Meestal zijn emigranten mensen die in eigen land moeilijk aan goede banen kunnen komen. De meer succesvolle Turken zijn dus daar gebleven.
Vaak zijn de emigranten ook strenger in de leer van het geloof. Men klampt zich er aan vast omdat de maatschappij in het nieuwe land ze vaak onzeker maakt. Het geloof geeft dan een gevoel van houvast en onderlinge verbondenheid.
Vaak zijn mensen in Turkije dus wat gemakkelijker en moderner dan de Turken hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is: JA.
Mijn verklaring:
1. De Turken die uit hun land emigreren zijn (hoe vervelend de politiek correcte kliek dit ook vindt) over het algemeen laag opgeleid en afkomstig uit onderontwikkelde streken (geen vooroordeel maar feit).
2. Turken worden hier in Nederland over het algemeen nog steeds onbeschoft behandeld en dan ga je je ook zo gedragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Complete onzin. Het minnetje is niet van mij. Juist de slimmere Turken komen hier en Turken gedragen zich niet onbeschofter dan Nederlanders. Integendeel, Nederlanders staan bekend als de botse mensen van Europa.
Nederlanders zijn anders in Australie dan hier. Ze hebben molentjes en tegeltjes aan de muur, spreken een raar soort Engels, gaan veelal met andere Nederlanders om, en gaat naar Dutch shops die je in elke stad hebt. En ze hebben maar 1 onderwerp: geld.

Zo zijn onze Turken ook, Turkser dan de Turken in Turkije. Ze horen hier niet thuis, maar in Turkije ook niet.

Toegevoegd na 23 minuten:
Net als Nederlanders in Australie zijn Turken ook welkom hier in Nederland. Net als alle andere ongeveer 170 nationaliteiten die je intussen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ klopt. geldt voor de meesten die zich vestigen in een andere land. Je raakt het "oude" land kwijt en in het "nieuwe" wordt je als vreemdeling gezien.
Ik woon hier al 40 jaar, maar wordt door mijn buurvrouw als "mijn deense buurvrouw" voorgesteld aan haar vrienden. ;(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het klopt helemaal: Als je kijkt naar Nederlanders in Canada of Australie dan zie je mensen die in onze ogen zijn blijven stilstaan in de tijd waarin ze zijn vertrokken uit Nederland. Zo is het met veel Turken in Nederland ook.
Ik heb een aantal jaren geleden voor mijn werk een studiereis gemaakt naar gebieden waar 'onze' turken vandaan komen. Wat enorm opvalt is dat deze gebieden onderontwikkeld en achtergebleven zijn.
Cijfers laten zien dat het juist de mensen uit deze arme gebieden zijn die naar Nederland komen (uitzonderingen daargelaten)
Dit zijn veelal mensen die niet de kans hebben gehad om te studeren, uit een verouderde culturele en religieuze omgeving komen (denk aan uithuwelijken, huwelijken binnen de familie etc) en die weinig contact hebben gehad met de moderne samenleving.
Ga je een kijkje nemen in moderne steden in Turkije, dan zie je een heel ander soort bewoners: Modern denkende en geklede
mensen, gestudeerd en midden in de maatschappij functionerend.

Ten slotte wijs ik erop dat er in Turkije scheiding tussen kerk en staat bestaat: Het is er verboden om in openbare gebouwen een hoofddoek te dragen en je religie te bedrijven. In Nederland is dit niet het geval. Dus wat dat betreft krijgen turken hier meer kans om hun religie in openbare ruimtes uit te dragen. Daarin verschilt hun gedrag vanzelfsprekend ook met die in Turkije.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het zijn juist weer de meest energieke en de slimsten die naar Nederland komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ervaring heb ik niet. Ik werk op een 'gekleurde' school, waar ongeveer 80% kinderen van turkse emigranten op zitten. Deze ouders zijn niet de meest energieke en slimme mensen, integendeel. Met alle respect overigens.
Ten eerste is het niet voor niets, dat mensen hun geboorteland (meestal ook nog een prachtig land met veel ruimte) verruilen voor een piepklein , vlak en dichtgebouwd landje, waar haast niets anders meer groeit, dan files ben staatsschuld evenals gehakketak over multiculti problemen..
Dan heb je wel erg weinig te verwachten in eigen land. Het is dan doorgaans ook niet de welgestelde en ontwikkelde bovenlaag die hier geluk komt zoeken. (Bij asielzoekers geldt vaak het tegenovergestelde, maar daar gaat het hier niet om)
Verder is het zo, dat de mensen die hier naartoe zijn gekomen, veel van de eigen cultuur vasthouden. (Zoals Nederlanders in den vreemde aan rare, folkloristische Hollandse zaken blijven hechten). Terwijl in eigen land de ontwikkeling doorgaat, blijven de vertrokkenen steken in de mores van destijds.
Zo kan het gebeuren dat men in het gastland dingen bevecht, (het hoofddoekjesverhaal) terwijl men daar in het thuisland inmiddels veel en veel progressiever in is geworden.
Dit is enigszins generaliserend neergezet door mij, (gevolg van de vraagstelling) maar natuurlijk gaat dit lang niet altijd op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij opgevallen dat Turken die bv in Duitsland of Nederland wonen en in de Turkse badplaatsen op vakantie zijn, zich in de supermarkten buitengewoon onbeschoft gedragen ten opzichte van de inheemse Turken. Ze gedragen zich arrogant, rijden met hun karretjes de inheemse kopers van de sokken, geven een grote bek en dringen voor bij de kassa's. Dit alles onder de noemer van "Wij hebben lekker meer geld dan jullie".
Turken in Turkije zijn over het algemeen vriendelijke, behulpzame, buitengewoon gastvrije, maar o zo nieuwsgierige mensen. Misschien zijn Turken die hier wonen ook wel zo; dat weet ik niet. Maar de 2 soorten Turken kunnen niet zo goed met elkaar door een deur, is mijn ervaring.