Hoe kan men vriendin van 16 bij me wonen?

Mijn vriendin heeft het niet al te best thuis en is heel erg overprikkeld. Als ze bij mij is is ze vrolijker en meer rust. maar zij wil graag over naar mij i.v.m. ze bij mij goed voelt tot rust komt en iemand heeft waar ze mee kan praten ze kan er met haar ouders er niet over praten en krijgt alleen maar gezeik over haar heen. Haar ouders willen niet hebben dat ze mij me komt wonen ze weten wel dat men vriendin graag bij me in wil wonen dat ze meer rust krijgt maar ze krijgt het niet voor elkaar. Zijn er nog andere stappen overwogen kunnen worden en dat dit uit eindelijk als nog kan. geld is geen rol

8 maanden geleden
7.4K
tinus1969
8 maanden geleden
Als haar ouders dit niet willen, kan ze niet bij jou komen wonen.
tinus1969
8 maanden geleden
Dat is namelijk ‘onttrekking ouderlijk gezag’ en dat is een strafbaar feit.

Antwoorden (2)

Dat kan alleen via de rechter.
De ouders zijn wettelijk verantwoordelijk voor je vriendin tot zij meerderjarig is (18 jaar). Zij zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding en zij bepalen ook wat de verblijfplaats is.
Wijziging van verblijfplaats zonder toestemming van de ouders kan alleen door rechtelijke uitspraak. Maar grofweg gezegd, zijn er eigenlijk maar twee situaties, waarbij een rechter hierover zal beslissen. De eerste situatie is als beide ouders het niet eens kunnen worden waar hun minderjarige kind moet wonen (bijvoorbeeld bij een scheiding). Dan kunnen zij de rechter verzoeken om een uitspraak te doen. En de tweede situatie is, als er een machtiging nodig is om de minderjarige uit huis te plaatsen.
8 maanden geleden
Is er denk je nog de mogelijkheid dat jullie samen met haar ouders verder het gesprek aangaan? Zien jullie bijvoorbeeld ruimte om de ouders uit te nodigen voor een diner en jullie ideeën op tafel te leggen? De leeftijd van 16 jaar is wel vrij vroeg voor samenwonen omdat je nog niet helemaal gevormd bent. Waar voelen je vriendin en haar ouders zich goed bij? Is samenwonen wel de oplossing of zijn er andere minder rigoureuze opties, zoals logeren? Als je dit nog niet hebt gedaan, dan raad ik jou en je vriendin aan om hierover het gesprek op te zoeken met de ouders. Veel succes!
8 maanden geleden