Waarom heeft de ene persoon charisma of uitstraling en de andere niet?

Waar ligt dat aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Het woord uitstraling zegt het al , uitstralen.
En wel uitstralen van energie, dat doet ieder mens en dier.
Ook kan ieder mens en dier deze energie opvangen, alleen gebeurd dat bij de meeste onbewust.
Dus ook bij mensen die zeggen dat deze energie niet bestaat, wat ik hier nog wel eens hoor.
Bij sommige mensen is deze energie uitstraling erg sterk en praat men over charisma.
In de oertijd had dit waarschijnlijk een functie, dat waren de leiders, de voormannen de stamhoofden.
Door het uitstralen van zoveel energie waren ze overduidlijk aanwezig terwijl de anderen zich zwakker voelde.
Hitler was zo een man met onvoorstelbare sterke uitstraling, het volk hing aan zijn lippen en volgde hem tot in de dood.
Van zijn postuur moest hij het niet hebben, het was een nietig klein ventje met een onogelijk snorretje.
Niet groot was ook Napolion, maar had wel een enorm sterk charisma, hij zag er ook niet uit, met zijn steek dwars op zijn hoofd.
Bijna zeker is dit charisma een aangeboren iets.
Het is een belangrijk onderdeel van een leider, misschien wel het belangrijkste.
Charisma hebben is dus het uitstralen van energie, die een ander weer kan opvangen.
De een heeft er veel van terwijl het bij een ander vrijwel ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Mazzel. Aangeboren. Waarom heeft de één flaporen en de ander niet ? Waarom is de een muzikaal en de ander heel sportief ? Waarom is de een 1.90 en de ander 1.60 m ? En net als al die andere eigenschappen, is het niet iets dat je kunt leren, althans, het scheelt enorm als je het van nature hebt. Je kunt het hooguit leren gebruiken. En juist omdat je er de vinger niet op kunt leggen, is het ook een nauwelijks aan te leren eigenschap ; oefenen helpt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het daar niet helemaal mee eens. het is mogelijk op een bepaalde manier uitstraling te genereren. als iemand lekker ruikt, zijn haar doet en zijn best doet sociaal over te komen(sociale vaardigheden komen niet alleen door persoonlijkheid,deze kunnen ook worden aangeleerd) zijn haar doet en er netjes uit ziet heeft deze persoon al een stuk meer uitstraling.

natuurlijk hoeft de 1 er niet zoveel moeite voor doen als de ander,wegens hun natuurlijke uitstraling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan heb je het meer over representatie. Charmisma kunnen ook uitgesproken lelijke of onaantrekkelijke mensen zijn, die toch op de één of andere manier iets...uitstralen.
Namaak komt vaak juist extra overdreven nep over en doet eerder afbreuk.
Het is aangeboren.
Als je het aan kon leren ging ik meteen zorgen dat ik ook een overdosis kreeg.
Ik vind het een steengoede vraag, want ik heb het mezelf ook al zo vaak afgevraagd. Soms ontmoet je mensen waarvan je al ziet dat ze "het" hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is idd een aangeboren kwestie. Wel kan je het zelf benadrukken door je maatschappelijk aanvaardbaar te gedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die van nature een prettige uitstraling hebben en daarmee mensen aantrekken. Ik ben echter van mening dat ieder persoon er zelf enige invloed op heeft. Let maar eens op de lichaamshouding, mimiek, uiterlijke verzorging en oogopslag van iemand met charisma. Die straalt vaak zelfbewustzijn uit. Ook iemand die lekker in zijn vel zit trekt makkelijker mensen aan.
Hangende schouders, een neerwaartse ingekeerde blik en weinig aandacht voor presentatie nodigt minder uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een samenval van een aantal dingen

de lischaams bouw van de vetrouvianman (die van Leonardo da Vinci) een ontspannen houding en een beetje standaard kleding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Charisma en uitstraling bestaan niet het is iets wat gecreeerd wordt door beelvorming en (ver)oordelen, van wat charisma of uitstraling wel of niet is.
Iedereen heeft een energie die je kunt waarnemen als je je daar voor openstelt ,alleen als iemand zichzelf durft te uiten, vooral positief, wordt dit door ons charisma of uitstraling genoemd.
In feite is dat vaak de helf van de waarheid, deze mensen laten hun kwetsbare kanten minder makkelijk zien,uitzonderingen daar gelaten.
En als individu moet je ook oog hebben voor de kracht van de kwetsbaarheid, dan ga je charisma en uitstraling anders zien en waarderen en zijn er ineens veel meer mensen die het hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat het voor een groot gedeelte aangeboren is.
Charisma is iets wat van binnenuit komt, het hangt heel erg samen met je innerlijke uitstraling.
En die heb je of heb je niet!
Je kunt iemand met kleding, kapsel, training vwb omgangsvormen een heel eind opkrikken, maar het echt charisma zit daar niet in.
Het is ook onvoorstelbaar als je mensen met een charisma ontmoet, wat voor effect dat heeft.
Je kunt je er niet aan onttrekken, het zit in iemands persoonlijkheid en trekt je als een magneet naar die persoon toe.
Zo iemand heeft een extra soort van "energie" of inderdaad uitstraling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat komt door de non-verbale communicatie. Volgens onderzoek in de communicatiewetenschap bestaat slechts 10% (ik lees ook wel eens enkele procenten) van de menselijke communicatie verbaal (woorden), de rest is "non-verbaal".

Je kunt bijvoorbeeld NIET NIET communiceren. Ook al zeg je niets, je communiceert altijd, door lichaamshouding, beweging van je ogen, wenkbrauwen, mond, etc.

Wij zijn ons daar meestal niet van bewust. Er zijn trainingen die je daar wel bewust van maken, waardoor je je "uitstraling" kunt verbeteren. Met name hogere managers en bekende mensen zullen dergelijke trainingen volgen, maar in principe kan iedereen zijn uitstraling verbeteren. Uiterlijk speelt uiteraard ook een rol; het is niet voor niets dat mensen van alles laten verbouwen om een andere "uitstraling" te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iedereen charisma zou hebben, zou niemand gevolgd worden vanwege zijn charisma. Iedereen zou namelijk overtuigd zijn van zijn eigen charisma, dus geen belangstelling hebben voor anderen.

Charisma wordt trouwens niet door iedereen hetzelfde gezien. Iemand kan een ander volgen vanwege zijn charisma, terwijl ik er bijvoorbeeld doorheen kijk en juist daarom beslis iemand niet te volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heb je wel of niet door je lichaamstaal en zelfvertrouwen.