hoe kun je het beste slecht nieuws brengen naar een kind?

ik ben enorm close met mijn nichtje van 11, ben zelf 16.
we kunnen elkaar van alles vertellen, en recent zijn er een paar slechte dingen gebeurd.
ze is al best wel volwassen voor haar leeftijd dus ik kan er met haar over praten.

maar hoe kun je slecht nieuws het beste overbrengen naar een kind, zodat het niet zo erg klinkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Jij acht je nichtje van 11 volwassen voor haar leeftijd. Maar het is mogelijk dat je je daar een beetje op verkijkt. Jij bent haar grote nicht, ze kijkt waarschijnlijk enorm tegen je op. Grote kans dat ze zich bij jou wat 'groter' voor doet dan ze is.
Bedenk eerst goed of het wel nodig is dat zij deze 'slechte dingen' te weten komt. Overleg eventueel met haar ouders, vraag aan hen of zij het ook nodig vinden om haar hier over in te lichten.

Over hoe je slecht nieuws kunt vertellen is een hoop informatie te vinden. Over het algemeen kun je het beste voor een rustige plek kiezen en er voldoende tijd voor uit trekken. Vaak word er bij slecht nieuws in eerste instantie met ongeloof gereageerd, het duurt soms even voordat het doordringt. Herhalen is dan nodig. Blijf ten alle tijde rustig en laat ruimte voor reacties. Benadruk aan het einde van het gesprek dat je open staat om er nog eens over te praten. Voor de rest: kies niet al te moeilijke woorden, draai niet te lang om de hete brij heen want dan word het er meestal niet mooier op, en kies zorgvuldig wat je wel en niet verteld. Sommige details zijn misschien niet geschikt voor haar leeftijd, hou daar rekening mee.

Toegevoegd na 9 minuten:
Sorry, grote nicht moet zijn grote neef...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Volgens mij gaat het om een grote neef....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps! Ik zie het nu pas. Jammer dat je een antwoord niet meer kunt bewerken na verzending. Maar goed, lees grote nicht als grote neef...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, zelfs als je me ziet, is het verschil bijna niet duidelijk, word voortdurend met mevrouw/jongedame aangesproken. zelfs als ze niet bij me is dan doet ze meer volwassen,
heb haar wel eens weggebracht naar school, en bij aankomst werd ze direct gepest door klasgenoten,
ze negeerde het, liep met opgeheven hoofd weg, en ging naar haar vriendinnen.
om zoiets te doen moet je er wel iets volwassener tegen aankijken,
ook door alles wat ze al meemaakte, een ouder over, en die is arbeidsongeschikt,
ze doet bijna alles thuis, boodschappen, schoonmaken, voor haar vader zorgen. ze heeft al veelste veel verantwoordelijkheid voor haar leeftijd, waardoor ze ook anders staat tegenover iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dappere meid dus, klinkt alsof ze een betrokken neef heeft, gelukkig maar!

Andere antwoorden (8)

Heel droog en haast emotieloos, blijf bij de feiten. Kinderen reageren vaak meer op de reactie en emoties van de verteller dan het nieuws opzich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepaal voor uzelf waarom juist u de boodschapper moet zijn voor slechte of goede tijding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Terechte reactie. Als een 11-jarige echt iets 'moet' weten zijn het meestal de ouders die die verantwoordelijkheid nemen, niet een ouder nichtje.
Nou, als je enorm close bent, dan weet je zelf toch het beste hoe je het kan vertellen?

Maar anders zou ik zeggen; blijf zelf rustig, jij bent ouder en dan ben je toch een soort zus/broer, en als je zelf dan helemaal opgaat in emotie heeft ze er niet zoveel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste is om op een zo normaal mogelijke manier het slechte nieuws te vertellen.
Ieder kind is verschillend. Bij kinderen die er niet naar vragen is het misschien ook goed om er niet over te beginnen.
Maar bij kinderen die de neiging hebben tot binnenvetten, is het goed om dit soort onderwerpen juist wel bespreekbaar te maken.
De veel gemaakte fout is om kinderen voor dit soort berichten in bescherming te nemen. Ze komen er toch wel achter.
Maar vertel niet te veel details. Wacht daarmee tot ze er zelf naar vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou het beste meteen kunne vertellen ik ben zelf 13 en ik denk dat het beste is als je het meteen vertelt maar op een rustige manier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weest in begrijpelijke woorden volkomen eerlijk.
Kinderen begrijpen soms wat minder maar voelen sterk aan.
Door eerlijk nare berichten te communiceren kunnen kinderen daar beter mee overweg dan verpakte en verzwakte en daardoor onjuiste berichten.
Ze voelen zich dan onzeker.
Kinderen hebben een enorm acceptatievermogen, maak daar gebruik van.
Ze vinden troost in de oprechtheid, daarmee het getoonde respect en het in hen gestelde vertrouwen.
Deze dingen kunnen ze niet benoemen maar zou steekt een kind (doorgaans) in elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet nog hoe het was toen je zelf 11 was. Vertel het haar op de manier die toen voor jou de beste was geweest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk toch echt dat als het erg is een 11 jarige kind het niet echt kan begrijpen en er niet klaar voor is.. Ik bedoel oke 14/15 jaar..