wie krijgt het huis na de scheiding ?

mijn man wil scheiden maar ik heb de echtscheiding aangevraagd we wonen in een huurhuis, hij wil in het huurhuis blijven in zijn eentje . En ik wil ook in het huis blijven maar met de 3 kinderen, die blijven bij mij. ben ik nu mijn kans kwijt omdat ik de echtscheiding heb aangevraagd . om in het huurhuis te blijven ? Wel krijg ik huurtoeslag en een uitkering, dus kan ik het betalen. Graag antwoord , ik zit er erg mee !!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, je man maakt weinig kans als jij in het huis wil blijven met jullie kinderen, moeder en kinderen krijgen meestal voorrang op het huis, ongeacht wie de scheiding heeft aangevraagd. Je man kan makkelijker een andere woonruimte in zijn eentje vinden dat jullie met z'n vieren. De kans is zeer groot dat de rechter besluit dat jij daar met je kinderen mag blijven wonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Moet de vrouw dan wel een schadevergoeding betalen aan de man? Als ze in gemeenschap van goederen waren getrouwd, dan neem ik aan dat man als vrouw samen dat huis hebben gekocht. Na de scheiding heeft de man geen profijt meer van het huis. Dus ik zou het logisch vinden dat de vrouw een schadevergoeding moet betalen aan de man. Is daar jurisprudentie over?
corzijlstra
10 jaar geleden
Moet de vrouw dan wel een schadevergoeding betalen aan de man? Als ze in gemeenschap van goederen waren getrouwd, dan neem ik aan dat man als vrouw samen dat huis hebben gekocht. Na de scheiding heeft de man geen profijt meer van het huis. Dus ik zou het logisch vinden dat de vrouw een schadevergoeding moet betalen aan de man. Is daar jurisprudentie over?
criseyde
10 jaar geleden
Het gaat om een huurhuis, dus er is geen huis gekocht. Volgens mij moet de boedel en de financien gewoon verdeeld worden als ze in gemeenschap van goederen waren getrouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt, als het huis op naam van de man staat, dan wordt dat op naam van de vrouw gezet, de gezamenlijke spullen worden verdeeld en de financiële zaken worden ook gedeeld. Bij een koophuis, wat hier niet het geval is, kan 1 van de 2 partijen de ander uitkopen, of het huis wordt verkocht en de schuld of winst gedeeld.