Waar komt de uitruking je moet kerkhof te vriend houden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Nooit van gehoord. Is dat uit de voetballerij? Uitvaartbranche?
Amadea
10 jaar geleden
De dader ligt op het kerkhof.
Iemand te vriend houden. (Liever niet de dader...).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het uit de voetballerij komt, zou het dan niet kerkhoven moeten zijn, ze waren tenslotte met z'n tweeen.
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook:
http://books.google.nl/books?id=0xQOAAAAQAAJ&pg=PA111&lpg=PA111&dq=kerkhof+%22te+baat+hebben%22&source=bl&ots=PJ-fwjOQtR&sig=2PsWZ58jLAuTzzPW3aCkSwMPAD8&hl=nl&sa=X&ei=8XhKU6DRGuKx0QWc4YDgBA&ved=0CDMQ6AEwAQ#v=onepage&q=kerkhof%20%22te%20baat%20hebben%22&f=false
Amadea
10 jaar geleden
Maar waarom heb jij je antwoord dan weggehaald, SimonV? Kennelijk klopt dat toch?!
SimonV
10 jaar geleden
Nee, bij nader inzien was m'n antwoord toch niet helemaal correct...

Antwoorden (3)

dat komt eigenlijk van het spreekwoord: hou de doden te vriend
het betekent eigenlijk het zelfde alleen met andere worden.
maar dan is natuurlijk de vraag waar komt dit spreek woord dan vandaan.
vroeger dacht men ( en sommige nog steeds ) dat als je kwaad sprak over de dode dat ze je kwamen lastig vallen of voor ongeluk zorgde.
en in sommige landen en tijds periode dacht men zelfs dat als je de familie van een overleden persoon lastig vil dat de overleden persoon weer tot leven kwam om wraak te nemen.
deze overtuiging kwam met namen voor in bepaalde delen van het midden oosten en bij inheemse stammen in Afrika en China en Japan en meer van dat soort landden maar de na de eerste wereld oorlog verdwenen veel van deze overtuigingen
niet te min moet je in bijna ieder geloof respect hebben voor de doden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kerkhof [te baat, of] te vriend hebben: in een groot, arm gezin door het sterven van kinderen verlichting van de huiselijke en geldelijke zorgen ondervinden.
"Och, dominee, we hebben 't kerkhof nog al te baat gehad".

Het stamt dus af van de geschiedenis vóór het bestaan van voorbehoedsmiddelen dat arme gezinnen met veel kinderen er feitelijk baat bij hadden wanneer daar een of meer van overleden. Want dan waren er minder zorgen.
Amadea
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Eigenlijk geef je een voorbeeld van wanneer deze uitdrukking vroeger gebruikt werd. Niet waar de uitdrukking vandaan komt.
Daarnaast is de uitdrukking volgens vraagsteller: "Je MOET het kerkhof te vriend houden". Waarom moe(s)t dat?
Amadea
10 jaar geleden
Dat is/was geen bestaande uitdrukking. Waar de uitdrukking "het kerkhof te vriend hebben" vandaan komt verklaar ik wel met mijn tekst. Vraagsteller heeft abusievelijk het werkwoord 'moeten' eraan toegevoegd. Gtb.inl.nl is dé bron voor etymologie van de Nederlandse taal!
Dit word gezegd omdat men altijd een heel groot respect moet hebben voor de doden. En ook voor het kerkhof, want voor je het weet lig je er zelf. Vroeger was dit respect nog groter en vandaar komt dit spreekwoord.