen een heleboel fladdervriendinnetjes die het prima combineren.

Maar doe gewoon waar je je lekker bij voelt en denk er niet teveel over na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen kunnen er niet zo goed tegen als zij volwassenen zien die los kunnen zijn en niet gebonden zijn aan de 'maatschappij'. Daarmee worden ze jaloers en hebben ze zelf graag die vrijheid gewild.
Nu zitten velen vast in hun leven. Hun relatie, kinderen, baan. Dat kan gewoon niet meer opgegeven worden. Daar moet men verantwoordelijkheid voor hebben. Daar zitten ze vast in.

Aan de andere kant kan losfladderen en manier van vluchten zijn. Vluchten voor de angst van gebondenheid, misschien wel geliefd te worden, enz.

Sommigen denken gewoon niet aan vastigheid, niet aan plannen of de toekomst. Dat vinden ze niet belangrijk. Ze vinden het belangrijk dat men nu leeft en ook nu wil leven. Nu is iets wat je kunt pakken, de toekomst is nog maar afwachten.
Velen wachten tot na hun pensioen om verre reizen te kunnen maken. Velen wachten tot hun kinderen uit huis zijn. Maar niet iedereen haalt het of zijn gezond genoeg dan om die dingen te kunnen gaan doen. Die zouden dan nu hun leven verknallen door het te laten en het later niet meer kunnen doen.

Volgens het enneagram is een persoon volgens deze eigenschappen een levensgenieter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Enneagram#7_de_Levensgenieter_.28of_Avonturier.29:_energiek.2C_levendig_en_optimistisch

http://home.wanadoo.nl/a.heer/Enneagramtypen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kwaliteit van het leven is het hoogst als je dicht bij je eigen geaardheid kan blijven.
Van geforceerd iets anders na streven word je alleen maar ongelukkig.