Waar moet je allemaal op letten als je aangifte gaat doen?

Van achter aangereden door een brommer. Ik was op de fiets. Een enorme klap, toen even niks, toen lag ik op het fietspad met allemaal mensen en ook politie en de ambulance en een nacht in het ziekenhuis.
De bromnozem/snorfietsvandaal/scooterellendeling was doorgereden.
's Nachts kwam de politie in het ziekenhuis al vertellen dat ze iemand hadden aangehouden. De volgende ochtend werd ik in het ziekenhuis gebeld of ik zo snel mogelijk aangifte kwam doen. De inspecteur van politie komt mij daartoe maandagochtend ophalen. Het is namelijk een ernstig misdrijf.
Ik wil wel straf voor de dader. Zijn er specifieke dingen waar je op moet letten, bij het vertellen?

[PS: als dit baileyisme is, dan soit :-) ]

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb vandaag een nieuw woord geleerd: baileyisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet dat het een GV-woord is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja: via google kwam ik weer terug op GV

Het beste antwoord

Je moet heel nadrukkelijk bij je aangifte een verzoek om voeging doen zodat de rechter bij zijn/haar veroordeling ook meteen een uitspraak doet de door jou geleden schade te laten vergoeden.

Als je dit nalaat..moet je daarna eventueel zelf een civiele procedure starten. Hetgeen je in theorie meer kan kosten dan het bedrag van de schade.

De kans op een z.g. sepo (dat de zaak geseponeerd wordt) wordt bovendien door een dergelijk verzoek ook meteen veel geringer.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verzoek tot voeging kende ik niet.
"Voeging is de toelating van een derde om als procespartij deel te nemen in een reeds lopende procedure tussen een eiser en een verweerder." Wie is dan die derde partij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eiser is de Officier van Justitie, de verweerder is de verdachte ofwel aangeklaagde persoon en de derde dat ben jij. Voeging is de juridische term om een schadevergoeding via de strafrechter te verkrijgen. Als je het nalaat, moet je, om de schadevergoeding te verkrijgen, zelf een civiele procedure aanspannen. Dat kan soms jaren duren voordat de uitspraak volgt en het is dan zelfs nog maar de vraag..òf je het krijgt. Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Dit bleek vanzelf aan de orde te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het afloopt is nog de vraag, maar van dit antwoord heb ik weer wat geleerd. Dank je wel.

Andere antwoorden (5)

Gewoon alles vertellen wat je je kunt herinneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overal opletten met name de tikfouten die tot vormfouten kunnen leiden! Schrijf alles voor jezelf van te voren op, als je eenmaal op het buraeu zit, kun je dingen vergeten! Kijk en lees heel goed wat de persoon op bureau in jou verhaal zet, alvorens het te ondertekenen. Op bureau zijn het ook mensen die ook fouten kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel je voor vormfouten niet zo bang hoeft te zijn, is het voor jezelf opschrijven van het gebeuren heel goed.
Zo weet je zeker dat je niks vergeet en over wat op papier staat hoef je niet meer na te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vormfouten zijn aan de orde van de dag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe komt het toch dat dat verhaal van die vormfouten door tikfouten zo blijft hangen? Die regels zijn al járen geleden veranderd. Zolang er niet 'Jansen' staat als je 'Pietersen' bedoelt (en dat is geen tikfout meer) is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal is vrij simpel.
Maar natuurlijk zal ik alles goed doorlezen voordat ik mijn handtekening zet.
Heel veel succes en sterkte, met je gezondhei
het doorrijden moet goed bestraft worden en agenten doen daar ook goed hun best voor maar lees de aangifte goed door vooral locatie en tijd is belangrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw geval zal er weinig te vertellen zijn:

Boem

En natuurlijk de schade en je fiets en belangrijker aan jezelf, zo te horen gelukkig geen blijvende schade, maar dat weet je later pas zeker.

Misschien dat er sporen van de brommer zijn gevonden (op straat, op je fiets) maar dat is iets wat de politie onderzocht zou moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen aan de politie: Mocht deze bromfietser op het fietspad rijden, heeft hij jou in hulpeloze toestand achtergelaten, Wat is de materiële schade, zowel aan de fiets als aan de kleding, Wat is de schade aan je lijf, dan het kostenplaatje, o.a. eigen risico ziekenfonds, verlet van ev. tijd en inkomsten op je werk of bijbaantje. Vragen of de bromfietser verzekerd was en of hij evt. gedronken had. Verder vragen over klachten die blijven na het ongeval. Alles op papier laten zetten en afschriften eisen van het proces-verbaal en evt. verzekeringspapieren van de verdachte. Zeker de bromfietser schriftelijk aa sprakelijk stellen. als laatste aan de verbalisant vragen of er nog bijzonderheden zijn die nog niet zijn behandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.
Brommer bleek gestolen en is in beslag genomen.