Nee, het zegt hooguit wat over de historie van het land. En het zegt soms ook wat over de fysische geografie van een land: woestijngebieden leveren over het algemeen grote landen op (omdat niemand wilde vechten over die onvruchtbare waterloze zandbakken).

Als je het hebt over de kracht van de bevolking als geheel, zegt het misschien wat over de welvaart die de bevolking op een bepaald punt in de geschiedenis had. Maar zelfs dat gaat niet op, want b.v. de Nederlanders waren een zeer welvarend volk maar hun landje bleef klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je vroeger naar Israel keek was het een klein landje, maar wel zeer machtig. Nu is Israel zeer groot, maar ook zeer machtig.

Nederland is klein, maar heeft wel veel inwoners en één van de beste welvaart.

Dus de omvang van een land zegt niets over de bevolking.

Je hebt wel vaak ; hoe groter de omvang van een land is, des te meer armoede ontstaat. Kijk bijvoorbeeld naar Aziatische landen die groot zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me kunnen voorstellen, dat in een land dat zeer dun bevolkt is ( bijvoorbeeld noordelijke en onherbergzame landen) de bevolking extra krachten ontwikkelt (heeft ontwikkeld) die vooral met overleven te maken hebben.
Men kan niet of nauwelijks terugvallen op buren / bekenden, als er problemen zijn vanwege de enorme afstanden en moeilijke bereikbaarheid.
In een piepklein landje als Nederland hoef je, mocht er brand uitbreken of een insluiper komen, in je tuin alleen maar 3 x Jan te roepen: dan staan er 2 minuten later 20 om je heen..
Ook die dichte bevolktheid traint krachten bij mensen, stel ik me voor. Maar dan vooral van geestelijke aard.
Je leert ( je moet wel) enige verdraagzaamheid te betrachten bij : de piano-oefeningen van je lessende buurman; de keffende hondjes van 2-hoog schuin achter, de onmogelijkheid ergens een plekje te vinden waar het echt helemaal stil is.
Het is denk ik vooral een combinatie van factoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Afrikaanse landen zijn zeer groot. Europese landen zijn nogal klein.