Ik ken drie zwembaden met de naam De ijzeren man. Waarom die naam, of waar komt dat vandaan?

8 maanden geleden
4.3K
Pieterke
8 maanden geleden
Misschien ook leuk om te weten: Er is ook een brug met de naam De ijzeren man. Die ligt over het Markkanaal bij Oosterhout in Noord-Brabant. Er zijn ook natuurgebieden die zo heten. Google maar eens.

Antwoorden (2)

De baggermolen die deze zwembaden groef, werd de "ijzeren man" genoemd.
Arbeiders dachten er hun baan door te verliezen en zo ontstond deze scheldnaam voor de stoombaggermolen.
Toegevoegd op 21 augustus 2023 15:02: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
8 maanden geleden
adriana
8 maanden geleden
Dank voor de reactie. Het is wel bijzonder dat er drie zwembaden, natuurbaden, zo genoemd zijn.
tinus1969
8 maanden geleden
Alle drie door een ijzeren man uitgegraven
'De ijzeren man' is een informele/volkse benaming voor: graafmachine.
Soms wordt ook het uiteindelijke resultaat van dit graafwerk 'De ijzeren man' genoemd. Zoals de uitgegraven poel de IJzeren Man bij Vught.
De deftige benaming voor graafmachine is: excavateur
Bron: Van Dale
8 maanden geleden
adriana
8 maanden geleden
Ook, dank voor het reageren. Het blijft leuk omde herkomst van iets te weten.