Waar moet je allemaal op letten als je aangifte gaat doen?

Van achter aangereden door een brommer. Ik was op de fiets. Een enorme klap, toen even niks, toen lag ik op het fietspad met allemaal mensen en ook politie en de ambulance en een nacht in het ziekenhuis.
De bromnozem/snorfietsvandaal/scooterellendeling was doorgereden.
's Nachts kwam de politie in het ziekenhuis al vertellen dat ze iemand hadden aangehouden. De volgende ochtend werd ik in het ziekenhuis gebeld of ik zo snel mogelijk aangifte kwam doen. De inspecteur van politie komt mij daartoe maandagochtend ophalen. Het is namelijk een ernstig misdrijf.
Ik wil wel straf voor de dader. Zijn er specifieke dingen waar je op moet letten, bij het vertellen?

[PS: als dit baileyisme is, dan soit :-) ]

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je moet heel nadrukkelijk bij je aangifte een verzoek om voeging doen zodat de rechter bij zijn/haar veroordeling ook meteen een uitspraak doet de door jou geleden schade te laten vergoeden. Als je dit nalaat..moet je daarna eventueel zelf een civiele procedure starten. Hetgeen je in theorie meer kan kosten dan het bedrag van de schade. De kans op een z.g. sepo (dat de zaak geseponeerd wordt) wordt bovendien door een dergelijk verzoek ook meteen veel geringer. Gr. Ton

Gewoon alles vertellen wat je je kunt herinneren.

Overal opletten met name de tikfouten die tot vormfouten kunnen leiden! Schrijf alles voor jezelf van te voren op, als je eenmaal op het buraeu zit, kun je dingen vergeten! Kijk en lees heel goed wat de persoon op bureau in jou verhaal zet, alvorens het te ondertekenen. Op bureau zijn het ook mensen die ook fouten kunnen maken.

Heel veel succes en sterkte, met je gezondhei het doorrijden moet goed bestraft worden en agenten doen daar ook goed hun best voor maar lees de aangifte goed door vooral locatie en tijd is belangrijk

In jouw geval zal er weinig te vertellen zijn: Boem En natuurlijk de schade en je fiets en belangrijker aan jezelf, zo te horen gelukkig geen blijvende schade, maar dat weet je later pas zeker. Misschien dat er sporen van de brommer zijn gevonden (op straat, op je fiets) maar dat is iets wat de politie onderzocht zou moeten hebben.

Vragen aan de politie: Mocht deze bromfietser op het fietspad rijden, heeft hij jou in hulpeloze toestand achtergelaten, Wat is de materiële schade, zowel aan de fiets als aan de kleding, Wat is de schade aan je lijf, dan het kostenplaatje, o.a. eigen risico ziekenfonds, verlet van ev. tijd en inkomsten op je werk of bijbaantje. Vragen of de bromfietser verzekerd was en of hij evt. gedronken had. Verder vragen over klachten die blijven na het ongeval. Alles op papier laten zetten en afschriften eisen van het proces-verbaal en evt. verzekeringspapieren van de verdachte. Zeker de bromfietser schriftelijk aa sprakelijk stellen. als laatste aan de verbalisant vragen of er nog bijzonderheden zijn die nog niet zijn behandeld.

Bronnen:
Eigen ervaring als politieagent en ook...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100