Hoe komt het dat sommige mensen zo ontzettend streng zijn voor zichzelf en voor anderen, wat regeltjes betreft?

Laatst had mijn man zijn auto snel even voor de oprit van de overbuurman gezet omdat hij even iets moest pakken weer weg moest.

Nog geen minuut later staat de buurman op de stoep.
Vraagt of de auto van ons is (terwijl hij dat donders goed weet). Hij zegt op rustige monotone toon: 'Dat accepteer ik niet'. 'Daar ben ik niet van gediend'. Ik wist even niet wat ik moest zeggen. Dus ik leg hem uit, dat mijn man direct weer weg gaat, maar hij bleef maar herhalen dat hij daar niet van gediend was.

Waarom zijn mensen zo star?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

ik heb ook een starre periode in mijn leven gehad. Jezelf te veel discipline opleggen, en dat was dan op het gebied van gezond eten en een bepaalde moraal erop nahouden. Ik had toen moeite dat andere mensen deden wat ik mezelf verbood. Dus gewoon genieten van het leven en doen waar je zin in hebt. En dit heeft inderdaad te maken (zoals xinix al zegt) met oud zeer. Ik was toen niet goed in contact met mn gevoel en leefde meer vanuit mn verstand. regeltjes die jezelf oplegt. Het is een soort van mechanisme waar je een beetje in kan groeien. Gelukkig kreeg ik op een gegeven moment door dat je van zo'n manier van leven niet gelukkig wordt, en heb ik (bijna) alles over boord gegooid qua discipline en regels. Dit heeft me erg goed gedaan.
Dit is in ieder geval mijn ervaring, had kan bij andere mensen anders werken. Maar ik weet wel zo goed als zeker dat hetgeen je je zelf niet "gunt", dat je daar ook moeite mee hebt om dat een ander te gunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat komt door oud zeer, waarschijnlijk... Dus door trauma´s uit het verleden...

En jij weet precies dat je er niet lang blijft staan, maar dat weet die buurman niet... En hij heeft wellicht al vaker een smoesje gehoord en toen bleven ze ook erg lang staan...

Dit zijn allemaal mogelijkheden die iemand star maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen eigenen zich bepaalde plekken toe , het voelt als of het van hun is. Het is hun bezit ,als daar "aan gezeten wordt"reageren ze zo.
Pfffff ik vind het niet aardig. Terwijl hij weet dat het maar om een moment opnamen gaat. Kort lontje noem ik het maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een uitrit daar mag je nooit parkeren. Maar wel kleinzielig van die man om zo te reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je buurman mag toch wel even parkeren kom op zeg .
Als het automobiel geen chauffeur aan boord heeft,wordt dat door een bepaald slag mensen niet geaccepteerd! Men noemt ze ook wel zeikerds. Soms kan ook de indruk die mensen(Ik weet niet precies of ik het wel goed formuleer) geven aanleiding zijn tot zulk gedrag.
Maar waaruit concludeer je dat deze persoon ook voor zichzelf zo streng is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
territoriumconflict. Naarmate de bevolkingsdichtheid toeneemt, des te meer zal dit voorkomen.
Misschien moet je man zijn knipperlicht aanzetten, zodat de buurman snapt dat hij zo terug is. Of snel een briefje achter de ruitenwisser (ik ben in 1 minuut terug, dank u!)
Dat laatste heb ik zelf wel eens gedaan.
Neemt niet weg dat ik onlangs zelf ook met zo n verkrampte territoriumbewaker te maken heb gehad, toen ik er zelf geen erg in had.
In de situatie reageer ik dan onaangenaam, terwijl ik er wel enigszins begrip voor kan opbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk uit angst.
Doordat mensen zich veilig willen voelen sluiten ze zich op op hun eigen territorium.
Door daar inbreuk op te maken, voelt de buurman zich bedreigd, en niet meer veilig.
Jammer dat hij niet inziet dat het een schijnveiligheid is.