Is het slecht om elke dag 0.7 liter rode wijn te drinken voor het slapen gaan?

Het smaakt me goed en ik voel me er prettig bij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt elke dag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, en waarom drink je dan de hele fles niet leeg. Of laat je een restje van 0,05 liter over voor 's morgens bij het ontbijt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He ninteddy, mijn vrienden en wij zijn allemaal mensen die over de 70 zijn. We drinken allemaal tussendoor wel een fles wijn per dag. Dit staat los van hetgeen wij in groepsverband aan tafel drinken (1 fles pp). Daarnaast drinken velen nog wel het een en ander aan sterker spul of aan bier. Dus die korte termijn valt allemaal wel mee. Ik geven toe, leven draagt een groot risico in zich om eens dood te gaan!

Het beste antwoord

Ha, die Testboy1983a;

Hele volksstammen Fransen (om maar een wijnminnend volk te noemen) zijn je in deze gewoonte voorgegaan (en nog wel met hogere consumpties ook) en werden er gezond oud mee, dus zo'n vaart zal het niet lopen. Als je verder lichamelijk en geestelijk geod functioneert en vooral op elk moment direct zou kunnen stoppen (dat af en toe doen kan natuurlijk nooit kwaad), zou ik zeggen: geniet maar drink met mate(n) en hou jezelf en je lijf in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja. 2 glazen per dag is "zeggen ze" gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe ongezond is 4 dan? Iets minder gezond of fataal. Ik weeg 90 kilo, is dat nog van belang?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0.7 liter is zes standaardglazen, hè, geen twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fataal zal het denk ik niet zijn, maar goed ook zeker niet.
Als je overgewicht heb, dat werkt alcohol al helemaal niet goed mee, hierin zitten namelijk veel callorieen (wel minder dan in mixdrankjes). (ik zeg nu niet dat je overgewicht heb) Wellicht vind je bij onderstaand link nog wat meer info. http://www.goeievraag.nl/vraag/drinken-twee-glazen-wijn-dag.398
Dit is bij ons thuis de gewoonte.
A bottle a day keeps the doctor away.
Wij beginnen er alleen al vroeg in de dag mee. In de koffiepauze, sorry wijnpauze van 10.30, gaat de eerste fles open. We worden alleen aangeschoten als wij het afwisselen met cointreau of andere zoete dranken. Een gewoon borreltje ertussendoor is wel goed: 'afwisseling van spijs doet eten' geldt ook voor drinken.

Maar met alleen 1 fles rode wijn per dag is niets mis mee..
Ik heb lang gewoond in een streek waar de mensen gemiddeld het oudste worden van Europa. Je ziet dan op maandag de ouwetjes met hun tonnetje naar de markt gaan om bij de lokale wijnboer hun wekelijkse 5 liter dieet te halen. Er is ook veel goedkoop lamsvlees te koop, maar dat eten onze ouwetjes nier, want ze zijn zeer bewust van het beland van goed eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een fles per dag is iets anders dan een fles redelijk vlot achterelkaar op een avond. maar zelfs dan zijn 3 glazen (halve fles) meer dan genoeg voor "keep the doctor away"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het zeer zuinig voorgesteld om sommigen niet te shockeren. Er gaat echt wel wat meer door.
BTW: Nooit dronken en nooit rijden met alcohol.
Ik ga volgende week vier dagen naar Luxemburg en ik heb ons Portugese restaurant aldaar al gemailed, dat ze moeten zorgen een voor een voorraad Herdade de Pommeral. Mens, dat heet genieten. Overdag in de sauna en het zwembad, namiddag een lange wandeling de heuvel op en af, de avond lekker in de lokale portugese bistro vol met gastarbeiders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ eigenwijsje . Je klinkt als een roker die de negatieve gevolgen van het roken probeert goed te praten. Tuurlijk jij mag eigenwijs zijn en zeggen dat een fles wijn per dag goed voor je is. Echter, bij meer dan de optimale hoeveelheid alcohol zijn er risico's op gezondheids problemen. Dit is bewezen, en al lange tijd bekend in de medische wetenschap. Jij kan al een vergrote lever hebben . En de kans op kanker kan ook groter zijn . Maar je "wacht " liever met een doktersbezoek totdat het te laat is. Het grootste gevaar van alcohol is de grote glijbaan naar afhankelijkheid . en dat is echt levensgevaarlijk . Je herkent het pas als het te laat is .
Zie antwoord Suzy, 2 glazen maximaal zegt men.

Wat is er gezond aan (die maximaal 2 glazen dus):
Kans op hart en vaatziekten lijkt kleiner...kan gevolg zijn van de ontspannende werking bij alcohol.

Wat is er ongezond aan?

Als het alcohol promillage hoger wordt gaan er exponentieel meer hersencellen kapot. Na jaren kan je dat gaan merken.
De lever heeft te veel tijd nodig om met de alcohol af te rekenen. Uiteindelijk gaat die lever dan ook slechter werken.
Zijn wel allemaal sluipende risico's...in het begin merk je er niets van...maar ze zijn eigenlijk niet terug te draaien later

In nagenoeg elke wijn zit sulfiet als conservering, daar wil je ook niet teveel van binnen krijgen.

ps. Ik lust ook graag een glaasje wijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bewezen dat rode wijn de weerstand van je lichaam helpt te ondersteunen. Als je dus 2 glazen rode wijn per dag drinkt zul je in de theorie minder snel griep of een verkoudheid oplopen.

Wel heb ik ooit eens gelezen dat als je regelmatig alcohol drinkt, dit een slechte nacht rust kan veroorzaken. Maar zolang je hier geen last van hebt, is het niet slecht wijn te drinken voor het slapen gaan.

(als je dit op google opzoekt zul je waarschijnlijk nog meer dingen tegen komen waar rode wijn goed tegen is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is zeker slecht. Over de hoeveelheid die wij mogen drinken zijn de meeste medische instanties het wel eens: maximaal drie glazen per dag (een halve fles wijn) en liever niet elke dag of eenentwintig glazen op zaterdag. Deze maatstaf geldt voor gezonde mannen en vrouwen, waarbij vrouwen wordt aangeraden iets minder te drinken, zeker als ze slank zijn.

Kortom: wijn mag, maar met mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmh hoeveel ml is een eenheid/glas wijn? Toch 150? Dan is 3x150 dus 450ml rode wijn volgens een cardioloog goed voor hart- en bloedvaten (en een puur chocolade eitje per dag). Echter wanneer men dagelijks meer dan 5 eenheden alcohol per dag drinkt grenst dit gedrag aan alcoholisme is mij ooit ook geleerd. Dus ja, op t randje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet goed.

Alleen maar om de reden omdat ik denk dat jij je onprettig zou gaan voelen als je het moet gaan laten.

Dus pas op dat je je geluk niet uit die fles gaat halen om je prettig te kunnen voelen. Dan slaat het helemaal de verkeerde kant op.

Geluk of prettig voelen zit niet in een fles. Dat heb jij er alleen maar aan gekoppeld. Hiervoor kan je net zo goed een appel nemen en dat is wel gezond(er).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan op zich niet over jou situatie oordelen.
Elke avond 0,7 liter wijn, het is niet niks.
Je zou hetvolgende eens moeten proberen.
Ga een aantal dagen slapen zonder die wijn, als dat niet lukt, ben je aardig op weg alcoholist te worden.
En geloof me, dat is geen pretje, als er iets gebeurt worden die 0.7 liter al gauw meer.
En wat betreft het feit dat wijn gezond zou zijn.
Ik denk dat je het gezonde deel ook wel op een andere manier binnen kunt krijgen.
Vind je het bovenstaande een beetje te pessimstisch,
ik ben helaas een ervaringsdeskundige, en hoewel ik al meer dan twintig jaar geen druppel meer drink ben ik nog steeds alcoholist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Matig alcoholgebruik, dat wil zeggen maximaal 1 glas per dag voor vrouwen en twee voor mannen, kan bij mensen vanaf de middelbare leeftijd de kans op hart- en vaatziekten verminderen. Dat geldt met name voor mensen vanaf de middelbare leeftijd. Vaak wordt gezegd dat wijn in dit opzicht het beste zou zijn. Voor zover bekend maakt het echter niet uit wat voor soort drank wordt gedronken. Het effect lijkt vooral toe te schrijven aan de alcohol zelf.

Gezond eten is een betere manier om het hart gezond te houden dan dagelijks een glaasje."
www.voedingscentrum.nl

"Maximaal 15 glazen per week én tenminste twee dagen per week niet drinken.
Bij voorkeur: niet meer dan drie standaardglazen per dag én tenminste twee dagen per week niet drinken."
www.alcoholdebaas.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
0,7 liter is bij mijn weten drie glazen en dus slecht. Zeker als het dagelijks gedronken wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een flesje op een avond ? Als dat niet elke avond gebeurt is er weinig aan de hand.Maar dagelijks.....lijkt me op gewoontedrinken...en gewoontedrinken kan op langere tijd tot alcoholisme leiden.....en eens alcoholist :altijd alcoholist
Als ik een fles op een avond uitdrink heb ik steevast zure oprispingen (zeker bij bepaalde soorten wijn) , anderszijds zal het de slaap wel bevorderen zeker ?
Echt gezond kan het nooit zijn ,drink 's avonds maar eens een hele doos minute-maid sinaasappelsap....slaap vergeet het
Trouwens wijn is niet zo goed voor Uw lijn

Toegevoegd na 59 minuten:
Al eens over nagedacht 0.7L wijn te drinken bij het opstaan....zou U er niet meer plezier van hebben?

Toegevoegd na 59 minuten:
Al eens over nagedacht 0.7L wijn te drinken bij het opstaan....zou U er niet meer plezier van hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel slecht voor je lever en je spieren om maar wat te noemen.